Madagaskar skink

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Använder man artens vetenskapliga namn så slipper man missförstånd och liknande, gångbart världen över dessutom. 

Populärnamn är olika i olika länder, dom ändras och görs om osv osv...

Många arter som finns på olika lokaliteter blir omöjliga utan ett vetenskapligt namn, precis vad som hänt i denna tråden ;-) 

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Jonas_ skrev:
Använder man artens vetenskapliga namn så slipper man missförstånd och liknande, gångbart världen över dessutom. 

Populärnamn är olika i olika länder, dom ändras och görs om osv osv...

Många arter som finns på olika lokaliteter blir omöjliga utan ett vetenskapligt namn, precis vad som hänt i denna tråden ;-) 

Jo det vbar jättesvårt att hitta info :) Men säljaren skickade sitt telefonnummer så jag kunde ringa. jag gjoirde det och fick en hel del information, har även läst på ä'nnu mer ;)

Det är en Mandarinskink (Eumeces schneideri )

Den är bokad och jag får hem den i samband med våran mässa den 26 oktober :) Ska ställa ordning terrariet nu i dagarna :)

Tack för hjälp och råd :)

Medlem i SHF
193
366
Thinning:
Lizardqueen skrev:

Jo det vbar jättesvårt att hitta info :) Men säljaren skickade sitt telefonnummer så jag kunde ringa. jag gjoirde det och fick en hel del information, har även läst på ä'nnu mer ;)

Det är en Mandarinskink (Eumeces schneideri )

Den är bokad och jag får hem den i samband med våran mässa den 26 oktober :) Ska ställa ordning terrariet nu i dagarna :)

Tack för hjälp och råd :)

Jag tycker det är intressant att någon säljer Eumeces schneideri som ”madagaskarskink”, vad jag vet så har arten ingen koppling till Madagaskar utan det är en ganska stor skinkart från Nordafrika. Jag har sett ödlan på Cypern, det är imponerande djur.
Man kan ju fundera lite på kunskapen om djuren om man ger dom helt felaktiga populärnamn, vetenskapliga namn rekommenderas alltid.

Mvh. Björn

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Thinning skrev:

Jag tycker det är intressant att någon säljer Eumeces schneideri som ”madagaskarskink”, vad jag vet så har arten ingen koppling till Madagaskar utan det är en ganska stor skinkart från Nordafrika. Jag har sett ödlan på Cypern, det är imponerande djur.
Man kan ju fundera lite på kunskapen om djuren om man ger dom helt felaktiga populärnamn, vetenskapliga namn rekommenderas alltid.

Mvh. Björn

Nu blev det ju så, säljaren var mycket olycklig över att det blev fel i namnet, har även bett om ursäkt för detta. Jag pratade närmarfe en timme i telefonen med dem igår, och jag fick jättemycket info, jag fick även rätt namn, både det svenska handelsnamnet och det latinska namnet. :)
Ödlan är, som sagt, min nu och den kommer hem i slutet på Oktober, vilket ger mig jättebra möjlighet att få iordning terrariumet så det är stabilt innan djuret kommer hem :) 

Jag läste massor igår kväll och skall fortsätta att läsa ikväll , vill läsa på flera sidor och jämföra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild