SaraDolk skrev: Ja du, många frågor :P Behöver dom värmematta/värmesten/nattlampa om dim har HID belysning och T5 rör dagtid? eller ska man låta temeraturen sjunka till ca 20 grader i hela terrariet?
Vad för mineraler/vitaminer ger du och hur mycket? Och vad matar du dom med för övrigt?
Har ju läst en hel del. Men känner att ju mer erfarenheter jag kan samla ju bättre är de. Både för mej och framför allt för lilla ödlan.
terrariet är 125x60x60
Jag använder personligen inga värmestenar eller mattor, eller nattlampa för den delen, Jag har fyllt mina terrarier med en del stenar här o var som håller sig varma ett par timmar efter sollampan slocknar.
När de kommer till HID har jag personligen ingen erfarenhet än av de, har tankar på att testa i ett terrarium för o se om de blir någon skillnad på just mina djur, läste en tråd snabbt om de och blev lite nyfiken på de hur som, www.terrariedjur.se/forum/thread/7420.
Jag använder inga lysrör i mina terrarier och har fått bra resultat med mina djur. Vi använder compact tops från exo terra med matchande UVB lampor och Natural lightlampor i dom.
När de kommer till mineraler och calcium jlr vi med exo terras multivitamin och calcium, har fått bra resultat på både våra dabbar och skäggisar. Skär/klipper iordning deras sallad och sen "dustar" jag lite över salladen och blandar om, lägger in i deras matskålar och sen med en liten blomspruta så duschar jag salladen med 2-3 tryck så jag vet att dom får i sig vatten.
Våra djur får blandade sallader året om, försöker mixa in allt möjligt, Paprika emellanåt, squash älskar dom, olika sorters blomblad, Maskrosor och maskrosblad älskar dom, rosenblad är också en riktig hit. Linser har dom lite fri tillgång på, står alltid en lite matskål med linser hos mina och dom tar några då o då men de får absolut inte vara de enda dom äter. Jag personligen har även en liten vattenskål står inne hos mina, inget måste eller så, bara en sak jag provar med mina just nu. Bipollen kan du testa ge som godis, jag använder de lite för att försöka få mina att bli mer handtama, ena är jättehandtam och den andra börjar vänja sig med att vara ute och umgås, men finns fortfarande chans att han springer iväg utan anledning.
Ödlans välmående är de viktigaste, de är bra att läsa på mycke innan man skaffar, jag gick med i en grupp på facebook innan jag skaffade min första och pratade mycke med folk där, de är från hela världen och man kan få mycke bra info, de jobbigaste är att de är olika regler för olika länder så man får kolla upp själv vad som gäller i Sverige så att man inte åker på något eller gör något fel enligt Sveriges regler o hamnar i trubbel utifrån de.
När de kommer till bottensubstrat använder jag en blandning av Blästersand från Jula och Excavator clay. Mina gillar de och gräver runt lite här och var, vilket ger mig massa dammsugning vid dörrarna på terrariet. Terrarierna mina går i just nu är 200x60x90 (BxDxH).
Hoppas detta ger dig svar på något, jag kan mest prata utifrån mina egna erfarenheter och hur jag har gjort. De finns dom som vet mer än mig utan tvekan men jag hjälper gärna till med de jag kan =)