Lukt i terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
3
Lewliie:
Hej!
Jag har länge gått i tankarna om att skaffa mig leopardgeckos och nu när jag har tid och plats för detta är inte jag och sambon överens. 
Sambon är känslig för lukter och säger att terrarie för leopardgeckos luktar väldigt illa, varpå jag menar att om man sköter om det som man ska luktar det inte alls. Jag har haft vänner som har och har haft geckos som jag aldrig märkt att det luktar. 
Är det så att det luktar? Enormt tacksam för svar

5479
4193
Tropfrog:
Leopardgeckos luktar ingenting. Det är avföringen som kan lukta om den får ligga kvar utan åtgärd. Detta är dock ingen nyttig miljö för djuret. Så städning krävs för att hålla luktfritt och hälsosamt djur.

Den lata bygger bioaktivt regnskogsterrarium istället. Där bryts avföring ner i terrariet och städbehovet hålls till ett minimum. En sån lösning luktar lite grann friskt jordigt. Ungefär som nyvattnade krukväxter. Men då är det förstås andra djur som gäller. Vad tror du om ögonfransgecko? Ett annat nybörjardjur som passar utmärkt i bioaktiv miljö.

Mvh
Magnus 

11
3
Lewliie:
Hej! Tack för svar!
Jag har inget emot att städa, vet ju att det påverkar djuret. Jag vill mest bara motbevisa sambon som säger att det kommer lukta illa. Jag sa att om man städar dagligen så kommer det inte lukta! 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Lewliie skrev:
Hej! Tack för svar!
Jag har inget emot att städa, vet ju att det påverkar djuret. Jag vill mest bara motbevisa sambon som säger att det kommer lukta illa. Jag sa att om man städar dagligen så kommer det inte lukta! 

Leopardgeckos är tydligen även renliga nog att bara bajsa på en viss plats, typ i ett hörn eller något så det bllir lätt att plocka upp om det inte är något konstigt ställe.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Det som luktar är avföring samt döda syrsor (absolut värst)...  Städar man undan sådant direkt är leoparder nästintill luktfria...

Hur vet han att de luktar? Är det något han har fått för sig utan att ha någon erfarenhet av det? Ungefär som barn säger att maten inte är god innan de ens har smakat på den..    Eller letar han bara ursäkter för att han inte vill ha reptiler i hemmet? 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Försök få den att äta dubia, om du har dom torrt och tar bort maten dom inte ätit upp är det nog de mest luktfria och lättaste foderdjuren du kan hitta! Dock har jag hört att vissa leopardgeckos bara vill ha en sorts insekt och då får man leva med det, i värsta fall är den insekten syrsor som stinker skit hela odlingen. 

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Kattlådor luktar illa...ett vanligt terrarium med en liten gecko är nästintill luktfritt. 

Säger som övriga, det är egentligen avföringen och gammalt foder som möjligen kan lukta.

Vågar nog påstå att ett akvarium luktar mer än terrarium, det säger en hel del :-) 

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Jonas_ skrev:
Kattlådor luktar illa...ett vanligt terrarium med en liten gecko är nästintill luktfritt. 

Säger som övriga, det är egentligen avföringen och gammalt foder som möjligen kan lukta.

Vågar nog påstå att ett akvarium luktar mer än terrarium, det säger en hel del :-) 

Jag har både akvarium och terrarium, och jag håller med ovanstående. Akvariumet (630 liter) luktar mer än terrariumen (har 9 st.)

11
3
Lewliie:
ZDC skrev:
Det som luktar är avföring samt döda syrsor (absolut värst)...  Städar man undan sådant direkt är leoparder nästintill luktfria...

Hur vet han att de luktar? Är det något han har fått för sig utan att ha någon erfarenhet av det? Ungefär som barn säger att maten inte är god innan de ens har smakat på den..    Eller letar han bara ursäkter för att han inte vill ha reptiler i hemmet? 

jadu, mycket bra fråga. Han säger att han haft kompisar som haft terrarier och att de då har luktat illa. Jag sa då att då kan de inte ha skött om det bra, för en av mina kompisar som har alla möjliga terarriedjur har det aldrig luktat om! Jag vet att han inte vill ha några djur, men samtidigt är det ju inte hans gecko oim jag hade köpt en. Han behöver ju inte tänka på någonting gällande detta. Jag ska fasen motbevisa hans argument om att det luktar illa om ett terrarie!

11
3
Lewliie:
Stort tack för alla svar! Nu ska jag visa han alla meddelande om att så länge man sköter det som man ska så luktar det inte! :D 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild