Brandsäkerhet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

5391
4131
Tropfrog:
tenebrosa skrev:

www.granngarden.se/varmearmatur/p/1195010
Dock inte ip 65 men 44

www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/lysrorsramper-t5/solar-raptor-lightbar-t5-24-w.html

Danskarna som brukar vara på mässorna sålde också T5 armaturer där kontakterna var ip klassade och finns även armaturer till akvarium från juwel (eller vad dom nu heter) som har gummi kopplingar runt lysrören 

Så vilken lösning ger tillräckligt med uv för phelsumas och tål den fina dimman från en modern  dysa?

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Tropfrog skrev:

Så vilken lösning ger tillräckligt med uv för phelsumas och tål den fina dimman från en modern  dysa?

Mvh
Magnus 

Hid är det bästa för Phelsuma, jag har lampan utan för terrariet då risken för att dom bränner är för stor om man ha den inuti. 
Hid är det som gör att dom solar mest naturligt, korta sessioner medans under ett uv rör ligger dom och steker under en längre tid vilket dom inte gör i naturen. 
Vissa arter får även finare färger ju bättre ljus man har. 

5391
4131
Tropfrog:
tenebrosa skrev:

Hid är det bästa för Phelsuma, jag har lampan utan för terrariet då risken för att dom bränner är för stor om man ha den inuti. 
Hid är det som gör att dom solar mest naturligt, korta sessioner medans under ett uv rör ligger dom och steker under en längre tid vilket dom inte gör i naturen. 
Vissa arter får även finare färger ju bättre ljus man har. 

Precis, då är vi tillbaka på ruta 1. Tråden handlar om elsäkerhet. Finns det någon ip klassad hid?

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1043
1177
NellyNiklas:
Med risk att återupprepa vad som redan sagts.

* Använd enbart produkter ämnade för ändamålet
* "Sunt förnuft" är ett farligt begrepp, tyvärr, så jag skriver istället att följa anvisningarna för produkterna.
* Produkter som sprutar vatten på ett eller annat sätt, som inte är en akvariepump, bör spruta destilerat vatten.
* Behöver man tvunget göra åverkan på en kabel bör detta göras utanför den blöta zonen/utanför terrariet eller vid kontakten, samt att krympsläng bör användas. 
* Brandvarnare, brandfilt och brandsläckare har vi nämnt.
* Har man ingen jordfelsbrytare så kan det vara en bra ide att åtgärda det om möjligt.

Eftersom hobbyn hanterar UV strålning och värme så blir första och enklaste uppgiften att göra en bedömning om ljus och värmekällan verkligen behöver vara i terrariet. Det ska finnas ett regelmässigt säkerhetsavstånd mellan ljus/ värmekälla och herptil. I säkert 9 fall av 10 så monteras ljus och värmekälla utanför terrariet.

*Det finns, som tidigare nämnts, kontakter för lysrör (typ T5) som är gummibeklädda. Har dock ingen kännedom kring tätheten av dessa. 

*Man kan enkelt förebygga brand helt enkelt genom att läsa på ordentligt om den produkten innan köp. En välkänd incident är "hot rocks" som sålts flitigt i staterna? De antändes till sist och brände djur till höger och vänster.

*En annan förebyggande åtgärd är städning av alla värmekällor, ja egentligen all elektronik som avger värme, framförallt genom ventilationshål, som finns på exvis armaturer. Damm samlas på ovansidor av lampor, armaturer etc. Håll dessa rena/fria från damm. 

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Angående UVB så var det en som la upp annons med terrarium här för ett tag sedan där toppen var i Optiwhite-glas som tydligen släpper igenom UVB. Det kanske är ett alternativ om man inte vill ha det i terrariet. Frågan är bara om det släpper igenom tillräckligt med UVB för djur som faktiskt behöver det (personen i fråga hade haft det till pilgift tror jag, och de kräver inte UVB men det är bättre för Oophaga-arterna har jag för mig, därmed antagligen inga mängder med UVB). 
Jag är inte insatt själv exakt i huruvida det är en bra lösning eller ej. 

275
187
peter68:
EmanuelKarl skrev:
Angående UVB så var det en som la upp annons med terrarium här för ett tag sedan där toppen var i Optiwhite-glas som tydligen släpper igenom UVB. Det kanske är ett alternativ om man inte vill ha det i terrariet. Frågan är bara om det släpper igenom tillräckligt med UVB för djur som faktiskt behöver det (personen i fråga hade haft det till pilgift tror jag, och de kräver inte UVB men det är bättre för Oophaga-arterna har jag för mig, därmed antagligen inga mängder med UVB). 
Jag är inte insatt själv exakt i huruvida det är en bra lösning eller ej. 

Tror inte Optiwhite är så lämpligt www.pilgift.se/viewtopic.php?t=6892&start=100

5391
4131
Tropfrog:
peter68 skrev:

Tror inte Optiwhite är så lämpligt www.pilgift.se/viewtopic.php?t=6892&start=100

Från tråden:

"Har läst det där och kommer göra egna mätningar. Vi får se hur det går."

Vad jag förstår är mätningarna gjorda och en artikel är färdig för publicering i nästa nummer av pilgiftaren.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Tropfrog skrev:

Precis, då är vi tillbaka på ruta 1. Tråden handlar om elsäkerhet. Finns det någon ip klassad hid?

Mvh
Magnus 

Ip44 grislampan har jag ju redan skrivit....
Men är du rädd för att det är för låg ip klassning så får du väl köra lysrör, jag förstår verkligen inte problemet? 

5391
4131
Tropfrog:
tenebrosa skrev:

Ip44 grislampan har jag ju redan skrivit....
Men är du rädd för att det är för låg ip klassning så får du väl köra lysrör, jag förstår verkligen inte problemet? 

Problemet är att jag inte förstår hur man kan kombinera elsäkerhet med tillfredsställande uv belysning i ett terrarium med hög luftfuktighet. Jag tog upp det med min elektriker också och han hade inget förslag heller. Jag misstänker att det finns en del mindre säkra installationer inom hobbyn.

Optiwhite glas skulle kunna vara lösningen jag söker. Väntar med spänning på nästa pilgiftaren.

Mvh
Magnus 

114
73
Lunde:

Tropfrog skrev:

Problemet är att jag inte förstår hur man kan kombinera elsäkerhet med tillfredsställande uv belysning i ett terrarium med hög luftfuktighet. Jag tog upp det med min elektriker också och han hade inget förslag heller. Jag misstänker att det finns en del mindre säkra installationer inom hobbyn.

Optiwhite glas skulle kunna vara lösningen jag söker. Väntar med spänning på nästa pilgiftaren.

Mvh
Magnus 

Jag postade den här länken i Pilgiftstråden www.tortoisetrust.org/articles/climateframe.html där de bl.a. mätt genomsläpplighet hos Pilkinktons Optiwhite. Som du kan se släpper glaset igenom en del av ljuset inom UV-B-spannet, men det finns bättre alternativ i samma undersökning.
Richard presenterade sina resultat på groddagen i våras, och som jag minns det var resultaten för optiwhite jämförbara med flugsäkert galler.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild