Vad gäller vid frakt av terrariedjur? Samt L5

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

205
26
Strunten:

Nej det gjorde jag inte, Dick förklarade jag att man kan beställa lite varstans och att det fått i flera År. Han fattade ingenting Haha. Måste vart en spritt ny snubbe :p

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Strunten - Den "spritt nya snubben" har rätt, oavsett om han är ny eller inte.

-"5.1.2 Förbjudet innehåll 

• Levande djur med undantag för bananflugor, bin, blodiglar och silkesmaskar"

Jag har nyss varit i kontakt med Posten Företag och haft ett långt samtal angående frågan, men enligt Posten finns det vare sig inte några undantag eller tillstånd att söka.
Det gäller såväl näringsidkare som privatperson.

INGA LEVANDE INSEKTER får sändas med Posten.

205
26
Strunten:

jo vet att han har rätt men iaf :P 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Syrsor har tydligen varit okej tidigare.
Taget ur en artikel från 2011:

"Huvudregeln är att det inte är tillåtet att skicka levande eller döda djur med posten med det finns undantag, som till exempel bin, fältsyrsor, blodiglar och silkesmaskar, säger Viktor Svensson."
Källa: www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkopingsnytt/far-man-skicka-djur-med-posten

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Jo, jag vet. Mycket var bättre förr :)

1244
472
leedragon:

hur fan ska man  handla insekter från tillexempel cricket ezpress eller nån annanstans?

340
91
Copa:

På deras sida står det:

LeveransPosten

Vi har ett avtal med posten där vi använder oss av företagspaket 1600. Leverans dagen efter innan kl1600 med några få undantag. Det finns även möjlighet till hempaket. I det fallet levereras paket mellan kl. 17-21 efter avisering Utskick måndagar, tisdagar samt onsdagar.

Kanske är nån special deal

56
16
exotiskadjur:

cricket skickar ju med bussgods.

459
138
Pakke:

Väldigt intressant, dock USA skickar ödlor i posten ändå och de klarade sig bra. Så hur kommer det sig att förbjunda att posta ödlor oavsett i posten?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Pakke, menar du att du fått ödlor skickade från USA till Sverige med posten?

Anledningen till att det är förbjudet att posta levande ryggradsdjur är väl just för att de förmodligen kan lida och eventuellt dö av frakten. Posten och andra fraktbolag vill därav inte ta på sig ansvar för att transportera djur, eftersom det lägger mer ansvar på dom än vad de tjänar på.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild