Grenar ute

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

953
1840
peter54:

Den här tråden har jag missat. Jag har lite svårt att begripa varför man ska jobba så hårt med att "låsa in" terpentin i barrträdgrenar när man bara kan stoppa in lövträdgrenar rakt av utan annan åtgärd än att se till att de är myrfria.

Jag använder mest körsbär och sälg, de växer ofta "knotigt" och i knepiga former. Barkar gör jag aldrig, jag tycker att man helt tappar känslan av naturligt då. Däremot tar jag alltid färska grenar, men torkar dem några månader först innan jag använder dem. Tunnare grenar av diverse buskar använder jag ibland färska.

Vissa lövträdslag är mindre lämpliga för att de kan avge stark lukt, exempelvis rönn, ek och kastanj, men annars kan man ta i stort sett vad för lövträdslag man vill.

Om man vill använda barrträ ändå, kan man välja grenar som är sjödränkta, dvs har legat i vatten så länge att de urlakats. Ibland kan man hitta gamla grånade grenar som legat många år på marken. De går att använda om de inte doftar av terpenoler. För att avgöra om en gren från barrträd är urlakad, kan man bara såga lite i den och lukta. Visserligen har ingen lyckats belägga att terpentinångor är farliga för reptilerna, men jag skulle aldrig ta risken när det är så lätt att undvika den.

242
30
Blues:

Sågade ned en gammal vinranka.

80
1
amina:

www.reptilgrottan.se har rötter kolla där

69
56
Moong:

Jag förstår inte hur ni får mögel på grenarna. Jag haft haft grenar med bark på till trädpytons i flera år(hög luftighet) och jag har aldrig stött på mögel, inte i något annat terrarium heller. Fast jag antar väl att dålig ventilation är största orsaken till mögel.

Jag använder 100% syren, det finns grenar i alla möjliga storlekar, ser fint ut och det råder ingen brist på det där jag bor.

953
1840
peter54:

Jag har heller aldrig fått mögel på rent trä i terrarierna, men om det hamnar något på träet, exempelvis skit från terrariedjuren, då möglar det.

Gå till affären och köpa grenar när det finns ute, nä inget för mig. Syrén är bra, jag har använt rätt mycket av det också. Den trådiga ytterbarken ser rätt häftig ut när den flagar av.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

I naturen finns alla grenar man behöver, blir dessutom en trevlig utflykt :)

Jag skulle heller aldrig köpa grenar när det finns så mycket mer att välja på ute i skog & mark, snyggare också men det är ju en smaksak. Jag puffar för mitt tidigare tips om fruktträd, väldigt snygga och "tropiska" i utseendet, finns även mycket andra snygga träslag, mycket är personligt tycke och smak!

Just på grenarna har jag aldrig fått mögel på men däremot bottenmaterialet ibland, kan ju ha att göra med nån skit som är kvar som peter nämnde eller ett dåligt valt material av mig helt enkelt ;)

309
240
Gogs:

Terpentinångor är giftiga... Men för att dessa ångor ska bildas krävs det högre temperaturer än vad man har i ett terrarium (närmare 100°C) så att ångorna skulle vara farliga är i det närmaste bullshit. Det enda man bör tänka på när det kommer till barrträd är att man ska undvika kåda då det fastnar på djuren och kan ställa till det. Annars är det fritt fram och använda vad man vill.

953
1840
peter54:

Jag gillade doften av nysågad rönn så mycket att jag brukade lukta extra mycket på ved av rönn när vi sågade sånt. Det ledde till slut till att jag tuppade av när jag hade stått och luktat med näsan mot en nysågad rönnklabb i flera minuter.  Numera kan jag inte såga i rönn utan att må riktigt illa.

Ett terrarium omfattar en mycket liten luftvolym med förhållandevis hög temperatur och om jag skulle lägga in en bit färsk gran eller fur där med den varma luften är jag övertygad om att jag skull påverkas av terpentinlukten om jag klättrade in i terrariet och exempelvis tillbringade en natt där.

Om det skulle vara farligt vet jag förstås inte, men jag tror inte att det skulle vara nyttigt, det handlar trots allt om kolväten och när jag inte behöver använda det, så väljer jag att inte ta några risker och väljer lövträ.

31
6
slowfox64:

Jag har använt grenar från äppelträd och det fungerar bra.

39
42
Mollish89:
Enligt wikipedia har asp hög röttålighet. Någon som använt asp i terrarium? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild