Djurtips 50x50x50

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

496
213
David:
Har två st 50x50x50 burkar igång som kommer stå utan djur. De värms upp med värmepanel, och har regnskogsklimat. Lecakulor i botten. Ficus pumila och gullranka som håller på att ta över:) ljuset är uhop-stick från dusk. 
Har använts till unga gröna trädpyton. 
Tycker det är lite synd att stänga ner terrarierna men vet inte riktigt vad jag ska använda dem till.
Nån som har kul tips. Helst djur som skulle funka även som vuxna. 
(annars får jag väl köpa fler ungar av gröna trädpyton) :) 

5390
4130
Tropfrog:
Det är min cup of tea. Älskar små regnskogsterrarium.

De måtten är klassiska mått för pilgiftsgrodor, så många fina att välja på. Det är också fina mått för små ödlor. Kolla in www.dwarfgeckos.com. Jag gillar spaerodactylus släktet, men det finns så mycket mer. Jungfrugeckos och anolis tex.

Phelsumas är trevliga, men kräver tveklöst uvb. Kan du ge det så är det ett bra val.

Nåt lite udda kan ju vara regnskogslevande spindlar eller skorpioner. De vet jag dock inte så mycket om.

Mvh
Magnus 

274
210
AndreasB:
Tropfrog skrev:

De måtten är klassiska mått för pilgiftsgrodor, så många fina att välja på. Det är också fina mått för små ödlor. Kolla in www.dwarfgeckos.com. Jag gillar spaerodactylus släktet, men det finns så mycket mer. Jungfrugeckos och anolis tex.

Phelsumas är trevliga, men kräver tveklöst uvb. Kan du ge det så är det ett bra val.

Nåt lite udda kan ju vara regnskogslevande spindlar eller skorpioner. De vet jag dock inte så mycket om.

Mvh
Magnus 

Crested gecko kan funka om man bygger på höjden.

496
213
David:
Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

Tack för tipsen. Det är ju inte omöjligt att lösa UVB, är glasterrarium med smal nät/gallerremsa i taket. Det som kan vara lite jobbigt med små ödlor är ju att det vill ha så väldigt liten mat:) De enda insekter jag själv odlar är dubia. Men det kan väl kanske vara kul att odla lite flugor:)

5390
4130
Tropfrog:
David skrev:

Tack för tipsen. Det är ju inte omöjligt att lösa UVB, är glasterrarium med smal nät/gallerremsa i taket. Det som kan vara lite jobbigt med små ödlor är ju att det vill ha så väldigt liten mat:) De enda insekter jag själv odlar är dubia. Men det kan väl kanske vara kul att odla lite flugor:)

Det är inte så himla svårt att odla flugor. Men det tar lite tid att få till något som funkar för sina egna krav och omständigheter. Det kan vara bra att testa några generationer innan man skaffar djuren.

Flugor är ett mycket billigt foder och det tar inte mycket tid när man är van.

Det kan också vara bra att börja med djur som helt eller delvis kan livnära sig på cgd. Då finns det en stabil backup plan i början innan man fått koll på flugodling. Jungfrugeckos och phelsumas är då bra start.

Jag själv odlar lite andra småkryp också. Det finns inga som kan ta flugornas plats helt och hållet vad gäller produktivitet. Men de är bra backup om odlingen strular.

Sen brukar det finnas både flugor och microsyrsor att få tag på om allt annat skiter sig.

Nog sagt om det :). Jag har kört på samma flugor utan att köpa nya i snart 8 månader. Och de flesta välmatade djur klarar en till två veckor på nästan ingen mat även om det inte är optimalt. Så ingen anledning att stressa sönder om det strular nån gång då och då.

Mvh
Magnus 

496
213
David:
Hade ju varit kul med nåt dagaktivt, t ex Lygodactylus williamsi. Hur mycket UV behöver man ha? Räcker det med nåt sånt här i en lamphållare/light dome ovanpå terrariet. (ovanpå gallret) www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/mv-lampor/mega-ray-compact-uv-6.html

5390
4130
Tropfrog:
Skötselinstruktioner på nätet säger att de skall ha 5%. Men 6% borde inte vara någon skillnad.

Lygodactylus williamsi är en drömart. Men de är både dyra, utrotningshotade och känsliga djur. Vilket inte riktigt kvalificerar den som en första dvärgödla.

Ett alternativ är phelsuma klemmeri. De har en liknande metallic blå färg, är billigare, lättare, dagaktiv och bara cites 2. Dvs de går att handla med uppfödarebevis.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
David skrev:
Hade ju varit kul med nåt dagaktivt, t ex Lygodactylus williamsi. Hur mycket UV behöver man ha? Räcker det med nåt sånt här i en lamphållare/light dome ovanpå terrariet. (ovanpå gallret) www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/mv-lampor/mega-ray-compact-uv-6.html

Det funkar säkert, men jag har ingen erfarenhet av just den lampan. 
Hid är ju det bästa alternativet, då får du ju även en värme spot. 
Annars kör jag på solarraptor uv rör, de funkar helt okej. 
Vet att det finns ett par andra t5 lysrör som ska vara bättre (tror det var arcardia) men vet inte om det går att få tag på dem i Sverige 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
tenebrosa skrev:

Det funkar säkert, men jag har ingen erfarenhet av just den lampan. 
Hid är ju det bästa alternativet, då får du ju även en värme spot. 
Annars kör jag på solarraptor uv rör, de funkar helt okej. 
Vet att det finns ett par andra t5 lysrör som ska vara bättre (tror det var arcardia) men vet inte om det går att få tag på dem i Sverige 

Sen skulle jag inte säga att 5-6% uvb rör är något att satsa på, kör på 10% och och flytta Solplatsen några cm efter en tid så har man vettig uvb en lite längre tid och det kontrollerar man bäst med uv mätare 

496
213
David:
Klemmeri är väl som jungfrugeckos att de klättrar på allt, även i tak? Får nog värma upp det på annat vis än värmepanelerna. Även om panelerna inte blir  stekheta så blir de ändå riktigt varma,  och för en liten ödla så är det nog ingen hit att sitta på. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild