Zsiti4 skrev: Hej
Lite uppdatering. Efter sommaren och hösten mår våra grodor utmärkt de hoppar glatt överallt i terrariet. Men nu vill vi ha bäbisar tänkte vi. Så tänkte inte våra grodor. De visar inga täcken att vill para sig eller att de är överhuvudtaget intresserad av varann. Finns det nån trick för att aktivera lekbeteendet? Som jag provade att spela upp läte från Youtube och då blev några av de genast aktiverad och började hoppa i ljudens riktning men jag tänkte också att jag vill inte ploga de med en förvirrande spök-groda som trillar ljud lite här och där. Jag vill gärna höra hur ska jag kunna motivera de...
De som hoppade efter är med största sannolikhet honor som saknar manligt sällskap, och skulle säga att en hane med största sannolikhet skulle svarat. Min hane svarar alltid, inklusive när det var torrperiod, och till och med när det var torrperiod och jag precis stört dem (lyft på deras grotta), och då var han ändå väldigt skygg (de har blivit modigare och modigare nu, så det jag nämnde om att de var skygga i början av tråden stämmer inte riktigt, kanske berodde på mina husgeckos).
Det finns många knep att ta till, hanar hade visserligen nästan garanterat svarat när du spelade upp läte i denna åldern så ganska meningslöst att testa nu eftersom du antagligen bara har honor, men kan vara hjälpsamt när du fått tag på en hane. Just leucomelas är en av de grodor som ibland behöver en torrperiod på några månader för att komma igång med äggläggningen (men hanar lär dock spela oavsett om de haft en torrperiod eller ej). Annars kan det tydligen hjälpa att under denna torrperioden separera könen och mata dem mindre för att sedan mata mer och köra regnsystemet lite oftare, och vissa grodor är också kräsna med äggläggningsplatser. Miljöombyte kan trigga igång dem också, min hane började spela nästan direkt när mina flyttade in i sitt nya terrarium (inte sätt ägg ännu, men har inte heller gett dem några bra äggläggningsplatser och har inte en chans att hitta bland löven)