Jag rippar en egen tråd från ett annat forum, med stavfel och allt...
Jag tänkte dela med mig av en erfarenhet jag skaffade mig för ett tag sedan (och hade sinnesnärvaro att dokumentera).
Det frågas mycket om bergsbakgrunder; vad ska man använda för material, vilka färger, vilket lack osv. Eftersom alla verkar arbeta efter ett eget mönster tänkte jag försöka normalisera det hela genom att visa en enkel teknik som ger bra resultat UTAN användning av färger eller lack!
Jag fick låna ett litet terrarium av en kamrat i syfte att göra en bergsbakgrund. Mitt mål var egentligen inte att få en snygg bergsbakgrund i slutändan, utan att göra en del experimentella försök för att se vad resultatet kunde bli.
Fåfäng som jag är vill jag poängtera detta, det är inte slutresultatet som är essensen av denna presentation, det är tekniken i sig. Jag hoppas bara kunna visa att tekniken är så pass bra att andra kan tillämpa den och visa enastående resultat i framtiden.
Låt oss belysa problemet med bergsbakgrunder i stort:
En bergsbakgrund som inte målas på något sätt ser onaturlig och "platt" ut. Samma fenomen uppstår när man fotograferar med en ensam blixt. Allt får liknande ljus och färg, bilden blir platt.
Nu till bakgrunden. Först limmade jag in grova bitar av frigolit, ungefär som jag hade min bild av bakgrunden. Det spelar ingen roll, använd glassilikon, hot-glue eller vad ni vill för att fästa den.
Jag använde här vanlig billig frigolit, men det finns bättre material att använda. I bygghandeln har de en tätare, blå, skumplast (dyrare), som är bättre då den är lättare att forma och inte hamnar i tusen bitar i taket när man är klar pga statisk elektricitet...
Jag använde en palettkniv för oljemålning, både för utskärning av bakgrunden och för grövre spackling med cement.
Jag använde en cementbaserad produkt som heter Hey'di K11. Den är godkänd för bruk i samband med dricksvatten i Norge. Till denna produkt medföljer en flaska med akrylpolymer.
Använder man någon annan cementprodukt föreslår jag att man skaffar en flaska akrylpolymer vid sidan om. Detta är en tillsatta som man har i cementen för att förbättra dess egenskaper. Cementen blir "segare" (mer hållbar) och mindre vattengenomtränglig.
Jag sprayade dessutom lite utspädd akrylpolymer på frigoliten innan jag började och fick mycket bättre fästförmåga vid appliceringen av cement.
Som sista sak ska jag tillägga att jag använde några olika nyanser av pigment, som går att köpa i alla färgbutiker.
Så, först duttar jag bara på en halvtjock blandning av cement på bakgrunden. Jag valde att ha ett rött pigment i grunden, för att få lite granitkänsla.
Fläkten var där för att torka ur burken lite fortare. Observera att slutresultatet av alla lager blir MYCKET ljusare än vad som syns nu. Detta blir ett ljusrött, nästan vitt lager t.ex.
Sen spacklar jag i ett något mörkare lager i de djupaste sprickorna (svart pigment). Det är här jag ger den "fin-grova formen" på bakgrunden.
Det är inte så jättenoga hur man gör, bara man fyller upp det man vill ska vara uppfyllt.
Jag passade även på att göra ett litet experiment med olika faktorer; med/utan akrylpolymer, med/utan pigment, med/utan lång brinntid.
Cement brinner enbart när den är fuktig och denna process kan ta upp till två veckor. Låter man bakgrunden torka fortare än så så kommer processen dras ut och man kan få starka påverkningar på pH-värdet i akvarium och fuktiga terrarium.
Experimentet ovan visade ungefär vad jag förväntade mig; Något starkare material med akrylpolymer, något starkare material vid långsam brinntid.
Så! När det torkat några timmar och man är nöjd med tjockleken på cementlagret så kan man gå till nästa fas. Det går ut på att man blandar en ganska lös cementblandning med mycket svart pigment i. Det ska vara mycket mörkare ut än vad man vill ha, då det ljusnar när det torkar.
Sedan penslar man denna blandning över hela bakgrunden med en lämplig pensel.
Låt detta torka en timme kanske, sedan tar du en sprayflaska och en pensel och börjar duscha och pensla på lagret. Förutsatt att det inte fått torka för länge så börjar det komma av, och principen här är att man vill att de mest yttersta delarna av bakgrunden ska penslas fram, medan sprickor och små inbuktningar förblir mörka.
Det fina med denna metod är att man kan göra om detta steg hur många gånger man vill tills man är nöjd.
Här har jag fått lite av den granitkänslan jag var ute efter
Nu började jag experimentera på allvar. Jag har inte bilder på allt, men jag testade att täcka hela bakgrunden med en cementblandning med grön, gul och vit pigment, för att försöka på en känsla av lavar (och fågelskit?).
Jag är medveten om att det inte ser alltför snyggt eller naturligt ut, men man kan hitta detaljer i bakgrunden som ser bra ut här och var, som förhoppningsvis kan ge en indikation på vad som är möjligt med denna metod.
Av en slump såg detta ut lite som en hornpadda
Mer extremt
Ett litet problem kan vara att pigment rinner ner och ansamlas i grövre sprickor mm. Det går att pensla bort, men är något att hålla ögonen på. Är det ljust pigment ser det onaturligt ut i sprickor.
Avslutningsvis sprayade jag allt med utspädd akrylpolymer, det blir som ett skyddande lager. Inget lack behövs.
Man ska veta att bakgrunden bör hållas blöt i två veckor efter bygget för bästa resultat.
Observera att detta inte är ett försök att visa en snygg bakgrund, tvärt om så fortsatte jag mitt testande till den såg värre ut än i början. Jag vill bara ge en överskådlig grund till hur man kan göra det på ett enkelt sätt, UTAN färger och lack.
/ Jonas