Vita blad i regnskogsterrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

50
17
BellaK:
Tropfrog skrev:
Om du har kört utan djur sedan i våras så är garanterat näringen slut. Då är det ingen dum idé att minska på ljuset och fundera på djur och/eller gödning.

Fläktar är onekligen en fördel. Men jag skulle inte säga att det är nödvändigt för någon av de växterna jag kan se på dina bilder. Det är mer när man stoppar i orkidéer, köttätande och bromelior, lite mer kinkiga växter det blir nödvändigt. Sen är det förstås bra för att det minskar kondens.

Mvh
Magnus 

Har inte alls tänkt på att näringen tar slut! Hur gödslar man på bästa sätt? Det gäller väl att uppnå någon slags balans så burken inte blir övergödd?

Och hur menar du att minska ljuset? Att minska antalet ljusa timmar eller att flytta lampan ännu längre bort?

5390
4131
Tropfrog:
BellaK skrev:

Har inte alls tänkt på att näringen tar slut! Hur gödslar man på bästa sätt? Det gäller väl att uppnå någon slags balans så burken inte blir övergödd?

Och hur menar du att minska ljuset? Att minska antalet ljusa timmar eller att flytta lampan ännu längre bort?

Inget jag har egen erfarenhet av, men...

Jag skulle säga att det bästa sättet är att addera djur och mat. Om du inte är redo för större djur så är det microfauna som gäller. Hoppstjärtar, gråsuggor, mask eller kackerlackor. Jag är inte säker på att det räcker, men en bra början.

Det var någon som länkade ekologiska näringspinnar i en annan tråd, kan vara en bra ide kanske? Men var försiktig, de flesta regnskogsväxter har väldigt lågr näringsbehov och skadas lätt av för mycket.

Generellt är det bättre för en växt med mycket ljus en kort tid än lite ljus en längre tid. Under förutsättning att ljuset inte bränner bladen så är det altså bättre att begränsa tiden.

MVH
Magnus

50
17
BellaK:
Tropfrog skrev:

Inget jag har egen erfarenhet av, men...

Jag skulle säga att det bästa sättet är att addera djur och mat. Om du inte är redo för större djur så är det microfauna som gäller. Hoppstjärtar, gråsuggor, mask eller kackerlackor. Jag är inte säker på att det räcker, men en bra början.

Det var någon som länkade ekologiska näringspinnar i en annan tråd, kan vara en bra ide kanske? Men var försiktig, de flesta regnskogsväxter har väldigt lågr näringsbehov och skadas lätt av för mycket.

Generellt är det bättre för en växt med mycket ljus en kort tid än lite ljus en längre tid. Under förutsättning att ljuset inte bränner bladen så är det altså bättre att begränsa tiden.

MVH
Magnus

Okej, vad mycket man lär sig! Jag har hoppstjärtar i, men ska passa på att köpa gråsuggor på mässan nu i Januari.

Till en början tänker jag att jag ska experimentera med antalet ljusa timmar, så får vi se hur växterna reagerar :)

5390
4131
Tropfrog:
BellaK skrev:

Okej, vad mycket man lär sig! Jag har hoppstjärtar i, men ska passa på att köpa gråsuggor på mässan nu i Januari.

Till en början tänker jag att jag ska experimentera med antalet ljusa timmar, så får vi se hur växterna reagerar :)

För att microfaunan skall reproducera och ge näring till växterna så måste den matas.

MVH
Magnus

50
17
BellaK:
Tropfrog skrev:

För att microfaunan skall reproducera och ge näring till växterna så måste den matas.

MVH
Magnus

Vad är bäst att mata dem med? Matar mina hoppstjärtskulturer med havregryn och ris, funkar det?

5390
4131
Tropfrog:
BellaK skrev:

Vad är bäst att mata dem med? Matar mina hoppstjärtskulturer med havregryn och ris, funkar det?

Det funkar säkert bra. Hoppstjärtar äter i princip små svampar. Det dom lever på hos dig är alltså inte havregryn och ris utan de mikroskopiska svampar som växer på dem efter ett tag i fuktig miljö.  Jag matar mina med pulverjäst som blir svamp snabbare.

Gråsuggor klarar sig säkert på havregryn och jäst också, men vissa arter svarar bättre på föda med mer protein i. Bland annat de cubanska och de små vita som är vanligast i Sverige. Jag ger dem fiskpellets, för det har jag alltid hemma. Men vilket högprotein foder som helst lär gå.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild