Råd för en Östersundsbo!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Melvin80:
Tjena, hoppas ni alla har en trevlig dag och mår bra!

Jag är helt ny på detta forum då jag tidigare endast ägt vattensköldpaddor och bott i Göteborg, därav enkel tillgång till Mölndals zoologiska, Göteborgs zoologiska samt egentligen både Malmö och Stockholm då bilresan inte varit så pass lång. Men som titeln kanske avger så är jag numera bosatt i Östersund.

Jag är högst intresserad utav de "populära" arterna när det kommer till ödlor, dvs skäggagam, leopard- och ögonfransgecko.

Efter lite sökande och nyfikenhet så ser jag inte något seriöst reptilzoo/uppfödare på nära håll. Varken det eller något "lättare" sätt att införskaffa föda (insekter främst) då närmsta zoo.se är 4h bort (Örnsköldsvik). Med andra ord, högst kluven på om det är en så bra idé att äga reptiler när det skulle betyda en bilresa på ~8h 1-2 gånger i veckan för föda. (Vill inte föda upp egna och ha hundratals insekter i lägenheten). 

Om någon bor i närheten och har bättre koll så får ni gärna höra av er eller ifall ni har någon idé på en lösning. Är ju som sagt van vid att köra några minuter till närmsta reptilzoo och ha tillgång till precis allt man behöver men nu är det andra spelregler som gäller. Jag kör jätte gärna 10-15h för själva djuren, men att behöva ligga i och köra varje gång jag ska köpa föda känner jag personligen inte är hållbart. Vet att frysta möss/råttor kan fraktas och hade ju löst föda ifall jag ägde någon orm, nu gör jag ej detta men kanske i framtiden. Men, problemet kvarstår kring just syrsorna! Ögonfransgecko är väl det närmsta jag kommer till ödla som ej behöver insektsföda, även om jag personligen hade föredragit att mata en gecko med just syrsor av uppenbara anledningar. Sen så går det väl ganska bra med den foder som finns till just Ögonfransgeckos. 

I och med att detta är mitt första inlägg/tråd så kan jag väl berätta lite om mig själv. Heter Melvin och har varit intresserad utav reptiler sedan barnsben, däremot fick jag aldrig införskaffa mig någon reptil för föräldrarna förens de gav sig och jag fick köpa en kartsköldpadda som närmar sig 10 år, däremot behövde jag lämna bort den till en uppfödare och "reptilnörd" 2019 då vi flyttade till en mindre lägenhet och ytan fanns helt enkelt inte. Nu har jag flyttat hemifrån och nu finns det inte längre några restriktioner på vad för reptiler jag får ha, men istället har ju distans till närmsta reptilzoo blivit ett problem. Jag har ju ytan och allt som krävs för att ge reptilerna ett bra liv, men som nämnt är det ej hållbart för mig att köra dessa distanser för insekter. Och jag vill som sagt inte föda upp egna insekter och ha hundratals insekter i lägenhet för dom luktar trots allt och skulle några rymma så är det inte jätte trevlig att hitta syrsor runt om i lägenheten. Nån måtta för det vara. 

Evigt tacksam för tips och råd, jag kanske har missat något så det är bara att skriva! 

Är det förövrigt någon i närheten som kanske kan hjälpa till med det ena och andra så hör av er!

5559
4235
Tropfrog:
Varför har du låst dig på syrsor? Dubia är bättre näringsmässigt, enklare att föda upp och luktar inte.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild