Tigerpyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Som redan nämnts i tråden så är det en enorm! skillnad på ett bett från en majsorm eller kungspyton för den delen om man jämför med dom väldigt stora pytonormarna, där placerar jag tigerpyton,nätpyton,klipppyton,ametistpyton och även blodpyton även om dom inte har längd som dom andra. En sådan orm ser jag som lika "farlig" som en giftorm om dom hanteras på fel sätt eller av "fel" människa, missförstå mig rätt jag om någon försöker verkligen inte att avskräcka dig då min absolut största passion är just pytonormar, underbara djur! Men till folk som haft ormar endast ett fåtal år & oftast mindre lugnare nybörjarormar (gillar inte uttrycket nybörjarorm men det passade in :).)  så är jag snabb att rekommendera andra arter ur släktet python, då det är som Jonas77 säger har man intresset så garanterar jag att det kommer en tid då du är mer förberedd, påläst och full av erfarenhet ;) 

Detta ämne kan jag gärna prata om i timmar då jag verkligen brinner för just större ormar och då gärna Pytons! Jag vill inte att detta låter som något skryt eller liknande från min sida då har du missuppfattat mig helt! :) men... jag har haft ormar i över 20års tid & dom sista 9åren har jag helt ägnat åt pytonormar så min mening med detta inlägg är INTE att stoppa dig från en jätteorm utan att verkligen TÄNKA till vad du ger dig in på. Se gärna till att ha andra intresserade i din bekantskapskrets då man inte ska plocka med djur över 3meter ensam, hur snäll och gullig ormen än varit vid tidigare hanteringar, utfodringar, vattenbyten m.m

Någon jag kan rekommedera att börja med är kanske någon pyton ur Morelia-släktet, bra storlek och lite temperament så man lär sig hantera annat än snokar ;) inget illa ment alla ni snokälskare :)

Djungelrutpyton är bra, likaså någon jaguarpyton eller varför inte en Kungsboa, också väldigt trevliga ormar med fint humör som dessutom blir ordentligt stor.

Jag har fler tips men nu får någon annan ta över stafettpinnen... :)

Mvh Jonas Gavlen

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Varför är det så viktigt att skaffa en ny art?

Om du börjar i den änden och sen börjar läsa på och vara realistisk med vad du kan ha och vad som kommer krävas så kommer du nog hitta den arten du vill ha istället för att fråga andra vad du bör ha :)

278
122
Snakedude69:

In a way i agree with patch.  IF you really want something you should get it.  I started that way people aways told me start with a cornsnake, then a ball python work your way up.  then when you get the snake you want you have 3-4 snakes extra... i dont want to collect a bunch of animals.  i want the ones i want.

On the other hand a BURM is a HUGE snake, and a HUGE responisblity.  Just finding food and feeding it  and houseing it is a HUGE cost ans HUge job.   i would say that you find someone that has  a BURM, and see if you can help take care of it for a while.  Get a feel. maybe somone could lone you one for a week or 2 if its not TOOO big.   but before your stuck with a HUGE 20ft huge snalke that is super hungery all the time and can  kill you easy.   get all the fact and information.  buld your tanks  have everything finished before you get the snake. 

478
592
Rottenroth:

Om du nu är 14 år så kan du väl leta ett bra tag, jag tror ingen säljare som är klar i skallen är dum nog sälja en till en för ung person.

88
10
1603:

Håller med Rottenroth. Ingen seriös säljare skulle göra något sådant. 
Stressa inte.

95
43
JAReptiles:

nej då jag ska vänta jag titar på andra pytonormar nu

46
27
MathiasNordstrom:

Alla har väll haft drömmen med att ha en Tigerpyton.? Iallafall har jag haft den länge men man måste ju se till att man har nog mycket tid och plats för att kunna ha djuren. Jag som är 20 känner mig ytterst tveksam till en tiger. Den där sizen är ju ingenting man kan lätt få ut ur terrariet eller rum kan man nog kalla det.

Måste bara säga att jag tycker det är så sjukt trevligt att folk inte dumförklarar andra här. Har man en fråga så kan man alltid ställa den utan att folk hackar och så på de andra. Underbart! :)

157
376
curtus:

Du räknade upp några andra pytonarter i tråden som var intressanta och här kommer några fler förslag på pytonormar som jag själv tycker och och tycker skulle kunna passa någon men "mindre" erfarenhet. Dvs, inte spec. svåra att hålla men ändå inte såpass vanliga som djungelrutor eller liknande.

Morelia bredli, kanonsnygga ormar som är lite mer att ta i än en majsorm t.ex. (Jag förespråkar INTE onödig hantering av reptiler)

Liasis mackloti, trevliga ormar som faktiskt är väldigt aktiva för att vara pytons. Når även dessa lite storlek men inte så det är svår hanterat.

Liasis olivaceus, har ingen erfarenhet själv av denna orm men har fått intrycket av att detta också är tacksamma ormar att jobba med. Rätta mig gärna om jag har fel nån. Och dessa blir stora, även om det inte är samma storlek eller kroppsbyggnad som en tigerpyton.

Det finns så väldigt mycket olika pytonormar och andra ormar som är intressanta och snygga så man behöver ofta inte göra misstaget att ge sig in på dom största monstren direkt. Dessa ovan var bara några exempel på några arter som skulle kunna passa utöver "det vanliga".

Sen kan det ju vara så att en del arter är svårare att hitta till salu och man kan behöva leta ett tag innan man får tag på några. Och så får man ju ta andra saker i åtanke, prislappen på djuren spelar väll antagligen roll för någon i din ålder. Terrariet och den utrustning som krävs för att hålla arten och den skötsel arten kräver för att må bra. 

230
185
Humi:

En bra idé innan du skaffar dig en av dom större ormarna är ju att träffa en innan du bestämmer dig.
Att känna och klämma på en orm över 3m är en viktig sak för att förtå vilken kraft dom egentligen har.

Som jag förstod så bor du hemma, vilket absolut inte måste vara något problem i sig.
Men du sa att det var din mor som försökte få bort majsormen?

Förstår hon vad en tigerpyton innebär? Det är inte som en liten pudel, utan som en stor jävla boerboel!
Nämner inte dom här sakerna för att du ska bli tveksam, men som dom andra säger så måste du tänka till rejält innan du skaffar en tigerpyton.

Visst är dom små när man köper dom, men det går fort till 2-3 meter!
Och ingen vill se vandringspolaker bland djur.

En bra fråga att ställa sig själv är, varför vill jag ha just denna ormen?
Vad gör denna art så speciell för mig?

28
13
Jonte:

Humi: jag har själv en boerboel på 53kg och en chiuaua på 2,6kg, och haft tigerpyton. 

Och kan säga att din gämförelse var väldigt bra...:)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild