Är nybörjare själv med 2 barn som älskar dem (5 & 7 år) och det hela började med deras önskemål om att skaffa och nu sitter jag själv fast i det sen ca 6 mån.
Men kan säga att jag inte vågar alls låta dem handskas med dem större än gamla 5 kronan. Och när jag säger handskas, så har dem fått ha min V.Colour sling på armen 2 gånger. Tar själv ej i dem större eller mindre för den delen om jag inte måste eller vid flytt. Ej värt risken och inte hellre roligt enligt min tro för djuren att utsätta dem för den stressen. Men som sagt ibland måste man vid flytt eller man skall fixa om terrarie och då som experterna här säger så är det osäkert kort och man får vara försiktigt både för hår, hopp, fly och bitning. Och du får akta så inte ditt barn gör för snabba rörelse vid matning eller andra tider då du öppnat terrariet liksom mina kan göra då barn inte tänker på det. Det ökar risken för olyckor eller attacker. Men skall så klart ej skräma er från att köpa då man kan ha dem om man bara läser på och respekterar djuren och förstår från början att det är inga gosse djur och hundar.
Edit: Har också 2 saker att tillägga,att dels enligt all info och youtube tittande så kan även samma art bete sig olika beroende på invid
Och jag har en teroi att om man nu vill verkligen vill handskas med dem så skall man kanske på nåt sätt "träna" upp dem via att köpa en sling och kanske vänja både sig och denna någolunda om att ha den på armen osv. Åter igen inget man skall göra dagligen.
Lycka till från en nybörjare som sagt som satt i samma sits och läst och kollat på en hel del info på nätet m.m