Bakgrund i Herptek

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

173
264
ricard:
Får man fråga varför du skall ha fogskum? Jag menar, volymen är rätt dyr i ett Herptek-terrarium. Varför fylla den med skum? Eller tänker jag fel?

5476
4193
Tropfrog:
Jag vet inte om du tänker rätt eller fel. Men jag har tänkt samma tanke, men inte vågat skriva det.

Mvh
Magnus 

163
104
Melsson:
ricard skrev:
Får man fråga varför du skall ha fogskum? Jag menar, volymen är rätt dyr i ett Herptek-terrarium. Varför fylla den med skum? Eller tänker jag fel?

Sant, tänkte mer i allmänt om någon hade gjort bakgrund i herptek. Gillar dem då de är lätta att stapla osv, men färgen är väl inte den bästa attributen. 

163
104
Melsson:
Planerar att skaffa fler ormar och ville spåna lite idéer, lutar åt att jag gör nåt bygge själv. 

280
39
huckerby:
ricard skrev:

Jag som inte har så lång erfarenhet undrar varför inte?
det är väl av samma anledning som ett annat terrarium.
dessa herptek är ju i mina ögon grymt fula så det gör ju burken mer trevlig estetiskt än att se plast.
?

173
264
ricard:
huckerby skrev:

Jag som inte har så lång erfarenhet undrar varför inte?
det är väl av samma anledning som ett annat terrarium.
dessa herptek är ju i mina ögon grymt fula så det gör ju burken mer trevlig estetiskt än att se plast.
?

Hallå Huckerby!

Man gör som man vill så klart. Jag ser både på tuben och överallt hur man glad i hågen knatar iväg och köper eller bygger stort. Sen tömmer man tre flaskor fogskum i burken. Jag har hellre djur i mina terrarier än fogskum. Det kan låta förlöjligande och så menar jag verkligen inte, men för att exv. få till ett par solhyllor på olika nivåer från lampan, oavsett om det gäller tigerpyton eller taggsvansvaran, behöver man trycka in rätt mycket frigolit mm för att stadga upp de där hyllplanen. Man kan skapa solplatser som ser naturiga ut med naturliga material, som inte är så volymösa. 

Sen MÅSTE man ju inte ha de beiga burkarna. De är rätt fula. Man kan ha svarta. Snyggt. Nackdelen är att om man får kvalster syns de knappt mot det svarta, men det är iallafall snyggt. 

Hur funderar du på att bygga, om du får drömma fritt?

163
104
Melsson:
ricard skrev:

Hallå Huckerby!

Man gör som man vill så klart. Jag ser både på tuben och överallt hur man glad i hågen knatar iväg och köper eller bygger stort. Sen tömmer man tre flaskor fogskum i burken. Jag har hellre djur i mina terrarier än fogskum. Det kan låta förlöjligande och så menar jag verkligen inte, men för att exv. få till ett par solhyllor på olika nivåer från lampan, oavsett om det gäller tigerpyton eller taggsvansvaran, behöver man trycka in rätt mycket frigolit mm för att stadga upp de där hyllplanen. Man kan skapa solplatser som ser naturiga ut med naturliga material, som inte är så volymösa. 

Sen MÅSTE man ju inte ha de beiga burkarna. De är rätt fula. Man kan ha svarta. Snyggt. Nackdelen är att om man får kvalster syns de knappt mot det svarta, men det är iallafall snyggt. 

Hur funderar du på att bygga, om du får drömma fritt?

Tar det som att du frågar mig. Har bestämt mig för att bygga en stapel med två burkar, en på 120,70,60, en på 120,70,50. Kommer förmodligen bygga i vanlig plywood och fuktsäkra med typ badrumsfärg. Om någon vill se kan jag lägga upp en byggtråd, blir mitt första bygge så ska bli riktigt roligt.

173
264
ricard:
Melsson skrev:

Tar det som att du frågar mig.

Tänkte på Huckerby men det är lugnt.

Melsson skrev:
Har bestämt mig för att bygga en stapel med två burkar, en på 120,70,60, en på 120,70,50. Kommer förmodligen bygga i vanlig plywood och fuktsäkra med typ badrumsfärg. Om någon vill se kan jag lägga upp en byggtråd, blir mitt första bygge så ska bli riktigt roligt.

Låter spännande! :D 

280
39
huckerby:
ricard skrev:

Tänkte på Huckerby men det är lugnt.

Låter spännande! :D 

Tja tja :)
när jag får lika mkt erfarenhet som du kanske jag resonerar som du. Det låter rätt klokt.

jag är hyfs ny med reptiler. Ett par år tillbaka jag började lite smått även om jag alltid vart nyfiken & intresserad tidigare med.
tycker just nu det är riktigt skoj att bygga bakgrunder till regnskogsterrarium men har inte byggt med annat än cellplast än, men har ett par burkar nu jag ska testa fogskum.
ska bli jäkligt skoj att greja med. Men visst, det kan vara nyhetens behag kanske :)

jo man tycker ju olika & de flesta verkar ju gilla de plastterrariumen & de är rätt dyra. Jag föredrar glas.
förstår dock att de i plast är behändiga & praktiska. Men ja jag ser inte att de är fina haha

jag menade inte att vara dryg. Jag bara förstår inte hur man inte kan gilla att bygga bakgrund i byggskum :)
verkar ju så kul

förresten så gjorde jag precis klart ett projekt i återbruk av vitrinskåp:

Edit: bilden kommer inte med. Är den för stor el vad kan vara fel?

173
264
ricard:
Dryg? :D Nej du är inte alls dryg! Förstår precis. Du gillar att bygga. Att ha ett kreativt projekt. Kör på! 
Jag har förut haft både rena öken/klippburkar men också stora jätteburkar (sju hela formplyfaskivor som är 250x120cm vardera) så man kan göra olika. Just nu har jag enbart regnskogsburkar men bygger aldrig med forskum. Jag ställer korkbarksskivor mot glasryggen. Sen gör växterna resten. Att lägga en halv dag på ett terrarium och sedan bara se grönt, nje. Inte för mig. Men så här gör min kompis. Spelade in en film. Kolla om du tycker det verkar bra. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild