Hjälp träd pyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

230
185
Humi:

Det finns en veterinär som har jobbat i Stockholm innan som är sjukt grym på dessa ormar!

Har noll koll på vad hon heter, men hon erbjöd mig att prata med en lokal veterinär och guida dom igenom jobbet med ormen. 

Ring till djursjukhusen i Stockholm och fråga efter henne. 

Hon hade ett utländskt namn och höll på med ormar och fåglar om jag inte minns fel. 

Från bilden så är det något fel utan tvekan, så ska inte en orm eller något annat djur se ut. 

Lycka till!

Medlem i GHF
64
31
Swereptiles:

@markusbabs, om 3ggr på 4 månader är för mycket hur ofta städar du ditt terrarie då? Klart man måste hantera ormen när man städar eller? Jag "hanterar" mina ormar en gång i veckan när jag städar hos dom. När jag menar hantera så är det att plocka upp ormen, lägga ner den i en annan behållare för att sedan kunna städa i terrariet och sedan plocka tillbaka den.

142
5
JulefridHosOnkel:

Det där går iofs att lösa på andra vis. Irritera ormen lite smått så att den börjar röra på sig, och låt den klammra sig fast i en gren (eller något liknande) du själv håller i, och lyft ut den ur burken och flytta runt den så. Den kommer oftast sitta kvar på grenen eller vad man nu har under hela städprocessen, så efter det är det bara att via grenen låta ormen slingra tillbaka in i burken igen. På så vis behöver man aldrig hålla i ormen med sina egna händer, och då minimerar man ju även riskerna till att av misstag skada ormen.

32
1
Cajsaaandersson:

Tack för alla råd och tips, jag ska ringa veterinären och höra vad dom har för teori.

1685
794
fluffis:

Cajsa:

Aj, det där ser inte skönt ut. Hoppas du får tag i en veterinär och att ni får ordning på ormens rygg.

Jag håller med om att man bör hantera ormar så lite som möjligt, men sen beror det även på art och personlighet. Jag har en rutpyton och fördelen med den är att den ligger alltid stilla på dagen så att jag i lugn och ro kommer åt att städa i princip överallt. Den här ormen pillar jag sällan med, 1-2 gånger om året när jag storstädar. Är det inte likadant med grön trädpyton att den hänger stilla på sin gren så att man kommer åt att städa på golvet?

142
5
JulefridHosOnkel:

Kan det nog vara, beror dock på hur tight det är i buren med. Sen har ju vissa gröna trädpytons som hugger på glaset när dom går förbi buren, så där gäller det nog att ta ut den x) Gissar att det mesta beror på plats i burken som sagt och ormens temperament.

229
124
CJBReptiles:

Hej. Jag vill inte låta ofin, men om du såg det för några veckor sedan så undrar jag varför du inte frågat förens nu? 

Spinal kinks som det heter uppkommer till 99% av fallen av felaktig hantering. Många nybörjare använder inte rätt teknik när de försöker få ormen att släppa från grenen. Man får aldrig någonsin försöka dra bort ormen från grenen. Det bästa sättet är att lägga handen under hela ormen och försöka lyfta ormen försiktigt. Ormen kommer då med största säkerhet att försöka hålla sig kvar med svansen och då "trummar" man bara försiktigt på svansen så brukar de släppa.

Jag såg även att du matade utanför terrariumet. Då trädpytons inte ska hanteras mer än nödvändigt så tycker jag att du ska mata i terrariumet.

Risken för att bottensubstrat följer med är ytterst liten då ormen äter hängande. Finns det risk att bytet skulle ta i bottensubtratet när ormen börjar äta/svälja löser du det enkelt genom att ta t.ex ett lock från en låda eller en tidning och placera under ormen.

Om ormen är van att matas i terraiumet kan den tro att det är matdags så fort terraiumet öppnas, men trädpytons äter ju nästan uteslutet när det är släckt, så måste du hantera den så ska det iaf inte vara något större problem under dagtid.

Att ormen ligger på botten kan bero på många saker.

1: Att det är felaktig temperatur. Om ormen vill värma sig så kan den lägga sig ovanför värmemattan. Det sker nästan bara om det inte finns någon solplats.

2: Är luftfuktigheten för låg så kan ormen söka sig ner till botten av terrariumet.

3: Ibland känner den sig helt enkelt för att ligga på backen. 

Ligger den nästan uteslutet på botten så beror det troligtsvis på någon av punkterna 1,2.

Om allt funkar bra med ormen och den även rör delen där den "brutit ryggen" så ska det förhoppningsvis funka bra ändå. Men är det en hona så ska hon enligt min mening aldrig avlas på.

Hoppas att jag varit till hjälp!

Mvh Carl-Johan

32
1
Cajsaaandersson:

Mitt terrarium är enkelt att göra rent, grenarna hon sitter på är bort tagnings bara så det är bara att lyfta ur hela grenen och sätta den i en annan plastlåda så länge tills jag blir klar och sen lyfta över grenen som hon sitter på till terrariumet.

Jag har försökt att fåtag på någon som vet vad de kan vara, men det är ingen som har veta vad det kan vara.så jag har inte struntat i de.

Hon får sin mat i sitt terrarium, men om du tänkte på min bild i galleriet när hon ligger och äter så är de hennes gamla terrarium då de var lågt så att de var ganska nära backen från grenen.

Men tack för alla förslag som jag kan ha med mig senare också.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag har tyvärr inga bra råd att komma med i det här fallet annat än att kontakta en kunnig veterinär på ormar och det verkar du vara igång med redan :) så jag håller tummarna att ormen ändå kommer kunna leva ett långt, smärtfritt liv. Good luck & uppdatera gärna när du fått nåt mer svar. Mvh J

733
297
markusbabs:

DFReptiles;

Jag tar inte ut ormen varje gång jag städar, det behövs absolut inte, när ormen bajsar tar jag ut bajset med min "bajssked". ormen hänger då kvar på sin pinne, oftast helt ostörd.  Om jag någon gång behöver flytta på ormen från sin gren så tar jag antingen loss hela grenen så att ormen kan ligga kvar på grenen, eller så försöker jag få över ormen på en annan gren som jag sedan kan placera i en behållare.

Jag matar mina djur i terrariet och behöver aldrig flytta ormen mer än nödvändigt, tex vägning och storstädning. Jag gör allt för att minimera hantering av mina djur.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild