Salamander

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

79
11
Linblo939:
Hej, eftersom dem flesta dagaktiv ödlor är jag vill ha är för dyra så har jag en tanke om salamander, jag har hittat något som heter japansk eldbukssalamander, hur är den att ha. Vad krävs.

Mvh Linus

79
11
Linblo939:
Förlåt skrev fel, jag skriver om, 
Hej, eftersom dem flesta dagaktiv ödlor som jag vill ha är för dyra så har jag en tanke om salamander, jag har hittat något som heter japansk eldbukssalamander, hur är den att ha. Vad krävs.

Mvh Linus

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Linblo939 skrev:
Förlåt skrev fel, jag skriver om, 
Hej, eftersom dem flesta dagaktiv ödlor som jag vill ha är för dyra så har jag en tanke om salamander, jag har hittat något som heter japansk eldbukssalamander, hur är den att ha. Vad krävs.

Mvh Linus

Har du läst skötselrådet som finns?

www.terrariedjur.se/caresheet/amphibians/c_pyrrhogaster

79
11
Linblo939:
Ja, men vill också höra från andra

5479
4193
Tropfrog:
Skötselråden är ju under all kritik. För salamanders är vattenkvalitet viktigt och det nämns inget vettigt om hur man håller bra vatten. Sök lite och lär dig om hur man håller bra vatten i akvarium, principen är densamma men utmaningen lite större.

Jag har visserligen ingen erfarenhet av arten. Men det jag sett så måste karet hållas lägre än rumstemperatur och djuren är väldigt skygga. Ger man dem tillräckligt med gömställen så ser man dem sällan.

Mvh
Magnus 

79
11
Linblo939:
Ok, tack

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Precis. Tror det blir en mycket dyrare historia än t.ex en nattaktiv gecko, vilket för mig är det inte dyrt med ett par tusen, men du får inte ut så mycket och den gömmer sig, likt en leopardgecko t.ex. Sedan är de ju inte så tåliga.

9
8
Mariana4:
Japanska Eldbukssalamandrar är trevliga, jag har haft dem tidigare under många år. Dom är inte alls dagsskygga utan håller sej framme hela dagen, simmar och klättrar upp på flytbark och växlar mellan vattendel och att krypa runt bland växter. Riktigt trevliga fina vattendjur att titta på som är glubska dagaktiva och som jagar sin egen mat. Vattenkvalitén är viktig så en ordentlig reningspump som hålls efter och rengörs ofta samt vattenbyten är viktiga! Dom skiter en hel del så den här biten är viktig!
Man ska så klart inte ta upp dem eftersom deras hud är känslig och detta är inget djur man ska hålla på med, men den går att ta upp och ha i handen en stund eller för att flytta över till tillfälligt ställe vid rengöring av akvariet (men tvätta händerna efteråt!). Linus, om du nöjer dej med att inte hantera djuret och att lägga ner rätt mycket omsorg på rent akvarium och att rensa filter ofta + vattenbyten, så tycker absolut du ska titta på några japanska eldbukssalamandrar, du kommer säkert bli jättenöjd! Lycka till!

5479
4193
Tropfrog:
Man får inte bra och stabilt vatten genom att tvätta filter och byta vatten ofta. Det fördärvar den biologiska balansen (nerbrytningen av kväve). Det är därför jag hänvisade till akvariekällor. Terrariefolk verkar generellt okunniga när det gäller vatten.

Man bör diemensionera filtret så att man kan rengöra mindre än 2 ggr per år utan att amoniak eller nitrit byggs upp. Då rengör man bara när flödet har minstat och bara delrengöring av de första filterkomponenterna i kallt vatten. Man skall vara försiktig med de små nitrificerande bakterierna. Det kan vara bra att tillsätta nitrivec eller liknande "bakteriemat" efter rengöring.

Delvattenbyte bör göras var eller varannan vecka, 10-35% av vattnet, sug gärna ut fasta föroreningar samtidigt. Hur stora och hur ofta delvattenbytena bör vara är individuellt och beror på hur snabbt restprodukten nitrat byggs upp.

Fullständig rengöring av filter och bottensubstrat samt byte av allt vatten bör aldrig förekomma. Det ställer hela systemet tillbaka på ruta 1 och ny inkörningsfas på ca 2 veckor utan annat än väldigt lite djurbelastning behövs.

Men som sagt. Vatten lär du dig från akvariekällor, inte terrarium.

MVH
Magnus

79
11
Linblo939:
Mariana4 skrev:
Japanska Eldbukssalamandrar är trevliga, jag har haft dem tidigare under många år. Dom är inte alls dagsskygga utan håller sej framme hela dagen, simmar och klättrar upp på flytbark och växlar mellan vattendel och att krypa runt bland växter. Riktigt trevliga fina vattendjur att titta på som är glubska dagaktiva och som jagar sin egen mat. Vattenkvalitén är viktig så en ordentlig reningspump som hålls efter och rengörs ofta samt vattenbyten är viktiga! Dom skiter en hel del så den här biten är viktig!
Man ska så klart inte ta upp dem eftersom deras hud är känslig och detta är inget djur man ska hålla på med, men den går att ta upp och ha i handen en stund eller för att flytta över till tillfälligt ställe vid rengöring av akvariet (men tvätta händerna efteråt!). Linus, om du nöjer dej med att inte hantera djuret och att lägga ner rätt mycket omsorg på rent akvarium och att rensa filter ofta + vattenbyten, så tycker absolut du ska titta på några japanska eldbukssalamandrar, du kommer säkert bli jättenöjd! Lycka till!

Skulle man kunna ta ut den och låta den gå fritt någon gång i bland
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild