Diskussion om hantering
Diskussion om hantering
nu har jag inte orkat läsa igenom alla sidorna ännu, men vad anser ni då om tex skäggagamer där det faktiskt finns rekommendationer på att ta ut under VARMA sommardagar för att de mår bra av det naturliga UV-ljuset? Tror att samma sak gäller för Leguaner. Själv har jag, som många här redan vet en Ögonfransgecko som inte gillar att bli hanterad (springer iväg en som en yr höna i höjdled i sitt terrarie) och jag försöker ärligen låta honom vara, men om han, vilket har hänt, rymmer när man öppnar för att spraya terrariet på kvällen när han har vaknat, MÅSTE man fånga honom och släppa in honom i terrariet igen. Fortsätter att läsa och tar åt mig av dem tips jag trots allt får i den här och alla andra trådar.
MVH Samuel G
Samthe0ne, det där är ett bra exempel på något där hantering är befogat. Våra UV-lampor är inte lika bra som solen så att låta reptilerna kommer ut vid passande väder gör nog mer nytta än skada. ;P
Okej Isdrake, det kan jag hålla med om :)
Its obvious that if you have an animal that is easly stressed you dont want to stress it up. However. who wants a 20ft burmese python you cant go in the tank and clean, without worrying about dying or getting hurt. Say what you want... if it is possble and not stressing the animal out to where is agressive or not eating or being headthy. a handlable animal is 10000% more pleasureble to own and more friendly to the animal. Some people pick up there snakes everyday, some never you can so choose. but for me i dont want an animal thats i have to be afraid of everytime I do somthing. its common sence for me. im not saying my way is right. but my snake eay poop and shed great. picking up your animals enables you to closly inspect them more often. its very easy to just look in the cage and go ... eh.. everything ok. when i pick up my snake im looking at is skin eyes.. weight strength. everytime i pick it up, to get a feel for it. if the snake is pissy or agressive to me when i go in there... this could be a sign that somthing is wrong.
Har inte läst igenom alla sidor för jag har bättre saker att göra på dagarna, lol.
Personligen tror jag inte att reptiler gillar att bli hanterade, utan mest tolererar det. Jag har ormar som är lugna och snälla när man tar upp dom, och vissa som är mer aggresiva. Om jag har möjlighet att lämna mina ormar ifred så gör jag det, för jag tror att dom mår bättre i sitt terrarium/vivarium/låda/whatever du använder. Med det sagt så är det ju inget fel med att ta upp dom för att inspektera dom eller vad du än vill göra. Jag själv gör det, såklart. Men jag tror att det räcker 1-2 gånger i veckan, på sin höjd.
Är ingen expert, speciellt inte på ödlor, leguaner etc. Detta är endast "my point of view".
Svar till Anders.
Ja visst jag tar inga sidor när det gäller detta, det finns för mycket människor att behöva jaga / häckla om man ska bry sig för mycket. Aktivist metoder är inget jag predikar så jag håller mig passiv.
Det är det jag känner mig lite allergisk mot när det gäller denna hobby, folk ska alltid vara snabba att säga vad som är rätt och fel, sen gör dem helt "orimliga" saker själva.
Ska man behöva gnälla på allt och låta som smartass viktigpettrar som tror dem vet bättre än alla andra hela tiden så kommer det ju bara ge negativ inverkan på de som är nya, tur då att jag inte rörs fläcken av vad folk har att skriva och har dem problem så väntar jag hellre face to face på en mässa där personen kan visa att den vågar spy galla över mig än att sitta och vara tangentbordsriddare.
Tycker många här är extremt dåliga på att hålla trevlig ton och hånar folk hit och dit.
Jag är inte någon som ska peka fingrar då jag själv går emot vissa saker ibland som den posten jag gjorde om "köp annars avlivas djuret" tidigare.
Fångenskaps hållna djur är inget annat än 100% självisk akt, visst man kan resonera att djuren har blivit fångenskaps uppfött och "anpassat" men sen å andra sidan har du ju folk som sitter "man ska inte hantera djuren för dem är fortfarande vilda".
Förstår du dubbel seendet det blir där?
Om det nu är så farligt att hålla ett djur som är primitivt och vildt, varför ha det i fångenskap öht?
Snackar inte om att man ska gulligulla med det, men att hantera djur då och då är långt ifrån skadligt.
Sen är reptilhobbyn mycket bättre på att ta hand om sina djur än låt säga katt ägare / hund ägare som röker inne bland djuren, klipper svansarna och låt säga hundutställningar/kattutställningar där kan vi ju snacka rent djurplågeri.
Man borde ju peka finger mer på dem istället för att peka dem som delar samma hobby och istället för att häckla folk kan man vara SCHYSST och ha en GOD ton istället för att agera smart ass och tro sig veta bäst hela tiden.
anders skrev:
"Rottenroth, det man menar är att man lätt kan misstolka reptilernas beteende om man ser det ur ett mänskligt perspektiv.
Ett bra exempel på detta är videoklippet med dabbagamen som lägger sig på rygg och blir kliad på magen. Vi som människor ser detta som att ödlan njuter, när det i själva verket istället beror på att ödlan gör detta när den inte är parningsvillig.
Ett annat exempel är hur ödlorna blundar med ögonen när man rör dem på huvudet, och ser då ut att njuta. Detta kan istället bero på att de vill skydda ögonen, och inte alls tycker om att bli rörda.
Med andra ord så gäller det att inte ta mänskliga beteenden och förvänta sig att reptiler fungerar exakt likadant.
Att vi har djuren i fångenskap är på sätt och vis själviskt, men det kan finnas positiva aspekter med. Bland annat att folk får förståelse för djuren, och man ser till att upprätthålla bestånd i de vilda.
Det känns som denna tråd har gått väldigt offtopic. Vi kan fortsätta denna diskussionen i en annan tråd istället. Diskussion om hantering bör lämpligast ske i den stora hanteringstråden:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1007"
Rottenroth,
Självfallet finns det en hel del som tycker si och så, och säger detta väldigt skarpt.
Därför är det viktigt med diskussioner, så att vi kan komma fram sakligt med hur man bör göra, och lära upp och råda nybörjare som behöver hjälpen.
Man vill ofta veta varför man bör göra på ett eller annat sätt, och därav kommer det viktiga med att framföra vad för nackdelar och fördelar som kommer med valen.
Det är väldigt mycket "det är din åsikt" inom hobbyn, och vi borde alla bli bättre på att fundera och diskutera vad åsikterna grundas i. Att håna folk är självfallet inget som gynnar någon, och det är därför det även är viktigt med diskussionerna. Väldigt många nybörjare blir defensiva om ett eventuellt fel påpekas, och därför är det extra viktigt att det formuleras på ett sätt så att de förstår att man vill hjälpa till och det är inget illa menat till personen. Det är såklart inte bara nybörjare som gör misstag, utan det kan ske för vem som helst.
Jag vet inte om jag tycker det är dubbelmoral att tycka att man inte bör hantera djuren, samtidigt som man håller dom i fångenskap. Även om man har djuren för sin egen del, så tycker jag att man är moraliskt skyldig till att se till att djuren mår bra på alla sätt och vis. Sen vill man ju inte att ett djur som man köpt, insjuknar och dör.
Nu är det ju såklart inte så att djur dör bara för att de hanteras någon gång ibland, men några poänger har tagits upp i tråden hitills, där reptilen kan få lägre immunförsvar, eller fysiska skador om den vistas i fel miljö, eller hanteras för ofta.
Man pratar ofta om att reptiler inte är några sociala djur, och att de därför sällan kan dra nytta utav själva hanteringen. Vi människor mår dåligt av att vistas helt själva längre tider, men för en reptil är det inte alltid så.
Jag håller med om att väldigt många andra djurhobbys inte är lika bra, men 2 fel gör inte ett rätt som man brukar säga. Och sen är åtminstone mitt intresse större hos terrariedjuren, vilket gör att jag har mer kunskap om dessa och känner att jag har något under fötterna.
Jag tror du har missat debatten lite nu Rottenroth. Många andra också märker jag. Folk tillskriver folk argument som aldrig sagts.
Det som folk, inklusive mig själv, ofta påpekar är några enkla saker.
Om ett djur ska ha regnskogsklimat (som t.ex. grön leguan som är vanligt förekommande i denna fråga) så är det direkt skadligt att inte ha den i en annan miljö. Om djuret kräver ca 80 % luftfuktighet så kommer det missgynna djuret om man håller det längre perioder i 40 % (som det är i en lägenhet). Detta kan ge problem med bland annat luftvägarna, njurar etc.
Onödig hantering resulterar ofta i stress för djuret. Denna stress kan innebära att immunförsvaret sätts ned och att djuret då lättare får infektioner. Folk efterfrågar ofta källor på detta och då jag är på jobbet kan jag dra en här: Exotic animal medecine for the veterinary technician ( 2003 s. 105). Stress from excessive handling can also weaken the immune system.
Folk motsätter sig också argument som att ”min ödla gillar att komma ut”. Det finns mängder av förklaringar på sådant beteende och det handlar oftast om att människor förmänskligar sina djurs beteenden såsom Anders beskriver. Man tror att ödlan gillar det för ”den ser ut att gilla det”. Filmen på Dabbagamen är ett exempel. Det finns fler. Herptiler är enligt dagens vetenskap inte sociala med människor. Om ny kunskap tillkommer så kan jag absolut ta den till mig men inget tyder på det just nu.
Folk motsätter sig också att vissa ägare ”motionerar” sina djur i en lägenhet. Återigen så handlar det om att djuret handlar i en potentiellt skadlig miljö. En lägenhet har ofta drag och är kallare än vad djuret föredrar (POTZ). Djuret kan också bli stressat vilket jag pratar om ovan. Skador som tappade tår mm (som vi sett trådar om på detta forum) är också vanligt.
Lite av vitsen att ha ett terrarium är ju att man skapar en miljö som efterliknar djurets. Denna vits försvinner om man tar ut djuret. Frågan man ska ställa sig är varför djuret inte får sina behov tillfredställda i terrariet. Och om djuret behöver 20 m2 för att må bra, då skaffar man det, eller så låter man bli att skaffa djuret. Man ger inte leguanen sämre miljö (bl. a lägre luftfuktighet) bara för at man inte har plats för ett tillräckligt stort terrarium.
Tänk så här. Om någon sa att hon/han höll en grön leguan i ett terrarium med 40 % luftfuktighet. Hade inte du reagerat då och tycker att det var misskötsel? Det är ju samma sak som att ha den i en lägenhet. Jag måste här säga att jag starkt betvivlar folk som säger att de har 80 % luftfuktighet i sina hus/lägenheter. Det är inte rimligt. Fuktskadorna skulle bli omfattande och stora.
Folk motsätter sig dock inte saker som (detta har konstigt nog kommit som motargument nämligen):
Att man tar ut t.ex. en sköldpadda till en utehage för att få sol.
Folk motsätter sig inte att man gör en hälsokoll på djuren då och då.
Folk motsätter sig inte att man ibland visar upp djuret för intresserade bekanta etc.
Det folk motsäter sig är direkt misskötsel av djuren, som att hålla de i fel miljö samt utsätta dem för onödig stress (som enligt litteraturen kan vara skadlig). Det är inte svårare än så. Jag förstår personligen inte det kontroversiella med detta. Jag tycker i så fall det är bra mycket konstigare med uttalanden som att man ska motionera sina ödlor genom att få dem att hoppa mellan möbler genom att locka dem med frukt eller att man bör ta ut sina giftormar för att låta dem få motion. Sådana uttalande borde kritiseras mer enligt mig, inte argument som att håll din ödla i en korrekt terrariemiljö. Det känns lite snett…
Jag tycker inte ditt inlägg har så jättegod ton när du pratar om ”smartass viktigpettrar, tangentriddare” etc. Visa mig istället var jag har fel. Det kan andra också göra så lovar jag att lyssna. Men läs då först vad jag säger (och läs också vad jag INTE säger).
MVH
Anders :
Absolut disskutioner är väldigt viktigt för att få en framfot på vart problemet ligger.
Jag är väl inte heller så glad i att folk klappar/hanterar sina reptiler stup i kvarten, jag hanterar enbart mina reptiler när jag ska göra rent / mata eller flytta något.
Jag hand hanterar till exempel aldrig gift, det är enbart krokar och diverse annat som gäller.
Dels för min egna säkerhet är högsta prio och självklart att jag vill inte störa djuret!
Men det är MITT sätt att göra det på, det är många som tailar, hanterar på diverse andra sätt och fine det får väl gå så länge djuret inte mår dåligt / har det dåligt.
Jag har kommit fram till ett svar själv och det är oftast attityden som står i lä för att det ska fungera att "gruppera" sig i en hobby.
Därför blir det smågrupper där folk tycker illa om dem andra i en stor grupp.
Man måste vara två för att dansa tango, menar ju inte heller att nybörjare har all rätt i världen heller!
Heck, jag är ju nybörjare med att inneha reptiler då jag inte har haft det i mer än ett år MEN jag har spenderat sedan jag var 5-6 år med att läsa/titta/lära om dessa djur man har sådant intresse och passion för.
Om jag nu inte har koll på en sak ska jag ju inte behöva hålla mig från att fråga om det för att sedan bli förlöjligad på ett forum där folk tycker man ska veta precis allting innan man frågar.
Vad är då vitsen med att fråga?
Jag tror många kan relatera till det att man oftast inte "vågar" fråga saker eller känner att det är "onödigt" pga just det att folk hoppar på så fort med otrevlig attityd, otrevlig ton och sedan påpekar en massa saker.
Lägger man upp en bild på en orm i en hammarplast låda får man ju direkt "Har du dem i den lådan?!?!?!" "det är djurplågeri att ha dem i lådor" "den lådan är för liten för ormen!!!!" även fast man bara har haft dem temporärt för att göra rent / mata / transporta och inte har det som ett faktist terrarium.
Jag är inte rädd för att fråga av mig och jag är även inte rädd för att tala ut och vad jag tycker och jag kan säga efter att ha varit inblandad i många communitys så har reptil communityn mycket att lära gällande vägasätt att möta personer, respekt och framförallt attityd som är acceptabel för att föra en disskution.
Många däremot är "rädda" eller möjligtvis drar sig ifrån att säga det dom faktist tycker / tänker / sina tips för att dem riskerar att bli hånade.
Speciellt vi som håller på med gift, det är ett väldigt uthängande hit och dit så fort folk frågar om någonting.
Rottenroth, Det har inte något med just hantering att göra men det är såklart ett problem om folk inte vågar att posta frågor i tron om att de kommer att bli förlöjligade.
Personligen tycker jag Terrariedjur.se är bättre än vad jag sett i en hel del facebook-grupper m.m. men jag kanske har fel. Jag vill såklart att sidan ska hålla sig trevlig, och de som enbart fäller negativa kommentarer och trycker ner andra hör inte hemma här.
Därför är det viktigt att de som känner sig attackerade säger till.
Skriv inlägg:
Din forumstatistik
Du behöver logga in för att se din forum-statistikSenast aktiva trådarna
Laddar upp och infogar bild
Bild uppladdad!
Kunde inte infoga bild!