Salamander

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Linblo939 skrev:

Skulle man kunna ta ut den och låta den gå fritt någon gång i bland

En salamander som får gå på golvet är snabbt en uttorkad och död salamander... Alldeles för mycket smuts för deras känsliga hudar. Du fick ett jättebra svar av "mariana4" där hon beskrev sina egna erfarenheter av arten och även talade om att det är djur som inte bör hållas på med. Vattendjur trivs bäst just i vattnet... 

79
11
Linblo939:
Ok, tack

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Många terrariedjur, kanske speciellt salamandrar och groddjur, bör ses ungefär som akvariefiskar. Och fiskar mår bäst i akvariet såklart :-) väldigt vackra djur och miljöer att titta på, fascinerande och mycket intressanta djur. Men vill man ha ett djur att handgripligen och fysisk hålla på med, då är dessa djur dåligt lämpade för det ändamålet. Kanske tråkigt svar och absolut inte det du vill höra, pälsdjur generellt är mer sociala och kan och tom bör hållas på med :-) 

En reptil kan man såklart ta ut någon gång ibland, men man ska vara medveten om riskerna med detta, speciellt om det sker "ofta". 

79
11
Linblo939:
Ok, tack, jag var inte ute efter att hålla på med dem, men dem verkar inresanta. 

79
11
Linblo939:
Hej, sorry att jag frågar mycket, jag vill ha ödla, orm, sköldpadda, grodor/salamandrar, helst något ganska billigt vid inköp och drift, men jag undrar om grodor,  hur är det att ha dem t ex en klockgroda, Röd ögd träd groda, pacmna groda, hur är det att ha såna, är dem roliga/ tråkiga, ( fattar att man kanske inte kan ta ut dem). 

Mvh Linus. 

5479
4193
Tropfrog:
Det beror helt på vad man gillar. Av de tre du nämner skulle jag välja klockgrodor.

Rödögda trädgrodor är visserligen vackra. Men de sitter helt still och sover hela dagarna. Sen på nätterna sjunger de nästan oavbrutet. För mig är nattsömnen viktig, så den går bort.

Pacman grodan har ett väldigt intressant matbeteende. De är tydliga bakhållsjägare med en otrolig förmåga att svälja stora byten. Men där slutar det roliga enligt mig. Eftersom de är bakhållsjägare så rör de sig sällan mellan mätningarna. Med rätt miljö så ligger de blick stilla nästan nergrävda i substratet.

Men allt detta är enligt min smak. Du måste fundera på vad DU gillar och förväntar dig av ett djur. När du bestämt vad du vill ha så låt inte priset stå ivägen. Man kan ju alltid spara ett tag om man vet vad man vill ha.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Linblo939 skrev:
Hej, sorry att jag frågar mycket, jag vill ha ödla, orm, sköldpadda, grodor/salamandrar, helst något ganska billigt vid inköp och drift, men jag undrar om grodor,  hur är det att ha dem t ex en klockgroda, Röd ögd träd groda, pacmna groda, hur är det att ha såna, är dem roliga/ tråkiga, ( fattar att man kanske inte kan ta ut dem). 

Mvh Linus. 

Ja du. Pacnangrodor kan man väl beskriva som en klump som äter mat ibland och ser allmänt häftig ut.
Klockgrodor är det rätt så aktiva, kan vara att dom i djurbutiken jag brukade hjälpa till i matade dagtid och att de "vände på dygnet" men aktiva var dom! Rödögda har det nog bara varit en individ av i den butiken ock jag var där sällan så ska inte uttala mig mycket men nattaktiv och stillsam på dagen. Tropfrog har säkert rätt om spelandet. Sök på Red eye tree frog call på youtube så får du upp det. Klockgrodor spelar också, jag tror de lät minre och trevligare enligt någon, men sök på fire bellied toad call på youtube och se vad du tycker. Man kanske kan ha ett mörkt rum att vända på dygnet i? Men det beror ju på om du har den möjligheten, och känns inte lönt om du inte har massa nattaktiva djur (typ föder upp ögonfransgeckos).

79
11
Linblo939:
Tack så mycket, ska tänka ett litet tag på vad jag vill ha

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild