Luftfuktighet i Exo Terra 90x45x60.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

69
16
Havoc:

Hej!
Jag köpte ett Exo Terra 90x45x60 nyligen och har problem med en relativt konstant luftfuktighet.
Sprayar som en tok för att få upp den till ca 70% men droppar ner till 50 inom ca 2h.
Jag antar att detta är pga ventilationen i taket? Hela taket är "nät". 

Kör reptilbark som substrat och det brukar hålla fukt ganska bra annars.

Har ni några tips? 

733
297
markusbabs:

Jag har 3 st exoterra i olika storlekar. Jag har täckt för i stort sett hela taket på mina med hårdplast. Förutom runt värmelampan där jag har aluminiumfolie med ett lagom stort hål för att placera värmelampan på gallret. Och jag kan hålla luftfuktigheten hög, Även om värmelampan dödar fukten snabbt. 

Det är lättare att få hög luftfuktighet om du placerar en värmematta under terrariet, det hjälper till väldigt bra efter att man blött bottenmaterialet.   En stor vattenskål kan också hjälpa till.

69
16
Havoc:

Tack så jättemycket för tips =)

52
1
unknown_928929:

vill bara påpeka att en värmematta inte funkar med alla djur då många gräver ner sig för att kyla av sig och då gräver sig ner till värmekällan

1685
794
fluffis:

Havoc: Det är nog bra att sätta igen taket men varför inte (också) byta bottensubstratet eller en del av det? Det kanske finns olika sorters reptilbark men den jag använde var inte särskilt bra på att behålla fukten. Inte om man ska upp i 70%.

panterophis: Varför inte sätta värmematta på sidan till grävande djur?

52
1
unknown_928929:

fluffis: jo men nu skrev markusbabs under terrariet, det var därför jag reagerade :)

1685
794
fluffis:

panterophis: okidoki :)

733
297
markusbabs:

Precis som fluffis säger så kan hjälper det att byta botten substrat. Bara bark är inte så bra om det ska hålla fukten bra. Men om man blandar i en del torv så blir det genast mycket bättre. Jag själv har gjort det.

Jag tänkte inte på att det kanske va till ett grävande djur. Tänkte bara hur jag gjort, Men då har ju jag trädlevande. Men jag håller med om att inte ha värmekällor under botten åt grävande djur. Iaf inte hela botten.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:

I med en decimeter lecakulor i botten, på med duk eller nät och sedan botensubstrat, typ torv el cocosmull. Häll sen på några cm vatten med vattenkanna istället så tar det ett tag innan det hinner dunsta.

733
297
markusbabs:

Det känns ju lite väl onödigt att bygga upp liknande terrarium som man har åt pilgiftsgrodor, fast åt en orm.

Det är absolut inte nödvändigt att använda lecakulor åt en orm. Lecakulor är ju bra om man vill ha vattenfylld dubbelbotten åt tex pilgiftsgrodor som behöver konstant hög luftfuktighet. Men jag har aldrig sett att man har det åt ormar. Speciellt inte när man kan få till det bra utan lecakulor.

Några cm torv/bark och övertäckt tak på ditt Exoterra kommer garanterat att fungera. Funkar det för mig och för andra så borde det funka för dig.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild