Brandsäkerhet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

4
2
Tropicaldude:
Iom att det är oftast är mycket el som förbrukas när vi som håller på med exotiska djur har våra praktfulla anordningar så tycker jag att brandsäkerhet är ett ämne jag ser allt för sällan.

Det är vanligt att det blir mycket skarvsladdar och grenuttag för oss som håller på med denna hobby.
det medför ju även risker för den okunnige
(mig själv inkluderad).

Bränder är ju aldrig kul och kan sluta riktigt illa om man har otur.

Så nu slänger jag upp ämnet och sträcker ut mina frågor i hopp om att någon kunnig kan uppdatera mig i det hela och även andra.

Vad man ska tänka på och vad ska man undvika?

Produkter som kanske medför en förhöjd brandrisk?

Allmänt vett och etikett i el-lära?

/C

5391
4132
Tropfrog:
Ämnet är onekligen intressant. Minns en gång att jag frågade om det i samband med att jag tittade på daggeckos. Kan inte för mitt liv förstå hur man kombinerar uv lampa inuti ett terrarium, hög luftfuktighet och elsäkerhet. Vad jag minns var det ingen som svarade.

Jag tror att jordfelsbrytare är den allra bästa försäkringen. Har man det så är det åtminstone en bra början.

Jag själv valde djur som inte kräver uv ljus för att överleva och är noggrann med att fästa sladdar ordentligt och ha godkända grejor. Mest för att jag har allergier mot sladdhärvor. Men bad min elektriker att titta på det och han hade inga anmärkningar, tvärtom.

Mvh
Magnus 

275
187
peter68:
Jag tror inte luftfuktighet spelar någon större roll, inom rimliga gränser. Tänk utebelysning och hög luftfuktighet. Luftburet vatten är ingen god ledare. Faktum är att rent vatten leder extremt dåligt. Det är föroreningarna som leder. Mitt keramiska element är ca 190 grader vid den varmaste punten. Det sitter i en keramiksockel, som i sin tur sitter i en kraftig metallbygel. Jag har också en kompaktlampa, UVB. Luftfuktighet 70-80% på den svala sidan.

Jag tror att bränder huvudsakligen kommer till av kryp/överslag och överbelastning. Överslag händer vid dålig kontakt. Tändstift och svetsning bygger på kontrollerat överslag, så vi pratar höga temperaturer.

Jag har lagt upp denna bild tidigare. Det är det värmeelement jag använde tidigare. HabiStat Reptile Radiator. Har inte öppnat det, så jag vet inte vad som orsakade det. (Antar att det är en defekt, möjligen skadats i frakten. Jag vet givetvis inte.) Det luktade väldigt fränt plast. Lukten satt i en vecka eller så. Jag hade skyddsgaller, så jag upptäckte det inte förrän det började lukta. Stackars orm.

Vi utsätter oss för större risk eftersom vi har mer elektrisk utrustning som står på dygnet runt. Det viktiga är att se till att utrustningen inte överbelastas och man följer specifikationer (ex. keramisk sockel till värmelampor), har tillräckligt med avstånd mellan lampor och brännbart material.

5391
4132
Tropfrog:
peter68 skrev:
Jag tror inte luftfuktighet spelar någon större roll, inom rimliga gränser. Tänk utebelysning och hög luftfuktighet. Luftburet vatten är ingen god ledare. Faktum är att rent vatten leder extremt dåligt. Det är föroreningarna som leder.

Med den logiken är vanligt kranvatten mycket förorenat. Men det är inte det som oroade mig. Det är att el leds av metall och att metall korroderas i fuktig miljö. 

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1043
1177
NellyNiklas:
Det är inte "föroreningarna" i sig som gör att vatten leder ström. Det är salter och naturliga mineraler som står för ledningsförmågan, och vanligt kranvatten har fortfarande en del av dessa. Att eliminera risken för problem kan vara att använda destilerat vatten i sina misters/drippers och foggers. Delvis för att förlänga livet på mekaniken i dessa samt att vattnet (destiletat) ej leder ström. 

Brandvarnare i terrarierummet samt brandsläckare och brandfilt borde vara obligatoriskt. 

Använda utrustning som är ämnad för miljön den är tänkt att sitta i. Ett tips är att ha koll på IP-klasserna. 

5391
4132
Tropfrog:
Ja.....IP klass är en bra ledtråd. Men vad jag förstår så kräver IP klass ett hölje som inte släpper igenom UV ljus. Därför finns det inga IP klassade uvb lösningar.

MVH
Magnus

275
187
peter68:
NellyNiklas skrev:
Det är inte "föroreningarna" i sig som gör att vatten leder ström. Det är salter och naturliga mineraler som står för ledningsförmågan, och vanligt kranvatten har fortfarande en del av dessa. Att eliminera risken för problem kan vara att använda destilerat vatten i sina misters/drippers och foggers. Delvis för att förlänga livet på mekaniken i dessa samt att vattnet (destiletat) ej leder ström. 

Brandvarnare i terrarierummet samt brandsläckare och brandfilt borde vara obligatoriskt. 

Använda utrustning som är ämnad för miljön den är tänkt att sitta i. Ett tips är att ha koll på IP-klasserna. 

Tänkte inte på misters/drippers och foggers. Har inte de sakerna själv. Det leder till ett annat potentiellt problem. Korrodering. Och vatten kan leda till kryp/överslag.

Detta är helt klart mer avancerat. Mer typisk luftfuktighet tror jag inte är ett stort problem. Men här pratar vi inte bara väldigt hög fuktighet, utan risk för läckage och annat.

Som du i princip säger, aktsamhet och rätt prylar för jobbet.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Tropfrog skrev:
Ja.....IP klass är en bra ledtråd. Men vad jag förstår så kräver IP klass ett hölje som inte släpper igenom UV ljus. Därför finns det inga IP klassade uvb lösningar.

MVH
Magnus

Finns grislampor med packning för att skydda kontakten, finns även ett flertal olika lysrör armaturer som är ip klassade 

5391
4132
Tropfrog:
tenebrosa skrev:

Finns grislampor med packning för att skydda kontakten, finns även ett flertal olika lysrör armaturer som är ip klassade 

Där ser man. Nu blev jag sugen på phelsumas :). Länka gärna.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Tropfrog skrev:

Där ser man. Nu blev jag sugen på phelsumas :). Länka gärna.

Mvh
Magnus 

www.granngarden.se/varmearmatur/p/1195010
Dock inte ip 65 men 44

www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/lysrorsramper-t5/solar-raptor-lightbar-t5-24-w.html

Danskarna som brukar vara på mässorna sålde också T5 armaturer där kontakterna var ip klassade och finns även armaturer till akvarium från juwel (eller vad dom nu heter) som har gummi kopplingar runt lysrören 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild