Nja, det är inte alls uppenbart att de tolkar lagstiftningen så. De skriver så, men varken i själva lagstiftningen eller i verkligheten fungerar det så. De kan komma att kräva att du kan styrka att djuren är lagliga, och ett uppfödarintyg är ju då absolut bra, men det är inget absolut krav. Myndigheterna kan säga att det är ok ändå, helt enligt lagen. Det är min poäng. Och högst troligtvis skulle de göra det vi detta aktuella fall gällande axolotler.
Om det är som du säger Jeppe, skulle alla papperslösa kungsboor, kungspyton, axolotler mm plötsligt bli olagliga. Och det finns en hel del sådana kan jag lova. Sök på "papper" under köp och sälj på denna sajt. Du kommer hitta en hel del b-listade djur utan papper. Både amfibier, ödlor och ormar. Rena julafton för myndigheterna om det skulle vara så som du säger. Och ja, myndigheter har koll på denna sajt, och kollar efter djur utan intyg. Men de kollar efter A-listade djur utan korrekt dokumentation. Inte om nån säljer en papperslös kungsboa. Enligt 338/97 (gällande lagstiftning) behöver de inte heller göra det. Det är mycket tydligt.
Om lagen krävde intyg på dessa djur utan undantag skulle myndigheterna givetvis slå ned på dessa annonser. Men de gör inte det. Varför det kan man undra om det är ett absolut krav? Hade det varit ett A-listat djur hade de absolut tagit hand om det. Det kan jag lova dig. Här verkar det finnas en skillnad eller hur?
Som jag skrev i mitt första inlägg så är givetvis uppfödarintyg att föredra i alla lägen. Men det är inget absolut krav. Jag hade inte tvekat att köpa en axolotl utan papper. Inte heller tex en morfad kungspyton. Få inspektörer med minsta kunskap skulle hävda att de är olagliga, med eller utan dokument ...
Jag har inget mer att tillägga angående detta nu. Antingen är det som ni säger, och då finns det helt plötsligt massor av olagliga djur i Sverige,. Eller så är det inte så, och då kan du fortfarande sälja en kungsboa utan uppfödarintyg, som det görs på denna sajt. Jag har klargjort min uppfattning i frågan samt hänvisat till gällande lagstiftning och hur myndigheter agerar i praktiken.