trädödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

218
277
Lordguras:
Tropfrog skrev:

Det finns inget självklart svar, det finns det sällan oavsett fråga.

L80 definierar vilka förhållande som är ok i lagens namn. I tabellen på sid 44 kan man läsa att minsta godkänna höjd för trädlevande ödlor mindre än 15 cm är 25 cm. Minsta yta är 0,06 kvm.

TS terrarium är 0,15 kvm och höjden räcker. Terrariet är alltså mer än dubbelt så stort som kraven.

Ur ett estetiskt perspektiv tycker jag nog att ett högre terrarium är att föredra. Detta terrariet är bättre för marklevande djur. Men det är inte fel att ha trädlevande djur däri.

Mvh
Magnus

Ja okej vi kör på det

17
3
Alekz078:
Flyers90 skrev:

Detta är väll ändå ett ganska otrevligt och onödigt svar.
Uppenbarligen är personen nybörjare, utan allt för mycket kunskap om reptiler.

Då är det väll jätte bra att han vänder sej hit och får reda på fakta innan han skaffar något djur och kanske sätter det i ett för litet terrarium.

Tack, jag är nybörjare och vill veta lite mer

17
3
Alekz078:
Tack för alla goda svar utom några, jag ska titta runt lite mer

5479
4193
Tropfrog:
Om du kör på trädlevande ödla i detta terrariet så kommer inredningen bli en utmaning.  Det skall vara grenar att klättra på i hela volymen. Ödlan skall kunna förflytta sig i hela utrymmet utan att behöva gå ner på botten. Det går visserligen ordna, men svårt att få det att se snyggt och naturligt ut. Därav min kommentar om estetetik.

Mvh
Magnus 

15
8
ParaFoXXen:
Alekz078 skrev:
Tack för alla goda svar utom några, jag ska titta runt lite mer

Gött att se någon kunde hjälpa till! :) Hoppas du hittar något passande!

Och som Tropfrog säger, svårt att få till det i sådant litet format, men ett tips att få till något snyggt är att gå ut och ta kort med mobilen eller klippa och klistra ihop bilder från regnskogar för att få ett bra perspektiv av hur det kan se ut.

Lycka till!

12
0
Hallen123:
ParaFoXXen skrev:

Gött att se någon kunde hjälpa till! :) Hoppas du hittar något passande!

Och som Tropfrog säger, svårt att få till det i sådant litet format, men ett tips att få till något snyggt är att gå ut och ta kort med mobilen eller klippa och klistra ihop bilder från regnskogar för att få ett bra perspektiv av hur det kan se ut.

Lycka till!

:))))

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Alekz078 skrev:
Finns det någon trädlevande ödla som trivs i ett 50x30x32

Tänk på att när bottensubstratet och annan inredning ligger i den burken är den endast 20-25cm kvar på höjden :-) 
Personligen skulle jag inte kunna hålla klättrande djur på en höjd av ynka två decimeter, men det är jag. Det skulle kännas fel i hjärta och hjärna. 

Jag tycker mina största exo-terra burkar på 90cm höjd känns låga för mina trädlevande, klättrande ödlor

5479
4193
Tropfrog:
Två decimeter är uteslutet. Det måste vara minst 25cm.

Mvh
Magnus 

218
277
Lordguras:
Jonas_ skrev:

Tänk på att när bottensubstratet och annan inredning ligger i den burken är den endast 20-25cm kvar på höjden :-) 
Personligen skulle jag inte kunna hålla klättrande djur på en höjd av ynka två decimeter, men det är jag. Det skulle kännas fel i hjärta och hjärna. 

Jag tycker mina största exo-terra burkar på 90cm höjd känns låga för mina trädlevande, klättrande ödlor

Härligt med någon som tänker lite lika iaf 

1253
476
leedragon:
Lordguras skrev:

Delar inte din åsikt. Man bör kunna göra någon typ av research innan man ger sig ut i forum med basic frågor.

Att ställa en fråga i forun är att efterförska om arten.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild