Hej. Jag vill inte låta ofin, men om du såg det för några veckor sedan så undrar jag varför du inte frågat förens nu?
Spinal kinks som det heter uppkommer till 99% av fallen av felaktig hantering. Många nybörjare använder inte rätt teknik när de försöker få ormen att släppa från grenen. Man får aldrig någonsin försöka dra bort ormen från grenen. Det bästa sättet är att lägga handen under hela ormen och försöka lyfta ormen försiktigt. Ormen kommer då med största säkerhet att försöka hålla sig kvar med svansen och då "trummar" man bara försiktigt på svansen så brukar de släppa.
Jag såg även att du matade utanför terrariumet. Då trädpytons inte ska hanteras mer än nödvändigt så tycker jag att du ska mata i terrariumet.
Risken för att bottensubstrat följer med är ytterst liten då ormen äter hängande. Finns det risk att bytet skulle ta i bottensubtratet när ormen börjar äta/svälja löser du det enkelt genom att ta t.ex ett lock från en låda eller en tidning och placera under ormen.
Om ormen är van att matas i terraiumet kan den tro att det är matdags så fort terraiumet öppnas, men trädpytons äter ju nästan uteslutet när det är släckt, så måste du hantera den så ska det iaf inte vara något större problem under dagtid.
Att ormen ligger på botten kan bero på många saker.
1: Att det är felaktig temperatur. Om ormen vill värma sig så kan den lägga sig ovanför värmemattan. Det sker nästan bara om det inte finns någon solplats.
2: Är luftfuktigheten för låg så kan ormen söka sig ner till botten av terrariumet.
3: Ibland känner den sig helt enkelt för att ligga på backen.
Ligger den nästan uteslutet på botten så beror det troligtsvis på någon av punkterna 1,2.
Om allt funkar bra med ormen och den även rör delen där den "brutit ryggen" så ska det förhoppningsvis funka bra ändå. Men är det en hona så ska hon enligt min mening aldrig avlas på.
Hoppas att jag varit till hjälp!
Mvh Carl-Johan