Fredriko skrev:
Här håller jag inte med dig alls.
För mig är det självklart att en stor och välfungerade förening kan vara en faktor i beslut som detta. För att ta ett exempel kan du kolla på de organisationer som organiserar jägare. De är absolut med och påverkar politiska beslut på flera olika nivåer. Effektiv och framgångsrik lobbyverksamhet är också beroende på att man har en organisation med muskler bakom sig. Varför skulle någon lyssna på en förening med 300 medlemmar? Men med 300 000 så gör det skillnad.
Skrivelsen från SHR (inte SHF, det är olika föreningar), är skriven till alla medlemmar i miljö- och jordbruksutskottet. Att de inte skulle vara påverkbara för andras åsikter är en naiv syn på hur politik fungerar. Självklart påverkas de av den information som de får från yttervärlden. Det är inte heller ovanligt att de själva tar kontakt med olika föreningar för att rådfråga. Nu vet de att SHR finns och de har fått vår syn på det hela.
För mig är det självklart att både medlemsantal och lobbyverksamhet gör skillnad. Därav vikten att organisera sig. Annars står man ensam var för sig, och då har man ingen chans att påverka alls
Jo, det är klart att lobbyverksamhet funkar, det är bevisat. Jag stödjer också uppmaningen att organisera sig. Men motionen kommer att avslås oavsett. Om någon läser skrivelsen från SHR så kan den självfallet påverka på längre sikt. Jag hoppas och tror att shr och andra intresseorganisationer tillfrågas om/när en utredning tillsätts. Då får vi möjlighet att skriva något som många faktiskt läser. Men en utredning blir normalt sett inte av utan en proposition från regeringen. En motion som denna med uppmaning till beslut utan föregående utredning blir så gott som aldrig bifallen i riksdagen och aldrig om den kommer ifrån Sverigedemokraterna.
Det finns motioner som behandlar medborgarlön, utökat försvar, billigare bensin, ökat statligt ägande, stopp på invandring och till och med om att skicka ut alla invandrare ur landet. Personligen tycker jag alla är värre än en positiv lista för sällskapsdjur. Men ingen av dem får mig att bli upprörd eftersom jag vet att motioner avslås. Men för mig är att läsa motionerna ett bra sätt att besluta vem man skall rösta på. De som står för de flesta idiotiska förslagen bör inte ges makten.
Mvh
Magnus