Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Finns dock forskare idag som anser att eftersom fåglar är dinosaurier så är de per automatik reptiler :)

456
202
isdrake:

CJBReptiles fast det beror ju på vilken systematik man tittar på. :) Den du refarerar till tar inte hänsyn till alla "avkommor" eller vad man ska kalla det.

"Kräldjur (Sauropsida*), eller reptiler (av latinets reptilis, "krypande"), är en klass växelvarma ryggradsdjur. Här beskrivs djurgruppen enligt klassisktaxonomi. Enligt modern fylogenetiskt forskning skulle de egentligen inrymma fåglarna (se fåglarnas evolutionshistoria). Klassen kräldjur är alltså ettparafyletiskt taxon som inte omfattar alla avkomna av en gemensam stamfader."

sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4ldjur

Tittar man istället på det parafyletiska taxonet (som tar hänsyn till släktskap) så klassas alltså fåglar som reptiler. Här är ett bra med mycket förenklat släktträd:

tolweb.org/tree?group=Amniota&contgroup=Terrestrial_vertebrates

150
14
Hillmans:

Vi har köpt dessa böcker och läser dom regelbundet. Dom säger att man ska hantera leguaner.

Bok och namn på dom som skrivit dom.

Cyclura:                            
Jeffrey m. lemm och allison c. alberts 2012

Rhinoceros iguana:
Cameron candy, David Blair nämner mycket från sitt räddnings projekt angående dessa arter 2009

Ormar ödlor sköldpaddor(svensk bok):
Torbjörn Helin, Owe Sandstrlm och Irene Ahl 1995

Iguanas:
R. D. Bartless och Patricia Bartlett 2002

Hemsidor och filmklipp utav stora reptil kunniga i usa:

Deena Spielman:
www.greenigsociety.org/

Melissa Kaplan:
www.anapsid.org/  

Tom crutchfield:
www.youtube.com/watch?v=IDUE5bex8TU

Reptilechannel.com:
www.youtube.com/watch?v=kYoNMuWgDn0

Denna bok är enbart gjord för att leta reda på fel hos reptiler, säger ingenting om hantering, nämner det inte ens, för det

Reptile Medicine and Surgery
1st Edition
By Douglas R. Mader

Urdrag ur "Rhinoceros iguana", David blairs bok:

- Iguana have complex behaviours simular to complexity to many birds and mammal species. They have large brains and multifacest social and foraging behaviours.

63
5
gitchen:

Hillmans: mkt bra länkar :) kollade filmerna o fastnade totalt haha. Fortsätter som vanligt med våra! Sen ökade du dessutom på suget ännu mer gällande noshornsleguan! Detta och asian water monitor står nu HÖGT på önskelistan :) 

Till er som är anti-hantering: våra är hur välmående som helst!! :)

276
119
Maqea:

Jag som är för hantering av vissa terrariedjur har hittat en sida som gör mig olustig. Det här är att gå för långt. www.todaysplanet.com/pg/beta/lizardlover/

Han tar upp en del intressanta grejer och han verkar veta en hel del om hur man sköter om leguaner (och vattenagamer). Han tycks också kunna få sina djur lugna för annars skulle de inte ställa upp på de foton han tar men jag mår faktiskt en liten aning illa när jag ser fotona. De är så...FEL.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2695
2513
anders:

Maqea, ja, han har man sett tidigare. Extremt tråkigt att göra så med sina djur.
Dessutom förstår jag inte riktigt grejen med hans foton, det är ju betydligt snyggare att se djur i deras naturliga miljö.

63
5
gitchen:

Magea: ang hantering va det intressant att läsa men det där med bilderna fattar jag inte meningen alls! Håller med anders, mkt trevligare att kolla på fina, naturliga foton istället för såna där "maskeradfoton" 

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Vet att jag inte skulle skriva nå mer i denna tråd men nu kan jag inte låta bli!

Varför är detta mer onaturligt än en leguan på köksbordet eller i soffan? förutom att de är riktigt roliga bilder? (nej tycker inte detta är mer ok än de andra)

Håller annars med om att bilder på djuren i sin naturliga miljö alltid är att föredra! andra alternativet är bilder på djur som hålls under artriktiga terrarier!

att ha reptilen i soffor, på cyklar, köksbord eller andra mänskliga saker är för mig precis lika illa? Ser hans djur stressade ut? Varför skulle hans bilder vara värre än att ha dem nån annanstans?

Känner en otrolig dubbelmoral jag? Vart går gränsen för förmycket? att ha djuren ute 10 minuter för fotografering på detta sätt är de värre än att ha dem ute hela dagarna?

Vart går gränsen?? De står ju faktiskt att han är en ödleälskare precis som alla andra här... och han gör väl precis som alla andra de han tror är de bästa för djuren (hur fel de än må vara?)

För mig känns de oroligt bekant med vad vissa har skrivit i denna tråd redan?

63
5
gitchen:

Att "spöka ut" ett djur (soelar ingen roll vilket djur det ån är) anser jag är för mkt o väldigt onaturligt!  Därför tycker jag att de är värre. Kan väl knappast vara så att leguanerna/agamerna själva har velat bli utklädda, tagit på sig diverse saker o satt/ställt sig i de poserna? 

Om nån av våra leguaner själva går upp i soffan när de är ute ur terrariet så gör de det av egen vilja, inget vi tvingar dem till! Dessutom är våra i sitt terrarie o inte ute hela dagarna... Visst, de är vana att få komma ut, röra på sig mer fritt (de har för övrigt STORT terrarie), duscha o komma ut i solen och visar de att de vill ut så får de det! Likaså om de vill in igen. Men det är inga längre stunder! 

Dubbelmoral? Nej det tycker jag inte, inte härifrån iaf... sen om andra anser olika får stå för dem. 

1159
626
Temla:

Jag ser heller inga likheter. Om mina skäggisar vill sitta i fönstret en stund och själva söker sig dit är det väl inte samma sak som att klä ut dom i hatt och klänning?

Jag anser överhuvudtaget att styra ut djur i kläder är dumt och måste kännas mycket obekvämt för djuren. Deras pälsar har ju en viktig funktion.. både att hålla dom svala och varma. Undantaget är de speciella skyddskläder (det är väl hundar mest kan jag tro) man kan använda om det är kallt eller regnar ute. Djur på cirkus ska vi inte tala om! Det har jag bojkottat i hela mitt liv. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild