Obducera orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

276
119
Maqea:

Mycket intressant video. Tack för att du delade med dig av den.

Jag måste bara fråga om jag är ensam om att tycka det är lätt makabert att spara ett husdjurs skelett? Jag dissar absolut inte din ide om att spara skelettet, alla är vi olika, det är bara det att jag skulle ha jobbigt med att spara skelettet av någon av våra ödlor som gått bort. Visst är det skillnad på ödlor och ormar men man fäster sig väll lika mycket vid en orm, som en ödla, som en låt säga katt.

Och ja, av någon anledning tycker jag det inte alls är lika hemskt att göra en obduktion på sitt husdjur som att spara dess skelett. Be mig inte förklara varför för det kan jag inte. =)

229
124
CJBReptiles:

Jag är inte så känslig, och jag själv tycker inte att det är konstigt. Folk har ju urnor med aska från deras husdjur hemma. Jag älskar mina ormar, men jag får inte samma "connection" med dem som jag får med min katt. I släkten så har vi mycket uppstoppade djur, så det är jag van vid. För mig så är det inte längre "samma orm" när det bara är ett skellett kvar. :)

733
297
markusbabs:

Måste man montera ihop skelletet efter allt kött runt omkring är uppkäkat? Hur monterar man isf ihop alla dessa benbitar så det blir fint?

229
124
CJBReptiles:

Jag är nästan säker på att skelettet hålls ihop av ligament

733
297
markusbabs:

Häftigt om man får det snyggt. speciellt om den hänger på en gren.

508
304
Jonas77:

Väldigt mycket ben i en orm, det kan bli ett omöjligt pussel. Vet inte hur myror är, museerna använder en typ av fläskänger som är bra då de spar ligament mm så benen hålls ihop bättre, men även där rör de runt benen ordentligt. Berätta gärna hur det gick.

229
124
CJBReptiles:

Ja vi får se hur det går. Det tar ett tag men jag hoppas på att vara klar till hösten.

276
119
Maqea:

"Jag är inte så känslig, och jag själv tycker inte att det är konstigt. Folk har ju urnor med aska från deras husdjur hemma. Jag älskar mina ormar, men jag får inte samma "connection" med dem som jag får med min katt. I släkten så har vi mycket uppstoppade djur, så det är jag van vid. För mig så är det inte längre "samma orm" när det bara är ett skellett kvar. :)"

Aha! Jag är ju inte vidare värst förtjust i uppstoppade djur heller så det kanske förklarar saken. Jag tycker de är OK på museum och i utbildningssyfte osv men det där uppstoppade huvudet på väggen hemma som "storjägarn" fällt och tagit hem är för mig frånstötande.

Tur att vi är olika. Det blir roligare. =)

Förresten, jag har ju inte sagt att jag tycker det var tråkigt att hon dog. Jag läste igenom tråden och det var så många som sa det så jag liksom bara höll med i huvudet och ställde min fråga. Förlåt om jag verkade okänslig. Det var inte meningen.

508
304
Jonas77:

Här är lite inspiration: www.arcticskeletons.com/

Hade en lektor som alltid pratade om "det vita, fina, RIKTIGA djuret; innanför det där mjuka äckliga skalet". En riktig skelett-fantast. Vi frigjorde lite olika djurskelett och skallar, bl.a. ett sälhuvud i en stor bägare med Papain.

478
592
Rottenroth:

Intressant video!

Även kul att se hur folk kommer med "Låt proffsen sköta det" attityden.

Ja visst kan man göra det, men tar man inte steg själv så lär man sig inget!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild