Jag håller med Niklas här. Cites är en bra grej.
Jag tycker också de ändringarna som nu är införda är på tiden. Gecko gecko har fångats i massor genom åren för att säljas på hobbymarknaden. Det kanske slutar nu. Vill vi ha dem i terrarium kan vi föda upp dem inom EU. Det är inte svårt. Även Malacochersus tornieri är på tiden att den hamnar i CITES 1. Och givetvis Geochelone elegans. Mycket bra!
Illegal handel med vilda djur är mycket omfattande i världen och kan absolut påverka de vila bestånden. Det finns flera exempel på hur vår hobby gör det. Geochelone elegans är ett. Googla gärna får du se. Jag kan inte förstå att någon tycker det är dåligt att den blir mer skyddad?!
Visst, miljöförstöringar är nog ett ännu större hot (?), men det betyder inte att CITES är dåligt. Man kan göra flera saker samtidigt för att skydda naturen.
Det är inte heller som Greven säger förbjudet att handla med CITES-djur. Det är helt enkelt fel. CITES reglerar handeln. Det betyder att du i vissa fall (Bilaga A) måste kunna stärka djurets härkomst, och att det är lagligt införskaffade (genom specifika intyg). Detta för att förhindra illegal handel. Andra djur (som på bilaga B) blir svårare att importera till EU vilket i sin tur skyddar dem i det vilda. Det gör också (enligt mig i alla fall) att uppfödning inom EU premieras. Får man inte importera dem får man föda upp de som redan finns här, vilket är en bra grej? Jag vet att inte alla håller med mig här.
Och nej, jag är ingen ”djurättsaktivist”. Jag har själv husdjur. Dessutom föder jag upp herptiler som är CITES-I (eller bilaga A om man ska vara korrekt), dvs högsta skyddsklassen. Det innebär att det blir krångligare för mig att sälja djuren, men det är det värt enligt mig, om det skyddar djuren i det vilda. Allt måste inte vara så himla enkelt för att passa just oss. Ibland är det helt ok att det är krångligt om ett högre syfte uppnås.
Till sist måste jag fråga Greven vilka ”galningarna på "Cites-parlamentet" är och hur han vet att det bara är ”naturalister och djurrättsaktivister” som påverkar detta? För mig låter detta konstigt, kanske tom påhittat? Utveckla gärna.
PS. Ursäkta om jag är rörig gällande CITES 1 och Bilaga A, men den som är insatt förstår vad jag menar.
Greven78 skrev:
Hej.
Är det bara jag som är orolig. Var skall det sluta. Klart man är rädd om vilda djur men det är ju sällan som det är våran hobby som gör att djuren försvinner. Det är diverse miljöförstöringar och annan aktivitet(inaktivitet) som förstör för många djur och natur. Och en annan aspekt att tänka på är ju att det ger urbefolkningen pengar i ficka om djur fångas i naturen och kan säljas. Om djur inte får fångas och säljas hittar de en annan inkomst och miljöer förstörs för att odla palmer, räkor, kaffe etc. Men om kvoter utdelas och ett begränsat antal får fångas så kan alla vinna på det. Att förbjuda gör bara det värre i slutänden.
Är det någon som är engagerad i vad EU beslutar som är till vår favör? Eller är det naturalister och djurrättsaktivister som för den enda talan. Verkar som att vi får skit som vill ha djur och de som släpper ut minkar etc vinner.
Samma sak gäller de växter och djur som blir klassade som invasiva. Vilka växter och djur klarar sig inte i södra Europa. Vattenhyacint, musselblomma är redan förbjudna. Men alla andra vattenväxter i akvarium då. Guppy. Molly. Dessa kommer garanterat att klara sig i det vilda i Europa då jag som liten fångade dessa fiskar i bäckar i Grekland. Kommer dessa att förbjudas att ha i akvarium.
Har nu skrivit detta för jag vill avreagera mig något.
Önskar bara att någon sätter sig emot galningarna på "Cites-parlamentet" eller vad det nu är.
MVH Greven.