Grenar ute

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Tänkte plocka lite grenar ute och vad jag förstått så ska man inte använda grenar från barr träd. Så då undrar jag om det finns några andra trädslag man inte ska använda och vilka som passar bra att använda och om något träslag har någon fördel tex mögelresistan, ser tropisk ut (flummig beskrivning men sånt gillar vi ;)) 

Och om ni tipsar om något träslag kan ni ju passa på och berätta vart man kan hitta på det, och om man bara kan hitta det i söder eller i norr osv 

205
26
Strunten:

Har användt rötter från både gran och bark. Se bara till att dem "blöder" ordentligt och sen lackade jag mina så inte kådan kunde tränga ut.

1253
476
leedragon:

finns annars sånna rötter som de säljer i djuraffäre som man kan använda till akvarier

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Nackdelen med rötter från zoo-affärer är väl att det kostar en hel del! Och har man stora terrarium föredrar jag att ta grenar ute då får man lite som man vill ha :)

Fruktträd brukar ha "flummiga" grenar ibland, jag gillar formen på dom.. inte alltid lätt att få tag i om du inte känner någon som ska ta ner sitt äppelträd, ett tips: Speciellt nu på våren finns det väldigt mycket fruktträd (nersågade) på diverse återvinningsstationer.

Annars är det bara ge dig ut i naturen & leta!

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

leedragon jo "akvarierötter" har jag använt mig av men tänkte om det fanns någon lite mer lämplig gren man kan använda sig av som finns i naturen så man slipper betala 100:- kg. Men tex om jag tar en björk och skalar av börjar den möggla som satan direkt eller funkar det ganska bra? 

Jonas_ ja jag bor ju ganska nära åvc´n så kanske ska ta mig en tur dit

1253
476
leedragon:

sant, eller lianer annars ha riktiga växter 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

leedragon ja riktiga växter ska jag ha också och någon lian har jag tänkt, men blir nog ut och kika i naturen men tyvärr är det ju mest gran och tall här i krokarna

276
119
Maqea:

Jag ahr tagit in bitar av björk från träd gubben min tagit ner. De bitarna har ju förståss legat ute ett par månader och torkat innan jag tagit in dem men de har inte möglat. Jag har dem hos min skäggis som inte ska ha sådär jättehög luftfuktighet förståss.

Det finns kanske ett hygge att gå till och kolla eller så tar du kontakt med en firma som beskär träd. De kan kanske ge dig möjlighet att fånga några fina bitar från det de rensat bort.

1253
476
leedragon:

har använd björk också till mina quadricornis och andra kameleoner

13
1
HellmadeReptiles:

Själv har jag kört grenar från Äppelträd, men avbarka dom !!!

Blir riktigt ljust och fint, och trädslaget isig tår högluftfuktighet (bara du avbarkar, annars möglar det direkt)

Du behöver inte heller lacka eller dyl, det har iallafall inte jag gjort, och jag började med Äppelträd för flera år sedan, och alla mina djur lever och mår bra så det har fungerat för mig iallafall...

Lycka till :D

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild