NellyNiklas skrev:
Enligt oidentifieradekällor rykten så har det tidigare var så att Tullverket vid gränsen har gett ett muntligt "OK". Dock är frågan obesvarad för tillfället om det behövs transporttillstånd genom DK eller inte. Olika källor hävdar olika. OM (notera OM) det har behövts ett sådant sedan år tillbaka (jag tänker sedan införseln av förbudet mot giftormshållning i DK 2014 eller vad det nu var) så har tullverket inte gjort fel. Snarare att de gjort fel tidigare genom att se mellan fingrarna. Visar det sig att något sådan tillstånd inte existerar så ligger det en hund begraven någonstans. Kan vara en misstolkning, medveten eller omedveten, av lagen från Tullverkets sida.
För stunden är det egentligen ingen som vet med säkerhet vad som gäller. Det är vad jag mfl. försöker göra. Jag har dock fått hänvisning till dokument hos Justitiedepartimentet och jag försöker reda ut vad som står i dessa.
En sak är dock klart, och det tåls att upprepas. Det är köparens/importörens/exportörens ansvar att ta reda på vilka regler gäller samt att följa dessa.
Om det är så att de tagit djuren för att transporttörtillstånd saknas så är det nog en knivigare situation. Transportörtillståndet är enhetligt för hela Europa och våra djur finns varken i listan över vad som kräver transporttörstillstånd eller i listan för undantag. Om jag skall hämta djur i Hamm så kommer jag nog offra tid och pengar på att skaffa ett tillstånd, så slipper man fastna i byråkratin.
Men i detta fallet låter det onekligen som att det har samband med den konfiskering som grordes för en månad sedan i Danmark. Tullen har väl fått muntligt uppdrag att stoppa giftiga ormar vid gränsen och missat att de faktiskt inte har mandat att stoppa transporter av djur från Tyskland till Sverige. Jag tror och hoppas att detta löser sig innan de avlivas.
MVH
Magnus