Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

456
202
isdrake:

Denna tråden är uppe i 18 sidor nu och det har fortfarande inte kommit ett enda vetenskapligt bevis för att hantering eller att vistelse i människomiljö skulle gynna reptilerna. Kom igen nu, överbevisa mig! Jag tyckte att jag uppmuntrade/efterfrågade att man skulle backa upp sina påstående med bevis i mitt första inlägg? Vad hände med detta?

Om jag ska vara ärlig så verkar det som att många här vill hantera sina djur för nöjes skull. Och så försöker dom hitta på eller tolka saker för att det ska passa in i denna önskan. Och jag förstår verkligen önskan, jag vill också ha en social reptil. Men det finns ingen vetenskap som stödjer detta. Men om det finns så visa den gärna! Jag vill läsa. Jag väntar fortfarande på att bli överbevisad som sagt. Har läst alla 17 sidor men ser ändå ingenting som tyder på att jag skulle ändra min djurhållning. 

Jag tycker det är ganska naivt att strunta i det vetenskapen kommit fram till hittils och tro att man ska veta bättre själv. Det är ju sina egna djurs hälsa man äventyrar. Även om man är osäker så är ändå den säkra metoden att satsa på ett riktigt schysst terrarium som uppfyller djurets behov? Istället för att göra ett halvdåligt terrarium och behöva ta ut djuret för bad, motion osv? 

1159
626
Temla:

Personligen struntar jag inte i vetenskap.. men vill gärna veta vilken typ av vetenskap det är jag ska lita på och som alla hänvisar till. Ni som läst dom där undersökningarna (tar för givet att alla som hänvisar till dem också har läst dem och inte bara hänger på vad andra säger) kan kanske svara på mina frågor? Vore hemskt tacksam för jag vill jättegärna veta dom där sakerna jag frågade om. Tack på förhand!

504
396
Crippa:

Isdrake, har inte du redan blivit av med ett par reptiler på en kort tid? De var väl aldrig utanför terrariet?

366
157
Linus:

Vad faaan, Crippa?!

Vad menade du ens med det där inlägget?

269
60
Jonas:

skönt att du visar ditt rätta jag crippa:)

276
119
Maqea:

Jag är lika uppgiven jag. Det verkar som om flera här inte vill förstå utan fortfarande drar till med ytterligheter och påståenden som gång på gång besvaras att så är det inte. Inga dåliga terrarium, inga "promenader i parken" men det tas upp om och om igen som om det är det vi som är "för" hantering förespråkar.

Jag förstår "den andra sidans" åsikter men jag accepterar inte bevisen som i vissa fall är mer än 40 år gammla. Isdrakes lista är kalasbra, åtminstone det som är yngre än 15 år, men det går inte att komma åt informationen och läsa den och ta ställning till den.

Jag upplever att jag anses som en djurmisshandlare och fullkomlikt totalknäpp bara för att jag inte tror på något då någon säger att det finns vetenskapliga bevis men inte kan visa upp dem. Jag tror då heldre på dem med lång erfarenhet som har lärt sig av andra med lång erfarenhet. Jag hittar inte på själv för att det roar mig.

Jag anser att jag har ett nyanseratt synsätt på reptilhantering och kan motivera varför jag gör som jag gör. Det är tråkigt när andra väljer att missförstå och varken kan visa upp de "vetenskapliga bevis" som de säger finns eller ens ids berätta vad som står i de vetenskapliga rapporterna för dem, som jag, som inte kan få tag i rapporterna för att läsa dem. I stället ska jag motbevisa de bevis jag inte sett. Det går inte. Jag kan inte motbevisa en tes om jag inte vet vad tesen är.

Låt oss fortfarande hålla en god ton i disskussionen. Vi tycker olika och det blir väldigt lätt heta känslor inblandade. Vi bör kunna disskutera sånt här öppet och konstruktivt för det behövs. Tar vi på oss skygglappar och undviker ett ämne bara för att det är svårt så är det i slutänden djuren som far mest illa.

456
202
isdrake:

Att jag har fått avliva en ödla två månader efter att jag fått hem den för den blev så dålig (framfall + mbd) har väl inget alls med detta att göra? Även om jag låtit den leva i misär utan uvb hade den inte hunnit utveckla mbd på 1,5 månad.

Men visst ska vi vara sådana så levde ödlorna säkerligen inte under optimala förhållande. På den tiden använde jag Exo terra Solar Glo som uvb/värmekälla och jag använde Exo terras hygrometer för att kontrollera luftfuktigheten. Nu vet jag att vare sig deras lampor eller mätutrustning är att lita på. Vilket jag också varnat dig för Crippa. Men du valde att fortsätta använda dessa produkter då du ansåg att dom var bra. 

1244
472
leedragon:

isdrake, off topic, va andänder du istället?

276
119
Maqea:

Förresten, jag tycker det är synd att Patch ger upp. Hans synsätt "mot hantering" är viktigt att få lära sig av lika mycket som mitt "för hantering". Det är så här erfarenhet skapas.

Jag har också haft djur som fått avlivas efter en kort tid hos mig. Det handlar inte om mitt sätt att hantera dem då utan varifrån de kom.

456
202
isdrake:

Leedragon: Solar Raptors lampor och hårdhyrometer som man kan kalibrera själv.

Jag la 3-4 av Exo terras hygrometer på samma ställe en gång och det kunde skilja så mycket som 30% mellan dem. No more! Sen har dom mycket schjyssta terrarium, tillbehör, armaturer och sånt. Men när det gäller lampor och mätteknik så törs jag inte använda deras produkter längre. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild