Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

478
592
Rottenroth:

Anders 

Absolut, syftar inte på bara det generellt utan det gäller allt man lägger upp oavsett om det är frågor, hantering eller disskutioner. Det ska alltid splittras direkt i flera hörn och slinga smuts på varandra.
Det gäller allting så ska det alltid klagas från diverse håll, tycker Terrariedjur har bättre ton än många andra ställen absolut! Men det finns fortfarande de rötägg som knappt kan titta på andras poster utan att skriva något besserwisser aktigt eller nedsättande.

Medlem i GHF
175
371
Fredriko:

Ok. Point taken. Jag ger upp och drar mig ur.

Det var dock inte dig jag citerade chlamydosaurus. Där har du misstagit dig.

Bremnes inlägg skrev jag en kommentar på. Läste du den?

Du pratar hela tiden om din personliga erfarenhet, men du bemöter sällan argument av den typen jag skrev i mitt senaste inlägg. Anser du att jag har fel nör jag skriver det? Läs det noga, jag tror du skulle bli förvånad.

Jag har sagt det förut och säger det igen. Den personliga erfarenheten är inte allt. Den är bara en liten del. Genom att läsa böcker, utbilda sig, arbeta med djur så lär man sig av andras misstag, erfarenheter och slutsatser. Jag har refererat till medecinska texter, länkat till veterinärer, hänvisat till böcker, min personliga erfarenhet samt medecinska rön. Inget som biter på någon verkar det som. Vad skulle få er att ta till er information av den typen?

Det verkar bara handla om tyckande här. Inget annat.. Märkligt enligt mig? Men men. Inte så mkt att göra åt antar jag. Jag vill dock tillägga att min personliga erfarenhet sträcker sig oändligt mycket längre än den där leguanen på nio år. Och efter att ha läst om din erfarenhet så kan jag säga att den sträcker sig längre än din också Chlamydosaurus. Det kan låta lite dumt att säga kanske men så är det faktiskt. Inget illa ment. 

Läs mitt sista inlägg en gång till (det innan detta). Finns det något du menar är fel där? Jag lovar att inte säga emot, även om det skulle klia i fingrarna.

Mvh

278
122
Snakedude69:

I am always for handling my Reptiles ( snakes) if possible with out idiuclous amounts of stress.  It makes everything easier for both you and your animal in my oppion.  Of Course there is some common sence. with everything,  but 1 if you have a Large animal, such as a boa or Python, how fun is it to remove a 100lb snake thats not handleable.   OF course not all snakes are, this is were common sence comes into play.

I have 2 chondro pythons, one is my absoulte calmest snake.  the other is very stressed.  I dont try to hold the  stressed one just to have fun and stress it out all the time.  but i do hold the calm one because its enjoyable for me.

when I clean my cages our   change water... the crazier snake stresses out the second i open the cage and moving it  putts stress on the animal... and  me.   but my handlable animals is a joy and sits on its removable perch calm and lets me  do my things with out any ... riduclous stress. 

I will always be an advocate for handling (snakes)  if possible without  over stressing the animals. this is a totallt matter of oppinion from person to person and i dont think we will all agree, but i choose to and i think its  essiential to a long lasting enjoyable experience with your animal.

The animals are not tame, or domesticated by anymeans, but they are captive bread. and this changes the dynamic of the animal a bit.  my Boa.  my boa seems... to like comming out of its terriaum, and streching out 1once or 2ce a week.  maybe even bathing.  ( i will never know if this is true) but the snake never wants to go back in its cage after i have taken it out.    If the animal was truely stressed it would run strait for its hide  and just go there directly.

278
122
Snakedude69:

well put chalmydosarus i agree with you

278
122
Snakedude69:

its not a matter of who is wrong and who is right.. everyone as diffent expeirneces, and oppions.   it good to be able to take a little of both sides... and use what you can to help your animals be happy

1275
1725
Falk:

chlamydosaurus är det inte du som gjort egna obuktioner på dina djur? Vad har du för utbildning som gör att du kan se levervärden, skick på njurar, hjärna osv för att dra korrekta slutsatser av din sk obuktion?

1275
1725
Falk:

Märkligt att ingen lyckas få sina giftormar tama när det verkar vara så enkelt med boider och andra familjer.

278
122
Snakedude69:

Im not sure i understand what your talking about falk?   and no one is critizing people for not holding there animals, its a choise.

as far as venomous snakes.... there are MANY people who handled them and that are "tame"  look at all the crazy church people they do it all the time.   people dont handle venmouse snakes cause you dont wanna die.

278
122
Snakedude69:

what I see... and what I would like to see in the future.. is that people discuss,  not critisiize, but  share experiences so that others... can choose for themselfs.

when it comes to animals.. i see a lot of people telling others whats right and wrong...  everyone is an expert.   these forums and should be used to learn... not critisize.  everyone makes mistakes.... no one is perfect.   

people with no experience need to learn too.  and be welcomed  not ridiculed.

276
119
Maqea:

Jag funderar på en sak och frågar er hur ni tänker. Jag tar Fredriko och Chlamydosaurus som exempel för de har skrivit i den här tråden nyligen.

Fredriko och Chlamydosaurus har olika sätt att se på reptilhållning. Fredriko har erfarenhet (jag vet inte hur lång) och hänvisar till fakta av olika slag som jag antar att han studerat själv. Chlamydosaurus har nästan 30 års erfarenhet inom hobbyn och har haft massor med djur.

Jag ser det som att båda har tillägnat sig god kunskap och kan anses som kunniga inom hobbyn. Vem ska jag lyssna på? Vems kunskap och erfarenhet väger tyngst? Kan det vara så att båda har rätt? Hur ska jag kunna sålla agnarna från vetet?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild