Rumstemperatur för ormar/ödlor? Plus uppfödare/försäljare.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

15
1
ChubbySeal:
Vilka arter skulle klara rumstemperatur med en värmematta ifall det blir för kallt på natten eller vintern?

Och vilka uppfödare/försäljare runt Västra Götaland skulle ni rekommendera för de arterna?

275
187
peter68:
I princip alla. Jag har för mig att pyton klarar en kroppstemperatur på 5-38C. Många huggormar och snokar, så väl som ödlor, brumerar. Jag kan inte ödlor, men kan inte tro där är någon större skillnad. Jag skulle hävda att det generellt är det andra hållet man ska vara rädd för. Dvs att djuret dör av värmeslag för att termostaten krånglar och värmeelementen går för fullt.

Jag kan ta min boa som exempel. Den lever i ett klimat var temperaturen på vintern (Nov-Mars) är mellan 10 och 20C.

Från Wikipedia om Ögonfransgecko:

Trots att temperaturen i Nya Kaledoniens regnskog är omkring 22 °C, vilket är ganska svalt för en reptil, trivs geckon bra där... Denna gecko är mycket omtyckt som sällskapsdjur i terrarium då den är lätthanterlig och lugn, inte kräver levande föda, klarar sig utan speciell belysning och trivs bra i rumstemperatur (20–28 °C)

5390
4131
Tropfrog:
Nu blir sällan ett terrarium med ordentlig belysning rumstempererad. Oftast värmer belysningen något mer än vad ventilationen vädrar ur. Det ger en temperaturgradient för klättrande arter. Det känns inte ok att ha marklevande djur under de förhållandena. De måste ju ha temperaturgradient, vilket inte går att ordna åt marklevande djur utan att varma.

Jungfrugeckos trivs bra under de förhållandena. Men du kommer sannolikt att uppehålla sig mest högt uppe där det är som varmast.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Jungfrugecko (eller husgecko som jag föredrar, fast då måste man ha koll så det ej är två hanar osv. vilket man slipper med jungfrugecko, samt att husgeckos likt leopardgecko behöver lite extra värme så det kommer vid 26/30 men det är bara en simpel värmematta bort då de ej "solar") ögonfrans, leopardgecko behöver varmare men som jag förstått det bara en varmare värmematta och inte massa lampor. 

Jag ska skaffa hane till min ögonfransgecko i typ augusti tänkte jag och hoppas på lite smått, och mina husgeckos kommer säkert få ägg innom kort också. Bor i Bollebygd.

Att säga imprincip alla är väl lite att ta i. Kolla igenom skötselråden och jämföre med din innomhustemp.

275
187
peter68:
EmanuelKarl skrev:
Jungfrugecko (eller husgecko som jag föredrar, fast då måste man ha koll så det ej är två hanar osv. vilket man slipper med jungfrugecko, samt att husgeckos likt leopardgecko behöver lite extra värme så det kommer vid 26/30 men det är bara en simpel värmematta bort då de ej "solar") ögonfrans, leopardgecko behöver varmare men som jag förstått det bara en varmare värmematta och inte massa lampor. 

Jag ska skaffa hane till min ögonfransgecko i typ augusti tänkte jag och hoppas på lite smått, och mina husgeckos kommer säkert få ägg innom kort också. Bor i Bollebygd.

Att säga imprincip alla är väl lite att ta i. Kolla igenom skötselråden och jämföre med din innomhustemp.

Jag ser att jag missförstod. Jag förstår inte ens hur jag tolkade frågan nu. Jag menar givetvis inte att ett djur ska ha lägre temperatur än optimalt. jag tänkte en kort period, upp till ett dygn eller så. Det var därför jag nämnde värmeslag. 40C och en boa är kanske död inom ett dygn, medan 20C inte skulle medföra något problem. Eftersom jag missförstod i så hög grad vore det nog bäst om mitt inlägg helt plockades bort. Det fyller ingen funktion i förhållande till frågan.

15
1
ChubbySeal:
Då min lägenhet oftast blir 18 grader under vintern, men upp till 27 grader under sommaren och jag har en plast back från Ikea...
Hur ska jag göra så att lådan inte smälter med en värmematta?

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
ChubbySeal skrev:
Då min lägenhet oftast blir 18 grader under vintern, men upp till 27 grader under sommaren och jag har en plast back från Ikea...

Varför ska du ha djuret i en plastback? Det är ju ej snyggt estetiskt m.m.
18 är nog för kallt för de flesta. Om kan värma upp terrariet till 24 får du väldigt många alternativ. Nästan alla regnskogar har typ 24-16 men reptiler solar då till skillnad från amfibier som tvärt om är känsliga för värmen. Amfibier kanske du får kyla ned terrariet varma dagar med t.ex en petplsska med is i över terrariet och så byter du den varje dag.

Tror dock det kan bli jobbigare att värma upp med bara värmematta så låg rumstemperatur. Jag kan inte ens värma upp ett 30*30*45 till 26+ Grader med två mattor där själva mattorna sitter på väggarna. 

15
1
ChubbySeal:
EmanuelKarl skrev:

Varför ska du ha djuret i en plastback? Det är ju ej snyggt estetiskt m.m.
18 är nog för kallt för de flesta. Om kan värma upp terrariet till 24 får du väldigt många alternativ. Nästan alla regnskogar har typ 24-16 men reptiler solar då till skillnad från amfibier som tvärt om är känsliga för värmen. Amfibier kanske du får kyla ned terrariet varma dagar med t.ex en petplsska med is i över terrariet och så byter du den varje dag.

Tror dock det kan bli jobbigare att värma upp med bara värmematta så låg rumstemperatur. Jag kan inte ens värma upp ett 30*30*45 till 26+ Grader med två mattor där själva mattorna sitter på väggarna. 

Jag bryr mig inte om det ser bra ut och ett glasterrarium är svindyrt beroende på storleken. Och jag tror att kanske det är bättre med arter som går i dvala under vintern eller amfibier då jag inte kan fixa värmen

161
107
Alex_ask:
Lite som att fråga vilken hundart kan jag köpa som inte dör om jag matar den väldigt lite jag kan tyvärr inte ordna med mat.

101
91
Trypto:
ChubbySeal skrev:

Om en plastback från ikea smälter av temperaturen på din värmematta så har du nog större problem än så, dvs. grillade djur där inne.. Man använder givetvis en termostat för att justera temperaturen på den.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild