Om vi kunde minska på de subjektiva åsikterna, hålla oss till ämnet och acceptera att folk ser olika på saker. Liknar mer och mer en round earth vs flat earth debatt, eller ännu värre, religionsdebatt.
Hantering av djur, i detta fallet varaner är ju högst subjektivt, det är tydligt. Kan vara mycket bra att vänja djuret vid hantering för att underlätta just hantering när det väl behövs, tex vid veterinärsbesök. Det ökar säkerheten för alla inblandade, speciellt när det gäller något som faktiskt kan skada någon väldigt illa.
Vill folk hantera sina djur låt dem göra det. Det enda de som är mot det kan göra är att belysa riskerna med det. Det slutliga valet är hos ägaren, vare sig folk gillar det eller inte.
Men, saker att beakta om nu TS vill gå med sin varan i sele/koppel, tämja och träna och ev bada i fontänen på gården är, men inte begränsat till:
* Luftfuktigheten i ditt hem. Du har ca 20-30% luftfuktighet i ditt hem vilket är oerhört torr luft. Att hantera ett djur, som är gjort för att vistas i 70-80%, kommer ha negativa effekter. Jag tänker inte spekulera kring hur länge man "kan" ha djuret ute osv, för det spelar mindre roll. Torrare luft är slutändan torrare luft. Jag tänker inte heller gå in på lösningar att komma runt detta, för lösningar finns.
* Tämja och träna. Visst, fine. Jag petsonligen ser ingen vits med det, men vi är alla olika.
* Sele och koppel. Igen, jag ser ingen poäng eller vits med att ha varaner i koppel.
* Bada i fontänen. Tja, den eventuella fontänen skulle stå på gården, utomhus, och då snackar vi ju mer normal luftfuktighet. Kolla över vattentemperaturen är det tips jag kommer att tänka på i första hand. Släng ner en doppvärmare om det skulle behövas. Om varanen inte gillar det förväntar jag mig att den visar det.
Är varaner smarta? Oerhört. Problemlösande till och med.
Är varaner tåliga. Absolut. Speciellt på utsidan men insidan är jag övertygad ser ut som vilken annan orm eller anolis som helst, som befinner sig i samma eller liknande miljö.
Mvh
Niklas