Akut Skäggagam föda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

26
1
Elias14:
Jag ska åka och köpa en Skäggagam imorn och vi hsr ingen djuraffär här där jag bor som säljer levade föda till ödlor så vi ska köpa några syrsor så det räcker några måltider hur många borde jag köpa för jag tänkte olda Argentisk kackerlacka och mata den med så hur många syrsor behöver jag för den ska klara sig ett tag?

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Elias14 skrev:
Jag ska åka och köpa en Skäggagam imorn och vi hsr ingen djuraffär här där jag bor som säljer levade föda till ödlor så vi ska köpa några syrsor så det räcker några måltider hur många borde jag köpa för jag tänkte olda Argentisk kackerlacka och mata den med så hur många syrsor behöver jag för den ska klara sig ett tag?

Det beror lite på hur stor skäggagamen är

26
1
Elias14:
SvitjodsReptiler skrev:

Det beror lite på hur stor skäggagamen är

Den är ca 4 år gammal men skulle det gå att mata den  med Argentisk kackerlacka?

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Elias14 skrev:

Den är ca 4 år gammal men skulle det gå att mata den  med Argentisk kackerlacka?

Skulle kunna funka. Fördelen med skäggagamer är att de äter mer grönsaker än insekter när de är stora

26
1
Elias14:
Hur ofta behöver man ge levade föda räcker det varannan vecka så en vecka typ 3-4 sen veckan därpå så får den bara ny sallad  varannan vecka för har skilda föräldrar så kan inte ge levade föda varje vecka

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/p_vitticeps
Testa och läs skötselrådet där står det mesta man behöver veta

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Har för mig att jag har sett 70 (eller 80) % vegetabiler och resten kryp. Vågar ej säga det 100% säkert. Så så sällan känns lite för lite. Fri tillgång på sallad som byts varje dag och insekter kanske 1-2 gånger i veckan (ett par stycken). Varför ska du köpa den imorgon om du inte har läst på tillräckligt och ej kan ge den levande varje vecka? 

26
1
Elias14:
Har läst den många gånger med är 14 år och har svårt vad vissa saker betyder men och får försöka vara s mycket som och mata den 1-2 gånger i vecka fräsh sallad kan pappa byta och vatten men han vill inte deb levade föda så då får väll jag åka då och då till pappa när det är mamma vecka

5482
4194
Tropfrog:
I dina andra trådar verkar du införstådd med att det tar lite tid innan man är redo att ta hem ett djur. Detta gäller även skäggagam. Det är många saker som skall falla på plats för att man skall kunna ta hand om djuret på bästa sätt.

Eftersom du är så pass ung och inte bor där djuret är varje vecka så tycker jag nog att din far är den som skall ta det huvudsakliga ansvaret för djuret. Inklusive korrekt matning. Om han inte vill ta ansvaret fullt ut så bör du antingen få med honom på banan eller avvakta till din situation är sådan att du kan ta ansvaret själv.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Elias14 skrev:
Har läst den många gånger med är 14 år och har svårt vad vissa saker betyder men och får försöka vara s mycket som och mata den 1-2 gånger i vecka fräsh sallad kan pappa byta och vatten men han vill inte deb levade föda så då får väll jag åka då och då till pappa när det är mamma vecka

De ska ha fräsh sallad varje dag inte 1-2 ggr/vecka. Är själv mindreårig så förstår (jag har dock föräldrar som bor tillsammans). Men det viktiga är att man läser sig till allt och hittar något som fungerar. Innan min första reptil läste jag på ett halvår och köpte en mindre komplicerad ögonfransgecko.

Som sagt klart du ska hitta någon reptil som passar men kköp inte en skäggagam imorgon om du inte är redo. Jag rekommenderar att ha igång terrariet, mäta av alla temperaturer innan ödlan kommer.

Den regelbundna skötseln:
Dagligt vattenbyte
Daglig byte av sallad
Sprayning, vågar ej uttrycka mig om hur ofta.
Matning med insekter 1-2 ggr/vecka
Jag tror personligen ej på att bada reptiler utan ha en stor vattenskål.
Ta bort abföring när man ser det.
Substratbyte är jag osäker på hur ofta, men beror på vad det är du använder.

Och såkräver just skäggagam jättedyrt ljus som måste bytas ofta och de kräver ju massa plats, minst 0,9 kvadratmeter och 60 cm högt (t.ex 150*60*60) men det kan behöva uppgraderas om du får en stor individ till nästan det dubbla. Det behövs UV- ljus och en solplats. UV-ljuset är för att den ska producera vitamin d3 om jag ej har fel, och det krävs en värmeplats (ibland finns lampor som innefattar båda) men ha i åtanke att UV-strålningen avstår snabbare än det synliga ljuset. Många köper billigaste UV-lampan men det är inte det bästa, för de håller ej mer än några månader om ens det och måste bytas. Har för mig att de bästa (för 1000+ kr) håller 1-2 år och det är ändå billigare i längden än små UV-lmampor för 400kr.

Jag rekommederar ögonfransgecko, den är tyvärr nattaktiv och man kan ju ej hantera den dagtid (man väcker ju den) men man ska inte hantera reptiler alls. Den är superenkel. Ha ett terrarium, rumstemperatur (om du har 24-26 grader typ, annars kan du ha en billig värmematta) och den kan man ha bioaktivt, dvs ha gråsuggor och hoppstjärtar i substratet som äter upp avföring, matrester etc. Det är mer komplicerat med ökenterrarium. Det krävs dock en regnskogs miljö (inte sådär supersvårt då de ej ska ha 100% luftfuktighet). Du måste spraya dagligen och jag skulle haft lite levande växter, men det sköter nästan sig själv och om du inte orkar spraya så skaffa ett regnsystem. Och framförallt så kräver de inte alls samma yta som en skäggis, ett 45*45*60 är minsta mått men jag tycker de ska ha minst 60*45*90, men samma sak gäller för skäggis, 150*60*60 är minsta måttet och jag tycker det är för litet. De äter ett pulver i huvudsak. Jag tycker mn ska vriera med insekter men inte alls lika ofta som skäggagamen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild