Har två st uromastyx nigriventris, Runt 3år gamla. Haft de nu i 3 månader.
Det du bör tänka på innan du skaffar de är att kolla upp maxtillåtna stl på terrariumet på den arten du ska skaffa dig,
för en ensamen dabbish på 40cm är minimimåtten 120cm långt o 55cm brett. för en till dabbish så bör det läggas på 80cm.
Mitt tips att du antigen bygger ett eget utav osb vilket är billigast och är bättre insolerat än glas. Det går annars att köpa, vilket är smidigare än att bygga, Terrabygg är bra och billigast, Där kan du välja måtten själv. (Terrabygg finns i linköping) så gå inte o köpa något dyrt glasterrarium som äe under 120cm Om du ska ha två, dessa djur behöver utrymme för att minska stress, Och de vill gärna inte se varnadra varje dag så ett par höga klippor,berg,kork,bark,pvcrör osv, Klätterrep kan va ett bra inredningsdetalj.
Jag gjorde misstaget att inte söka info om just om den arten jag skulle skaffa så visste inte totalt längen på de och vilket mimimåtten va, änsålänge går det an att ha det men de växer som sagt, så blir dyrare att köpa ett mindre.
De lever oxå cirka 20-25år, bereonde på hur allt går med de, skaffa dig djurförsäkring, det är det värt, betalar runt cirka 200-300kr per månad för bägge.
försök o håll en så natrulig miljö före hur du vill att det ska se ut i terrariumet, Vilket då jag menar ju mer funktionell det är destu bättre är det för de. Tex mat,värme, underlagg,inredningdetaljer.
Täck oxå 3 sidor utav terrariumet, De kan bli stressade och tro att de kan ta sin flykt, vilket lider till att de klöser och har ett flyktbeteende, tänkte mitt nyligen och de har blivit lugna med flyktbeteendet. men det lär du oxå uppleva efter ett tag om de inte trivs med rätt värme och luft osv.
Sen så vill jag till lägga att under sommaren så är det lättare att gå en promenad och plocka färska solrosor till blommor, plocka dock inte nära vägar osv, och inte köpte blommor eftersom de flesta kan va bespryttade med medel som är skadligt för de.
Underlag: använd aldrig spån, Det kan utge oljehaltiga ångår.
Köp sand som är dammfria som möjligt. Något som är värt att tänka på, ökensand ifrån djurbutiker är rätt dammiga, Blästersand kan man använda, det är oxå billigare än att köpa i en djurbutik, 99kr för 25kg. Visa djurbutiker köper faktist in blästersand som lösvikt i visa butiker.
Ha gärna en bakgrund som det finns möjlighet att kunna klättre osv, och limma gärna ihop stenar i varnadra, De gräver gärna under, men olika med de flesta djuren, men skulle de ske att de gör det och är under stenen och sen så kommer den andra och klättrar och gör stenen ostabill så den gliper och krossar den andra, Så säkerställ så allt i terrariumet är säkert för dina dabbishar.
Städa i terrariumet varje dag, ta ut matskållen varje dag och tvätta den både före och efter. mer info om det finns på djurguiden.
Ber om ursäkt ifal det blev slarvigt skrivet. Men hoppas något utav det kom till nytta, kan besvara mer imorgon. Mvh Simon
Finns bra med svar på dina frågor på djurvårdsguiden