Min majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

733
297
markusbabs:

Jag förstår fortfarande inte hur folk orkar ha massvis med ormar i ett och samma terrarium,En orm per burk, då slipper man oönskade parningar och problemen som hör där till. Det finns ju en risk att hanen stressar honan också, Vilket är en tillräckligt bra anldening till att bara ha 1 orm per terrarium. Vad är det som är så positivt med att ha flera ormar i ett terrarium förutom att man har plats med många fler ormar på en liten yta?

Och OM man nu vill ha en eller två ormar tillsamans. Så bör man väll ha endast honor ihop?

Jag tycker att vi ska bli mer duktiga på att förespråka "En orm per terrarium"!

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag är på din sida i den frågan Marcusbabs! Helt klart endast fördelar med 1 orm/terrarium. Sen finns detalltid undantag givetvis men generellt borde fler ormar ha ett eget terrarium större delen av året.

733
297
markusbabs:

Om man kollar omkring på andra amerikanska och europeiska forum så verkar det vara "olagligt" att ha ormar tillsamans annat än vid parning. 

Vi svenska verkar ju vara allt för bekväma med att trycka in massa ormar hur som hellst utan att tänka på att ormar lever ensamma i det vilda och ska också göra det i fångenskap.  Kan man inte ge alla ormar ett varsit terrarium, Varför skaffar man då massa ormar?

Och du Jonas_   Jag va och hämtade ett terrarium hos dig i höstas uppe i Gävle :)

1685
794
fluffis:

För mig är det en självklarhet att sära på ormarna. Honan behöver lägga äggen i lugn och ro och behöver även ta det lugnt efteråt. Om ormarna sätts ihop igen så finns stor risk att de parar varandra igen  och det tär mycket på honan att lägga två kullar per år. Jag rekommenderar att ha majsormar isär alltid utom under själva parningstiden.

Den andra viktiga saken som redan nämnts är att honan har ett lämpligt ställe att lägga äggen på. Ca 10-14 dagar efter ömsning brukar äggen läggas. På den 10e dagen kan man ta bort vattenskålen så att hon inte får för sig att lägga äggen i den.

Det är vanligt att honorna matvägrar innan äggläggning. Prova att erbjuda mindre byten. Ge inga stora.

I slutet av dräktigheten brukar man kunna känna äggen om man känner på undersidan.

Sen antar jag att du känner till hur marknaden ser ut för majsormar och att det brukar vara svårt att sälja om man inte har speciella färgvarianter. Kullarna kan bli stora så det gäller att vara beredd på att ha plats till alla.

Lycka till!

32
1
Cajsaaandersson:

Hon hade ägg, dom har kommit redan!! De som är de jobbiga är jag inte vet om hon fick för tre dagar sedan eller i dag för jag kollade hene senast för tre dagar sedan och idag när jag skulle kolla så var de en klunga med ägg. :) kan dom klara sig om dom har legat där i tre dagar? Nu ligger dom iaf i min hemma gjorda äggkläckare :) så jag får hoppas på de bästa. Jag kan lägga ut bild senare :)

733
297
markusbabs:

Har du nån bra thermostat på kläckarn?

69
39
NiklasTyreso:

Har du ägg gör du bäst i att sticka ut och plocka vitmossa. Inte sån renlav som säljs som vitmossa vid jul. Riktig vitmossa är det bästa substratet att kläcka ormägg i enligt min erfarenhet.  

Googla på vitmossa så hittar du rätt sort i vilket kärr eller myr som helst.

Profilen Jooonee på detta forum har en bild på ormägg i vitmossa. Jag brukar lägga lite mossa ovanpå äggen med, men det får inte vara för blöt mossa. 

Mossan håller fukt jättebra, men man vill inte ha det för blött. Bara så mycket att du det kommer några droppar vatten när du pressar en den i handen.

Det är lättare att reglera lagom fuktighet med vitmossa än med vermiculite eller perlite. 

Torkar mossan sprejar man den med vatten eller lägger dit ny fuktig mossa. Ägg-lådan med mossa ska vara ganska lufttät så det inte torkar. Ett litet lufthål räcker.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild