Förslaget på förändringar av L80

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

5566
4246
Tropfrog:
Om jag förstått saken rätt så är det värsta som kan hända vid inspektion att man får ett föreläggande om åtgärd. Sen blir det en uppföljande inspektion för att säkerställa att man åtgärdat enligt föreläggandet. Men självklart ges man rimlig tid för åtgärd. Om ingen åtgärd skett kan man få tidsbegränsat djurförbud. Har man det så kan räkna med fler och tätare inspektioner.

Jag uppmanar definitivt inte till att bryta mot L80, varken innan eller efter revidering. Men rent praktiskt så är risken för en hobbyist med en handfull terrarium att få en inspektion försvinnande liten. Jag vet ingen som fått det. Och som sagt, man kan inte bli straffad vid en första inspektion. Så i princip är det riskfritt.

Åtminstone är det så jag tolkat det.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
377
446
AlexGustavsson:

EmanuelKarl skrev:

Jag tolkade det som att man har två år på sig att uppgradera utrymmeskraven, både från det jag såg i dokumentet och det på "frågor och svar"-fliken. Detta innebär två ganska hektiska år med stora omställningar får jag väl ändå säga. Rätta mig om jag har fel (när jag först såg ditt svar antog jag att jag hade råkat läsa vad som gäller för företag eller liknande istället för privatpersoner, men nu när jag såg frågor och svar-fliken ser det inte ut så)

Detta svar från JBV går inte i linje med deras egna skrivelser i föreskrifterna... detta är dock vanligt att vissa tjänstepetsoner på myndigheter själva misstolkar skrivelser i paragrafer. Talar av egen arbetsbakgrund... ;)

8
4
JakobL:
Vet någon om original-L80 går att få tag på i heltext på nätet? Jag hittar bara uppdateringarna, och jag skulle vilja se vad originaldokumentet säger.

8
4
JakobL:
Atheriis skrev:

Nej, detta avser väl ändå de som sedan tidigare har dispens att behålla rofåglar de haft sedan innan förbudet infördes.

"I nu gällande föreskrifter framgår att den som, sedan före den 1 juli 2003,
har hållit en rovfågel för sällskap eller hobby får, utan hinder av 1 kap. 5 § i
de nya föreskrifterna, behålla djuret under dess återstående livstid om den
hålls i enlighet med tidigare utfärdade särskilda instruktioner "

Var kommer ditt citat ifrån? Jag försöker hitta original-L80 från 1999, men den verkar omöjlig att läsa på nätet...

3
0
JO_55:

JakobL skrev:
Vet någon om original-L80 går att få tag på i heltext på nätet? Jag hittar bara uppdateringarna, och jag skulle vilja se vad originaldokumentet säger.

www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

8
4
JakobL:

Tack, men jag menar alltså hela föreskriftsdokumentet utgivet av Jordbruksverket.

3
0
JO_55:

JakobL skrev:

Tack, men jag menar alltså hela föreskriftsdokumentet utgivet av Jordbruksverket.

lagen.nu/sjvfs/2019:15

2
0
Atheriis:

JakobL skrev:

Var kommer ditt citat ifrån? Jag försöker hitta original-L80 från 1999, men den verkar omöjlig att läsa på nätet...

Från Bilaga konsekvensutredning. Sidan 58

8
4
JakobL:
Atheriis skrev:

Från Bilaga konsekvensutredning. Sidan 58

Okej, tack. Fast den punkten verkar syfta till denna punkt i nuvarande L80 (sid. 38):

3. Den som, sedan före den 1 juli 2003, har hållit en rovfågel för sällskap eller hobby får, utan hinder av 1 kap. 5 § i de nya föreskrifterna, behålla djuret under dess återstående livstid om den hålls i enlighet med tidigare utfärdade särskilda instruktioner enligt Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1999:110) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby.

Punkten som du citerat säger ju att exakt detta ska tas bort och inte längre gälla, och mycket riktigt finns ingen likadan punkt i remissförslaget. Punkten som jag citerade finns dock i båda (punkt 5, sid. 38 i nuvarande L80), vilket tyder på att den gäller något annat. Det som gör mig osäker är vad exakt "särskilda instruktioner" betyder i begreppet "tidigare utgivna särskilda instruktioner enligt 1 kap. 5 § Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1999:110) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby," och om det är texten i 1 kap. 5 § som åsyftas eller något extradokument som utgavs vid sidan om...

Det är därför jag vill hitta L80 från 1999 i original, men den verkar inte finnas på nätet...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild