Jag är lika uppgiven jag. Det verkar som om flera här inte vill förstå utan fortfarande drar till med ytterligheter och påståenden som gång på gång besvaras att så är det inte. Inga dåliga terrarium, inga "promenader i parken" men det tas upp om och om igen som om det är det vi som är "för" hantering förespråkar.
Jag förstår "den andra sidans" åsikter men jag accepterar inte bevisen som i vissa fall är mer än 40 år gammla. Isdrakes lista är kalasbra, åtminstone det som är yngre än 15 år, men det går inte att komma åt informationen och läsa den och ta ställning till den.
Jag upplever att jag anses som en djurmisshandlare och fullkomlikt totalknäpp bara för att jag inte tror på något då någon säger att det finns vetenskapliga bevis men inte kan visa upp dem. Jag tror då heldre på dem med lång erfarenhet som har lärt sig av andra med lång erfarenhet. Jag hittar inte på själv för att det roar mig.
Jag anser att jag har ett nyanseratt synsätt på reptilhantering och kan motivera varför jag gör som jag gör. Det är tråkigt när andra väljer att missförstå och varken kan visa upp de "vetenskapliga bevis" som de säger finns eller ens ids berätta vad som står i de vetenskapliga rapporterna för dem, som jag, som inte kan få tag i rapporterna för att läsa dem. I stället ska jag motbevisa de bevis jag inte sett. Det går inte. Jag kan inte motbevisa en tes om jag inte vet vad tesen är.
Låt oss fortfarande hålla en god ton i disskussionen. Vi tycker olika och det blir väldigt lätt heta känslor inblandade. Vi bör kunna disskutera sånt här öppet och konstruktivt för det behövs. Tar vi på oss skygglappar och undviker ett ämne bara för att det är svårt så är det i slutänden djuren som far mest illa.