Jag är den första att förespråka terrariehöjder som inte är för höga men det finns ju gränser. För mig går den gränsen vid Jordbruksverkets föreskrifter. Jag vet inte hur långa dina ormar är men brukar man inte säga att kungspytonormar blir ungefär 120 cm? För ormar som är mellan 101 och 125 cm säger Jordbruksverket att höjden ska vara minst 35 cm och det känns redan lågt (enligt mig). Du har ju gott mått på bottenytan så det känns liksom fel ställe att snåla på de där 5 centimetrarna. En annan aspekt är att man måste ha plats för att komma åt att inreda och städa. Man ska nå in på djupet och jag har själv märkt att det inte är så lätt alltid fast jag själv är kort och har korta armar så det kan ju bero på det :)
Det är intressant att du tar upp fabriksbyggda terrarier för de är precis vad de är: fabriksbyggda. Att de är fabriksbyggda innebär inte på något sätt att de byggts rätt eller att tillverkarna vet vad de gör. Tvärtom så innebär fabriksbyggt tyvärr ofta:
1. att de måste tjäna pengar för att kunna hålla igång produktionen vilket brukar betyda att det snålas här och där.
2. att det finns fysiska begränsningar i maskineriet som gör att man hellre väljer att sätta tex ventilationsöppningar på ett ställe som passar i maskinen hellre än vad som passar med reptiler.
3. de flesta fabriksbyggda terrarier byggs inte i Sverige och rättar sig därmed inte efter Sveriges regler vad gäller storlek och tankesätt.
Jag tror aldrig jag har sett ett fabriksbyggt terrarium som faktiskt har haft ventilationsöppningar på vettiga platser. Glasterrarier är de värsta exemplen på felaktigt placerade ventilationsöppningar. Hur många har inte varit med om att man får täcka för en del av taket för att det luftas ut för mycket där?
Jag vet inte vad du menar med att hålen är placerade på varsin sida av terrariet. Jag tycker det ser ut som att de är placerade på samma sida, dvs baksidan, eller hur menar du? Jag tvivlar på att luften från baksidan kommer att röra sig i hela terrariet. Någon beskrev något liknande med en liknelse med en bil. Om du sitter i förarsätet och kör och behöver luft så öppnar du fönstret på din sida. Då kommer luften att nå in en bit i bilen för att svalka dig men om passageraren också behöver frisk luft så kommer den luften inte att räcka dit utan då måste passageraren öppna fönstret på sin sida.
Kul att någon provar att bygga i ett annat material än de vanliga. Och som du säger så slipper man ju kostnaden för lack och färg. Lösningen med lysröret blev kompakt och bra tycker jag. Värmer lysröret eller ger det bara ljus? Det är inte helt lätt med värmekällor i träterrarier men till marlevande ormar så förespråkar jag värme underifrån i första hand. Till grön trädpyton blir det säkert jättebra med värmepaneler :)