Djur som tar upp lite plats? Typ liten orm/ödla/spindel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Jag förstår tanken med att ha ett djur som är hanterbart. Husgeckos t.ex är snabba som blixten och jag ställde terrariet i badrummet (inga håligheter eller så) när jag skulle ge dom större terrarium. 

Men trots det ska inga reptiler hanteras. Och man tror att "i själva verket" de uppskattar/accepterar det, men man läser av den fel. När de t.ex blundar njuter de inte utan vill skydda ögonen. Och att ligga stilla är en försvarsmekanism.
Hälsokoll någon gång om året bara för att se så den är pigg ja men det är så sällan. Om du tröttnar på din reptil för att den ej är hanterba, skaffa den inte.

Ang. terrariet: kan du ställa det på höjden? I så fall kan du ha någon kul trädlevande gecko kanske?

5390
4131
Tropfrog:
Jag skulle föreslå hamster eller mus. Verkar passa dina behov bättre än reptiler.

MVH
Magnus

15
1
ChubbySeal:
Falk skrev:

Är du veterinär? 

Nej?

15
1
ChubbySeal:
NellyNiklas skrev:

Steg 1. Mät. Vad har du plats till? Ett stort rack eller en liten burk på skrivbordet?

Steg 2. Baserat på din mätning så kan du räkna fram lämpliga L80 alternativ.

Steg 3. Googla på djur du vill ha och se om de passar in i L80 kravet, om L80 gäller för djuren i fråga. Passar djuret inte in i dina mätvärden så får du antingen välja annat djur eller möblera om.

Steg 5. Läs på innan du införskaffar djuret!

Mvh
Niklas

Tack! Ska kolla det!

15
1
ChubbySeal:
Tropfrog skrev:
Jag skulle föreslå hamster eller mus. Verkar passa dina behov bättre än reptiler.

MVH
Magnus

Jag vill gärna ha ett husdjur som lever mer än tre år. Och jag är inte intresserad av att ha möss igen.

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
ChubbySeal skrev:

Jag vill gärna ha ett husdjur som lever mer än tre år. Och jag är inte intresserad av att ha möss igen.

Oavsett ska reptiler INTE hanteras. Vad du säger emot nu är nästan samtliga erfarna ägare och massa, MASSA, vetenskapliga källor. Läs gärna tråden disskution om hantering. 

101
91
Trypto:
ChubbySeal skrev:

Jag vill inte bara ha en prydnad som bara ska matas och som man inte kan hantera ens för hälsoundersökningar. En sådan art skulle jag helt klart tröttna på super snabbt

Just den här meningen gör att varken reptiler eller spindlar låter passande, oavsett storlek på djuret eller terrariet. Om du tror att du kommer tröttna på ett djur som främst är till för att tittas på snarare än hanteras så är nog inte något terrariedjur rätt val. Man KAN ju hantera många reptiler, men det är ju aldrig för djurets skull och man måste ju vara medveten om att det endast är av egoistiska orsaker vi gör det, så om man har inställningen att "en prydnad" är något tråkigt som man snabbt kommer tröttna på så tror jag inte att man skaffar den här typen av djur av rätt anledning. Och då spelar det ju heller ingen roll vilken art som råkar få plats just på ditt skrivbord, för enligt min mening börjar man då i helt fel ände.

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
EmanuelKarl skrev:

Oavsett ska reptiler INTE hanteras. Vad du säger emot nu är nästan samtliga erfarna ägare och massa, MASSA, vetenskapliga källor. Läs gärna tråden disskution om hantering. 

Kan rätta mig själv med att länka en annan tråd. Här är argumenten enligt mig bättre och mer samlade och du slipper scrolla igenom fem tusen sidor där många kommentarer bara är tjafs hit och dit. Lägg hellre din tid på att läsa denna:
www.terrariedjur.se/forum/thread/391
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild