Pinkie möss till skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

14
3
linus02:

Hej.

Jag matar min Skäggagam med zoophobos, grönsaker, frukter och ibland torkad mat.

Men jag har läst lite om att ge Pinkies till skäggagamer och verkar vara väldigt diskutabelt.

Vissa hänvisar att det går bra sällan som "godis"

Medans andra säger att man endast kan ge det till honor som precis lagt ägg, och vissa säger tom att det går bra 1 gång i veckan.

Vad skulle ni säga, är det okej att vid specifika tillfällen att ge frysta 1gram pinkies till min vuxna skäggis eller inte?

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
linus02 skrev:
Hej.

Jag matar min Skäggagam med zoophobos, grönsaker, frukter och ibland torkad mat.

Men jag har läst lite om att ge Pinkies till skäggagamer och verkar vara väldigt diskutabelt.

Vissa hänvisar att det går bra sällan som "godis"

Medans andra säger att man endast kan ge det till honor som precis lagt ägg, och vissa säger tom att det går bra 1 gång i veckan.

Vad skulle ni säga, är det okej att vid specifika tillfällen att ge frysta 1gram pinkies till min vuxna skäggis eller inte?

Om det finns risker resonerar jag mer att det uppenbarligen inte behövs, så varför ska du ge den det? Att du ger den någon pinkies i månaden tror jag inte skulle vara farligt, om du ser till att den inte blir för fet. Det enda argumentet jag ser för att ge pinkies är att ge en mer varierad kost och ev. att ge lite det mat till en hona som nyss lagt ägg eller är underviktig. Kolla upp om de någonsin äter däggdjur i naturen, där har du en ledtråd.

Zophobas är inte lika näringsrika och bra foder som dubia och syrsor. Jag hade bytt foderinsekter. Zofobas och mjölmask är mer som godis. Dubiakackerlackor är superlätta att föda upp. Bara att ställa en rymningssäker låda (vilket inte är svårt för de klättrar inte på glas/plast) mörkt och med mycket äggkartonger och slänga i mat.

14
3
linus02:
Jag matade med dubia innan när min syster som inte bor hemma födde upp egna, men min mamma låter mig inte köpa eller föda upp egna för hon är rädd att de ska rymma och att man då måste ringa anticimex, när det gäller syrsor verkar de komplicerade att mata med eftersom de hoppar så förbannat. 

Hur ska man förvara syrsorna så de är lätta att fånga utan att de flyr?

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
linus02 skrev:
Jag matade med dubia innan när min syster som inte bor hemma födde upp egna, men min mamma låter mig inte köpa eller föda upp egna för hon är rädd att de ska rymma och att man då måste ringa anticimex, när det gäller syrsor verkar de komplicerade att mata med eftersom de hoppar så förbannat. 

Hur ska man förvara syrsorna så de är lätta att fånga utan att de flyr?

Dubia är inte skadedjur. De klarar sig ett tag utan mat, men skadar för de absolut inte. De lägger sig och trycker i ett hörn tills de dör. Som sagt är det lätta att hålla instängda.

oavsett är det inte en ursäkt att mata med dåliga insekter (fel näring alltså), även om salladen är bra.

14
3
linus02:

Svårt att övertala min mamma dock, har du något förslag på vad jag kan ge istället eller hur jag kan ha syrsor utan att de kommer fly såfort jag öppnar behållaren?

Dock har jag läst att det är okej att ge bara zoophobos som protein, men absolut inte mjölmask eftersom deras exoskelett kan vara skadligt för just skäggagamer.

Torkat är väll inge bra heller, blir väll inte mycket näring kvar efter de torkats?

82
224
Linsen:
linus02 skrev:
Svårt att övertala min mamma dock, har du något förslag på vad jag kan ge istället eller hur jag kan ha syrsor utan att de kommer fly såfort jag öppnar behållaren?

Dock har jag läst att det är okej att ge bara zoophobos som protein, men absolut inte mjölmask eftersom deras exoskelett kan vara skadligt för just skäggagamer.

Torkat är väll inge bra heller, blir väll inte mycket näring kvar efter de torkats?

Jag hade lite av samma "problem" när jag introducerade min första reptil och dubias för mina föräldrar när jag var ung. Även fast de gillade reptilen var dubias ett starkt nej då de var övertygande om att de var skadedjur eftersom de är kackerlackor.

Jag fick då ett tips från en medlem här på sidan att be mamma ringa anticimex o fråga. Det gjorde hon och de berättade att det inte var några skadedjur och helt okej. Prova själv och ring. 

Ett annat tips om du istället vill ha syrsor, är att ha en såpass hög behållare att de verkligen inte kan hoppa ur om du är rädd för att de flyr. Jag pratar om någon halvmeter hög behållare, från Clas Ohlson möjligtvis. Omöjligt för dem då att fly om du inte välter behållaren.

5479
4193
Tropfrog:
Linsen skrev:

Jag fick då ett tips från en medlem här på sidan att be mamma ringa anticimex o fråga. Det gjorde hon och de berättade att det inte var några skadedjur och helt okej. Prova själv och ring. 

.

Bra tips! När man ändå ringer till Anticimex kan ju ställa frågan om syrsor räknas som skadedjur samtidigt. Det finns en anledning varför de kallas hussyrsor.

Låt aldrig okunskap stå ivägen för din dröm.

Mvh
Magnus 

14
3
linus02:

Linsen skrev:

Jag hade lite av samma "problem" när jag introducerade min första reptil och dubias för mina föräldrar när jag var ung. Även fast de gillade reptilen var dubias ett starkt nej då de var övertygande om att de var skadedjur eftersom de är kackerlackor.

Ett annat tips om du istället vill ha syrsor, är att ha en såpass hög behållare att de verkligen inte kan hoppa ur om du är rädd för att de flyr. Jag pratar om någon halvmeter hög behållare, från Clas Ohlson möjligtvis. Omöjligt för dem då att fly om du inte välter behållaren.

Hmm, låter som ett bra sätt, men mamma vägrar eftersom min syrra fick några rymlingar som förökade sig i lägenheten och hon fick tillslut spreja hela huset med gift i en vecka för att bli av med dem.

5479
4193
Tropfrog:
linus02 skrev:

Hmm, låter som ett bra sätt, men mamma vägrar eftersom min syrra fick några rymlingar som förökade sig i lägenheten och hon fick tillslut spreja hela huset med gift i en vecka för att bli av med dem.

Hmm, var det dubia?

Det är rätt många som använder dem inom hobbyn och detta är första gången jag hört att de förökat sig fritt i bostad. Vad åt de?

Mvh
Magnus 

14
3
linus02:
Det var Dubia, de åt väll mest havregryn, kattmat och morötter tror jag, de satt sig och tröck under badkaret och förökade sig, jag såg det inte själv, men bad mamma ringa anticimex och då sa hon att det hände hos min syster.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild