Mest ljus för pengarna

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i DHF
72
113
hansh:
Man måste väga in vad ljuset skall vara till för, djuren eller växterna. Enligt mig är det på tok för många nackdelar med led, ingen uva, uvb och inget fullspektrum. Det du uppfattar som fint vitt ljus i ditt terrarium kan djuren uppfatta som någonting helt annat. Nackdel för djuren, är det en växtburk du gör har led sina fördelar, då kan du även använda bara blå och röda led. Ungefärliga siffror, Hid ~ 50lm/w, t5ho (med reflektor)~100lm/w, led (beroende på kvalitet) ~100-150lm/w. Det ljus som är absolut bäst för djuren och tillräckligt bra för växterna är t5ho med anledning av uva,b och fullspektrum. Det kan gärna kombineras med en hid. Vad som är bäst beror i första hand på vad det skall vara till för.

5551
4227
Tropfrog:
TS har ännu inte nämnt vilka djur som skall vara i burken. Det enda vi vet är att det skall bli ett regnskogsterrarium. Med den informationen kan man dra slutsatsen att frågan gäller bäst/mest ljus för växterna.

Jag tycker inte att man skal nämna en enda ljuskälla som optimalt för alla djur. Bland djuren till skillnad från växterna så har olika arter olika krav på ljuset.

Och, nej röd blå led går inte bra i ett regnskogsterrarium. Ja, det växer bra, men det är inte den enda kvalitén man letar efter på ljus.

Argumentet om att led har en enda våglängd och därför inte är lämpligt har jag hört förr. Det är bara att titta på en spektratabell för 6500-10000 kelvin led så ser man rätt så snabbt att det inte stämmer. Det finns en herrans massa olika led och inte alla är en våglängds led. Ja, de innehåller sällan uvb ljus, men i övrigt så liknar de lysrör för växtodling väldigt mycket.

Till ts: om du byter ut sockeln i din compact top så kan du sätta in dusk megalumen. Då är växternas behov mer än tillgodosedda. Men set krävs förstås lite elkunskap. Liknande led lampor för e27 sockel finns en del att välja på, dock inte så många i Europa. Det är lite synd, för det är en bra lösning.

Mvh
Magnus 

507
216
David:
Det ska inte vara dagaktiva djur i burken, utan Morelia Viridis (grön trädpyton). Så ljuset är till för att växter ska trivas och att djuren ska ska se snygga ut:) 

Medlem i DHF
72
113
hansh:
Djuren mår bra av uva (även nattlevande) och växterna trivs under fullspektrum t5ho win win. Fortfarande för mycket brister med bara led. I kombination med annan belysning är det helt ok med led.

5551
4227
Tropfrog:
Jo, djuren mår kanske bra av uva, det kan stämma. Det är också bevisat i massor av fall att nattaktiva djur mår bra utan uva.

T5 Ho är jäkligt bra ljus, jag gillar möjligheten att för en relativt liten peng byta ljus om man inte gillar det man har. Däremot gillar jag inte att byta ut ljuskällor 2 ggr per år för att ljuskvalitén avtagit.

Mvh
Magnus 

507
216
David:
Om jag skulle vilja köra t5 Ho, vad är en prisvärd armatur?

Medlem i DHF
72
113
hansh:
Arcadia pro t5 kit är riktigt prisvärda då man får med otroligt bra rör.
Själv använder jag reptile planets drivdon och arcadias reflektorer inskruvade i terrariet (skulle tro att det fungerar sämre för ormar)
Hittar du inte arcadias kit (brukar finnas på krybdyrsiden.dk) finns ju alltid sunblaster på sköldpadssgrejer (sämre rör).

5551
4227
Tropfrog:
Jag hittade en lampa till med skruvsockel som borde gå i din befintliga armatur utan modifiering.  Arcadia jungle dawn heter den, finns också på krybdyrsidan.

Mvh
Magnus 

507
216
David:
Tropfrog skrev:
Jag hittade en lampa till med skruvsockel som borde gå i din befintliga armatur utan modifiering.  Arcadia jungle dawn heter den, finns också på krybdyrsidan.

Mvh
Magnus 

Tackar
Om jag ska välja en spot till solplatsen, nån lampa som är bättre eller sämre. Vill helst ha med dagljus runt 6500k. 

5551
4227
Tropfrog:
Pass. Spottar finns det andra som kan bättre än jag. Men jag är säker på att de som har något att tillföra gör det.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild