Lordguras skrev:
Varaner kan skapa ett visst band till sina ägare helt klart. Oftast associeras man med mat och det är en positiv upplevelse.
Du bör läsa på om cumingi så du förstår vad du ger dig in på. Gosa och kalla på får du göra med en pudel
Lite så jag menade. Menar inte att varaner är dumma.
Danne72 skrev:
Jag har haft min Bandvaran sen hon var liten och hon gillar att vara nära mig och min sambo, när hon är ute och hälsar på så kommer hon gärna och lägger sitt huvud bredvid mitt och gnider och luktar, den som säger att en varan inte är en smart ödla är helt ute och cyklar. hon visar känslor och man vet precis vad hon menar. en annan sak är om det kommer en främmande person till mig och ska titta på henne då gömmer hon sig gärna istället, och det där att dom skulle fara illa av att vara ute en stund är bara skitsnack, det är ju inte exakt samma klimat hela tiden där dom normalt bor i det vilda. stora ödlor är nog det bästa djur man kan ha om man har plats för dom...Mvh Daniel.
Danne72 jag menade inte att man aldrig kan ta ut dom en kort stund (även om jag finner det onödigt) men så som jag tolkade TS låt det mer som att den skulle sitta i soffan och se på TV halva dagen (kanske inte riktigt men du förstår poängen). Och hur smart djuret än är så är ju en sele helt absurt, dom är inga hundar. Sedan är väl som jag tolkar det just salvator mycket bättre än många andra på just att lugna ner sig och vara bättre med människor.
Absolut varaner är visserligen smartare ödlor än många andra och en viss poäng har du. Men jag sa absolut inte att den far illa en kort stund utanför i annorlunda klimat. Men vad jag vet är det inte 20-40% luftfuktighet (det vanligaste inomhus) i deras naturliga habitat typ någonsin. Dom lever till och med nära vatten och simmar en del i naturen! Detta habitat inte så idealt och luftvägarna kan skadas av för låg luftfuktighet. Menar inte 5 minuter utan snarare är detta ett scenario som skulle kunna hända om TS satt och hade den ute säg timmar per dag. Sedan kan luftfuktigheten i terrariet sänkas ganska snabbr om man öppnar dörrarna och ta ett bra tag att återställa sig om man inte har duschsystem eller sprayar rejält när man stängt igen. Nu gällde det din salvator, och cumingi verkar vara nära besläktad och lever i skogar, där det inte direkt är lika låg fuktighetsom inomhus heller för den delen.
//Emanuel