Som redan nämnts i tråden så är det en enorm! skillnad på ett bett från en majsorm eller kungspyton för den delen om man jämför med dom väldigt stora pytonormarna, där placerar jag tigerpyton,nätpyton,klipppyton,ametistpyton och även blodpyton även om dom inte har längd som dom andra. En sådan orm ser jag som lika "farlig" som en giftorm om dom hanteras på fel sätt eller av "fel" människa, missförstå mig rätt jag om någon försöker verkligen inte att avskräcka dig då min absolut största passion är just pytonormar, underbara djur! Men till folk som haft ormar endast ett fåtal år & oftast mindre lugnare nybörjarormar (gillar inte uttrycket nybörjarorm men det passade in :).) så är jag snabb att rekommendera andra arter ur släktet python, då det är som Jonas77 säger har man intresset så garanterar jag att det kommer en tid då du är mer förberedd, påläst och full av erfarenhet ;)
Detta ämne kan jag gärna prata om i timmar då jag verkligen brinner för just större ormar och då gärna Pytons! Jag vill inte att detta låter som något skryt eller liknande från min sida då har du missuppfattat mig helt! :) men... jag har haft ormar i över 20års tid & dom sista 9åren har jag helt ägnat åt pytonormar så min mening med detta inlägg är INTE att stoppa dig från en jätteorm utan att verkligen TÄNKA till vad du ger dig in på. Se gärna till att ha andra intresserade i din bekantskapskrets då man inte ska plocka med djur över 3meter ensam, hur snäll och gullig ormen än varit vid tidigare hanteringar, utfodringar, vattenbyten m.m
Någon jag kan rekommedera att börja med är kanske någon pyton ur Morelia-släktet, bra storlek och lite temperament så man lär sig hantera annat än snokar ;) inget illa ment alla ni snokälskare :)
Djungelrutpyton är bra, likaså någon jaguarpyton eller varför inte en Kungsboa, också väldigt trevliga ormar med fint humör som dessutom blir ordentligt stor.
Jag har fler tips men nu får någon annan ta över stafettpinnen... :)
Mvh Jonas Gavlen