Snokar ihop?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

70
2
Digge:

Har Googlat på forumtroll, och det är jag verkligen inte. På den tiden (närmare 20 år sedan)så var det många av mina kompisar som höll på med framför allt ormar, och då framför allt boa, pyton & anakondor, och på den tiden var det vedertaget att man kunde ha olika ormar ihop. Det terrariet som jag hade då, tog upp merparten av den lilla etta som jag bodde i då, så de bodde i alla fall inte trångt. Sen dess så har jag inte hållit på med reptiler, utan ägnat mig åt akvaristik & hundar. Som ni säkert sett, så ställer jag mycket frågor här, och det är för att lära mig saker och ting, inte göra någon upprörd. Man kan inte allt från början, och det är väl delvis därför forum finns? Anledningen till min fråga, med tanke på mina gamla erfarenheter, är att jag skaffat  några nya, lite större terrarium, men att utrymmet/rummet jag har inte är så stort. 

1685
794
fluffis:

Klart man får ställa frågor!

Vad man också kan göra för att lära sig mer är att kolla diverse faktasidor, läsa faktablad och läsa genom gamla forumtrådar. Just den här frågan om att ha ormar ihop kommer upp titt som tätt på olika forum och när jag gogglar får jag en hel del relevanta träffar.

232
95
anamidnatt:

Tycker inte att man ska blanda djurarter. Har alla min djurarter separerade för jag vill att de ska ha en så naturlig miljö som möjligt. Tror inte det är så vanligt att olika arter av snokar hänger tillsammans i naturen då de inte är direkt sociala djur.

Men vill man verkligen ha det och seriöst funderar på det så kan man säkert prova om man hittar info om att det faktiskt kan funka. Själv hade jag dock aldrig vågat ta risken, men jag är inte heller en ormexpert precis.

70
2
Digge:

Fluffis, vad det än är för djur jag är intresserad av, så söker jag så mycket fakta som jag kan hitta. Sen stöter jag på motstridiga fakta ganska ofta och då vet man inte riktigt vad man ska gå på. Tex. så har jag forskat ganska mycket om blåtungad skink, och där finns det hur många olika uppfattningar som helst om hur man sköter dessa på bästa sätt. Här på forumet finns hur mycket kunskap som helst, inom alla områden som forumet innefattar. Forumet tycker jag många gånger är bättre, om vi tex tar dig. Om jag förstått det hela rätt, så är du en riktig ormfantast, och håller dig uppdaterad i ämnet. Om jag hittar information på annat håll, så kan den vara flera år gammal. Sen får man en uppfattning om personerna som svarar på ett annat sätt, än att läsa en text rakt upp och ner. Att för mig kunna ställa frågor på forum är den bästa läroboken. Jag är ingen expert på någon inrikting, förutom möjligen akvaristik. Därav att mina frågor ibland kan verka lite konstiga, men frågar man inte, så får man inga svar. :-)

1685
794
fluffis:

Det är rätt, ormfantast eller kanske snokfantast kan man nog kalla mig :)

Det där med utrymmesbrist lider många ormägare av :) De bästa råden jag kan ge är att inte impulshandla utan tänk över inköpen så att man inte sitter där med en massa ormar som man kommer på ganska snabbt att den här ormen var inte riktigt min grej. Jag har ett fåtal ormar som inte riktigt känns som min grej men å andra sidan så hade jag inte fått den erfarenheten/insikten om jag inte skaffat de ormarna så nu säger jag emot mig själv lite. Men som sagt, kolla runt efter vad som kan passa dig.

Råd nummer två är att stapla terrarier på höjden. Har man 2.4 m till taket som jag har så går det in fyra terrarier á 50 cm på höjden plus en sockel :)

70
2
Digge:

Ja, jag håller på och gör om lite i mitt "djurrum" och kom över billiga terrarium igår, så det blir lite hemsnickrat och lite köpeterrarium. Har inte riktigt bestämt mig angående ormarna. Jag vill gärna ha en art som inte sover hela dagarna, som mina kramisormar på 90-talet gjorde, samt är lite färgglada och går att hålla i utan att de får panik. Du får gärna rekomendera någon hemsida där man kan läsa lite om olika ormar. Det lutar åt att det blir någon form av snok i alla fall.

70
2
Digge:

... jag är riktigt sugen på en randig Taniura Ridleyi, men de blir ganska långa...men det är fantasktikt fina!

1685
794
fluffis:

Jag kollade precis genom forumet lite och såg att det var du som frågade om en aktiv liten snok och att jag redan har rekommenderat stapelbara terrarier så jag får ursäkta att jag säger samma sak igen. Jag insåg inte det förrän nu :)

Ja du, jag är ju mest insnöad på mina amerikanska snokar men majsorm.nu är given för majsormar. För strumpebandssnokar saknar jag verkligen thamnophis.se/ men den är nerlagd och jag vet inte riktigt var den bästa infon för dem finns numera. När det gäller lampropeltis (mjölksnokar och kungssnokar) så finns det några faktablad här, annars kan man fråga peter54. När det gäller råttsnokar i allmänhet så finns det ingen samlad svenk sida men man kan hitta mycket info på ratsnakefoundation.org. Det finns ett forum men framförallt bra kort fakta om de flesta råttsnokarna.

142
5
JulefridHosOnkel:

Annars finns det ju gamla hederliga bibliotek med gamla hederliga böcker. Men passa dig, läste nyss en bok där det kort och gott stog att giftet från en Naja pallida inte är så farligt för människor ;) Tänkte mest angående fenomenet med missvisande information...

69
39
NiklasTyreso:

På den amerikanska siten cornsnakes.com är jag också medlem. Mitt intryck är att där anses man inte politiskt korrekt om man håller majsormar i par, det politiskt korekta är en och en.

Argument 1 är att i naturen lever majsormar ofta långt från varandra utom vid parningstiden.

Argument 2 för att hålla majsormar individuellt är att det rapporteras att de ibland äter andra ormar!

Argument 2 gör mig bekymrad för ormätande majsormar var ett okänt fenomen på 90-talet. Många uppfödare i USA låter majsormarna bara vara tillsammans vid bevakade parnangar, inte själva ens ett par dygn.

Har majsormar börjat äta varandra misstänker jag att det beror på inkorsning av ormätande kungssnokar. Då är det bara en tidsfråga innan problemet dyker upp i Europa.

Det är bara en tidsfråga innan det enda politiskt korekta är att hålla ormar en och en, åtskilda från sina artfränder.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild