"Jag har inte forskningen i huvudet... kommer inte ihåg va dem hette helt ärligt, men de finns! Och om jag slänger tillbax frågan... har du hittat NÅN fakta (vetenskaplig) som visar motsatsen?"
- Det är just det. Jag har inte hittat nån forskning eller rejält tillförlitlig källa som säger varken det ena eller det andra. Så vad säger att det är dåligt att ha dem ute? Jag menar då naturligtvis när alla förutsättningar som temperatur och luftfuktighet osv är bra och djuret inte visar på stress utan som i det här fallet självmant söker sig till den platsen. Det var därför jag frågade, för att få andra som har skäggagamer att komma med sin erfarenhet och ge en nyanserad bild av skäggagamers behov. Jag frågade inte för att få den allmänna åsikten om att alla reptiler oavsett art alltid ska vara i sitt terrarium för det är i mina ögon lika fel och att inte ta hänsyn till djurets speciella behov som åt andra hållet. Vissa arter ska inte vara utanför terrariet alls medan andra kanske stimuleras och har utbyte av det.
"men att ha djur ute för att sen fråga om de är ok eller inte känns för mig att man själv inte kollat upp det från första början?"
- Det är ju exakt det jag gjort och det jag reagerar på. Jag har kollat upp det och "alla" säger snabbt som tusan att en reptil aldrig ska hanteras och aldrig vara utanför terrariet (hårddraget och generaliserat). När det nu finns mer än 6000 arter reptiler så tycker jag det här "uttalandet" visar på mer okunskap än det du upplever att den som frågar uppvisar. Det finns inte i min tankevärld över huvud taget att alla de här reptilarterna som finns ska hanteras på exakt samma sätt.
"Att ta ut djuren för att kolla på TV gör man ju inte för nån annan än sig själv... ja för att nämna ett exempel!"
- Det är sant. Speciellt om djuret behöver en annan miljö än den vi har i våra lägenheter/hus eller blir stressade av det. På den punkten säger jag inte emot dig men det är min egen starka åsikt att vi människor alltid har husdjur för vår egen skull. Det finns ingen som får mig att tro att man har djuren för deras egen skull. De hade mått bäst om de hade fått vara kvar i det vilda från början oavsett art med förbehållet att deras naturliga miljö inte är/har blivit/kommer att bli förstörd. De domesticerade djur vi har idag kan vi naturligtvis inte släppa ut för de får det svårt eller omöjligt att överleva och det inte det jag menar. Det är bara det att det är min/människans vilja och nöje att ha ett husdjur. Det är jag som skaffat det för att jag har utbyte av det. Det är inte djuret som skaffat mig/människan (med undantag för en del katter som bara flyttar in ibland =) ). När jag väl tagit på mig ansvaret för ett djur så är det min uppgift att ta så väl hand om det som möjligt. Inte bara kroppsligt utan mentalt också och det är här min fråga kom in i bilden tillsammans med det jag nämnt tidigare om nyanser.
"jag känner inte Marie så har egentligen ingen aning om hur pass kapabel hon är att avgöra vad som är stressigt eller inte. (menar verkligen inget illa med detta)"
- Vi lär känna varandra nu. En liten bit i allafall. =)
"Hur ser man på en reptil om den är stressad"
- Jag valde min bild för att på Ville så ser man att han har det gott genom att han lägger benen bakåt. Jag har inte lyckats fånga honom på bild när han ligger med armarna bakåt också. Både Skäggagamer och Gröna Leguaner gör så när de är avslappnade och mår gott.
Nog var jag medveten om att jag skulle röra runt i "myrstacken" med min fråga men inte hade jag grepp om att det skulle dra iväg så här mycket. Fast jag måste erkänna att jag tycker det är kul att diskutera. Man lär sig något nytt då och det är bra. =)
Himmel! Jag hinner inte med och svara på allt. Ni skriver fortare än jag. LOL. Jag får ta och svara på inläggen från Patch Idag 21:51 och efter det i morron. Nu måste jag fortsätta förbereda morgondagen.
Sov gott! =)
HDSL Maria