Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

1245
472
leedragon:

jag tror nog att personen som klär sina djur  kan argumentera att hans  djur vill klä av sig och inte stör  sig med det

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Att snegla på USA vad gäller djurhantering eller frågor som rör djur i största allmänhet är helt fel, deras regler ser väldigt annorlunda ut jämfört med våra svenska (tack & lov!!) och dom flesta skräckexempel vad gäller reptil kommer ofta från just USA, man slutar aldrig att förvånas över alla idioter over there... 

1245
472
leedragon:

det där låter väldigt offenciv och diskrimminerande, det  finns bra kunna personer i USA med

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Givetvis finns det personer som kan sin sak även i USA, men jag menar rent generellt. I största allmänhet tycker jag att väldigt väldigt många som håller reptiler där gränsar till vad jag kallar djurplågeri och det står jag för! Står även bakom mitt tidigare inlägg :) Finns så mycket bättre exempel på länder som har sjyst djurhållning (Sverige exempelvis) och jag tycker därför det är dumt/onödigt att jämföra våran svenska terrariehållning med ett land som i mina ögon inte har ett sjyst sätt att husera reptiler på. 

366
157
Linus:

Jag är helt inne på Patchs spår. Otrolig dubbelmoral, faktiskt. 

Han hanterar ödlorna på ett sätt som inte är bra för dem, men inte för att han fotar dem på roliga sätt, utan för att han har dem utanför sin naturliga miljö och utsätter dem för stress - precis som många andra här debatterar FÖR att göra.

276
119
Maqea:

Jag ser ingen dubbelmoral i att hantera sitt djur ibland och att ogilla den typ av hantering och de bilder han ´Lizardlover´ gör. (här är länken igen www.todaysplanet.com/pg/beta/lizardlover/)

Vart tog nyanserna vägen? Det blir en höna av en fjäder. Ord och meningar förstoras och förvrängs. Jag får av vissa inlägg känslan av att ni som är emot hantering tror att vi som är för hantering behandlar våra djur som ´Lizardlover´gör jämnt och ständigt och inte tar hänsyn till djuret alls. Det är väldigt långt ifrån sanningen.

Varför dra iväg till ytterligheterna så fort? Det finns mer eller mindre på skalan = nyanser och därför kan man tycka att leguaner på cycklar är fel men en skäggagam som själv får gå ut ur terrariet och krypa upp i fönstret för att titta ut en stund för att sedan gå hem igen är OK om det är rätt förutsättningar för det (rätt förutsättningar är t.ex. värme och drag o.s.v.)

366
157
Linus:

Ingen har motsatt sig att låta reptilerna vistas i sitt rätta klimat, oavsett om detta må vara i ett fönster eller var det än är.

Däremot så är det verkligen i stort sett ingen skillnad alls på att fota en leguan på en cykel (om vi förutsätter att snubben inte misshandlat sin leguan för att sitta still på cykeln) gentemot att sitta och titta på TV eller liknande med sina djur, vilket folk verkar tycka fungerar alldeles utmärkt. Eller för den delen att släppa ut sin ödla på vardagsrumsgolvet för att den "vill ut" ur terrariet.

Det är en väldigt liten skillnad mellan den sortens hantering av djuren och hur fotografen verkar hantera sina ödlor. 

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Hade gillat dina inlägg Linus... om de bara gick! :D

45
1
Hjördis:

Jag tar ut min ödla i 15-20 min när det är soligt (under sommarhalvåret) just för att hon ska få i sig riktig UV-strålning och ibland (typ 1-2 ggr i veckan) just för att kolla igenom henne lite så att allt ser bra ut och känns bra. Annars låter jag henne vara.

276
119
Maqea:

www.youtube.com/watch?v=SsCwkZRMt1s

Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild