Vet inget om leguaner, men de flesta skäggagamer jag läst om och som hara fått gått lösa en stund varje dag har också levt sina fulla liv.. 10-13 år. Men det är ju som sagt inte beroende av lika hög fuktighet som leguaner.
Har försökt läsa dom där vetenskapliga undersökningarna men mycket är ju inte tillgängligt för allmänheten (eller kostar mycket pengar att köpa vad jag förstår?). Har därför inte sett om det framgått vilka arter som testats. Som sagts tidigare, arter är ju olika, individer är olika och reagerar olika på olika saker.
Testade de redan handtama djur i undersökningarna? Kan det ha varit obehaget av själva testerna som orsakade deras "feber". T.ex. om det sattes elektroder på deras kroppar eller gjordes andra saker som kändes "onaturliga" för djuret? Kände djuren forskarna sedan tidigare - eller var det helt främmande människor som utförde testerna? Hur vet man att en förhöjd kroppstemperatur i samband med hantering är lika med ohälsosam/negativ stress? Kan en förhöjd kroppstemp kanske istället betyda upphetsning av något slag? Upphetsning kan ju vara både av ondo och av godo. Om djuren varit med om en positiv upplevelse så kanske den förhöjda kroppstempen är positiv. Men om djuren varit med om en obehaglig upplevelse så blir den förhöjda kroppstempen negativ. (Positiv och negativ stress?)
Nu spånar jag bara, men det är så många frågor som dyker upp när jag hör talas om de där vetenskapliga undersökningarna. Kanske någon här som verkligen läst dem kan svara? Det är svårt att ta till sig "bevis" när informationen är så knapphändig och ofta otillgänglig. Det är ju inte speciellt upplysande att läsa om sköldpaddor när man själv sitter med ett gäng ödlor. skratt
Sen måste jag tillägga. "Mot hanterarna" verkar så ilskna i många inlägg när de talar med "för hanterarna". Tycker det är konstigt för båda parter har ju en hel del bra argument. Jag får känslan av att mothanterarna inte tycker vi bryr oss om våra djur, vilket vi ju naturligtvis gör och strävar efter att ge dem en så dräglig tillvaro som möjligt. Jag skulle också kunna skriva ilskna inlägg då jag känner att de gör fel och tycker synd om djuren när de tvingas sitta instängda jämt. Men jag väljer hellre en försiktigare väg då jag upplever att de inte finns tillräckliga bevis varken för eller emot för att vara 100% säker.