Natt dag

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
0
Jimmpan:
Hej undrar vilken vilka ödlor som är dagaktiva ochpassar en nybörjare?

5479
4193
Tropfrog:
Jimmpan skrev:

Hmm, alla dagaktiva djur kräver uvb ljus vad jag vet. Generellt adderar det lite extra komplexitet och brukar inte räknas som något för nybörjare.

Men är du bara väl påläst så skall det nog gå bra.

Hur stort terrarium har du plats till? Hur stor ödla vill du ha? Öken eller regnskogsterrarium?

Mvh
Magnus 

2
0
Jimmpan:
Siktar på mindre ödlor ca 10cm. Öken känns som det skulle vara enklare. 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Jimmpan skrev:
Siktar på mindre ödlor ca 10cm. Öken känns som det skulle vara enklare. 

Tropicolotes tripolitanus har du. De är nattaktiva och kräver ej UV men är ändå framma och skuttar dagtid. Supersnabba så du får ha koll om du ska typ flytta dom. De lever i kolonier i det vilda och det lockar mig lite. Har just nu ett stort regnskogsterrarium på G men nästa projekt blir nog dessa.

Jag gillar bioaktiva regnskogsterrarium. Även om det är svårare att göra innan och kräver en hel del kunskap innan. Men om du har hoppstjärtar och gråsuggor som städare behöver du inte städa bajs mer än att torka rutorna. Då har du jungfrugeckos (Lepidodactylus lungubris) och husgeckos (Hemidactylus frenatus, H. platyurus m.m.). Dessa kräver inte heller UVB men är ändå uppe och skuttar på dagen.

Dock är vissa nattaktiva djur mer aktiva med UVB eftersom dom kan se UVB och uppfattar världen annorlunda än oss. Inget måste men jag gillar det eftersom jag får ut mer av mina djur.

Kommer inte på några små ökenlevande som är dagaktiva, förutom de som kan vara ute och skutta ändå. 

102
42
BioHazard_89:
Jimmpan skrev:

Hum. Skäggagam och Dabbagam finns. De är relativt lätta och det finns mycket att läsa om dem här på nätet.

Medlem i SHF
295
663
viper66:
BioHazard_89 skrev:

Hum. Skäggagam och Dabbagam finns. De är relativt lätta och det finns mycket att läsa om dem här på nätet.

Sist jag kollade så blev dom lite större än 10 cm :) 

5479
4193
Tropfrog:
Ökenlevande dagaktiva djur under 10 cm känns inte biologiskt möjligt. Så små djur skulle duka under av värmen ganska så snabbt. EmanuelKarls förslag om Microgecko låter som det bästa hittills 

Mvh
Magnus 

75
58
Mellowman:
Teratolepis fasciata (viper geckos) kanske?

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Mellowman skrev:
Teratolepis fasciata (viper geckos) kanske?

Är om framme mycket dagtid?

75
58
Mellowman:
EmanuelKarl skrev:

Är om framme mycket dagtid?

Dem är som mest aktiva på kvällen, Då det är nattaktiva geckos.
men är inte rädda för att visa sig dagtid så länge de känner sig trygga.

Skall tilläggas att jag själv inte har ägt arten, utan har läst om arten enbart. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild