Värmeproblem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

ja då lär alla i naturen vara brännskadade  jobbigt läge för dom

7
0
ademique:

hehe nää  tror inte det, men det är ju lite skillnad på avtåndet från solen och avtåndet från en lampa, men jaja jag litar nog på dig, däremot känns det onödigt att köpa en ny sockel och lampa för 10 ynka dagar... Så ingen tycker att man borde försöka lägga värmekabeln innuti terrariet? då den inte verkar vara så varm, eller finns det någon risk med det.

366
157
Linus:

Till kenyanska sandboor är det inga problem att ha värme uppifrån, snarare är det att föredra. De kommer gräva sig djupt ner, och om mattan ligger där då så lär de bränna sig, även genom glaset. 

Den enda värme jag har till mina är en värmespot som är ganska när marken (ca 30 cm ifrån) som jag har nätskydd på, så ormarna inte kommer åt lampan.

7
0
ademique:

okej men då litar jag på er ;) blir att fixa en spotligt då!

197
16
SibiriskTiger:

Hm.. Jag kan ingenting om just dessa ormar så hurvida det ska vara värme underifrån eller uppifrån ska jag inte yttra mig om :) Däremot tycker jag också att det låter konstigt att du inte får upp värmen mer än till 24 grader med kabeln. Jag använder 25w kablar till alla mina ormar och dem måste jag dimma ner för att det inte ska bli för varm! Dock har jag dem inuti terrarierna, men en av dom ligger i frigolitspår med en glasskiva över och det glaset blir kokhet om jag inte dimmar ner kabeln... Kan ju vara fel på din kabel kanske?

194
16
hambergaren:

Jag har värmekabel till mina 2 ormar och i ena glas terrariet ligger den ena under en metalplatta. i det andra glasterrariet har jag kabeln fast tejpad mot glaset under terrariet. Jag behöver ha dimmer till båda terrarierna annars blir det för varmt. Och båda kablarna är på 25 watt.

Så konstigt att värmen inte går upp mer. men om du har stort mellan rum mellan botten och kabeln kanske värmen inte går upp så mycket.

508
304
Jonas77:

Jag tycker Dragster har den absolut mest logiska kommentaren här hittills. Ormar som har i sin biologi att gräva ner sig, kommer att gräva sig längre ner ju svalare de vill få det. Detta är kodat i deras gener och går inte att lära dem. Vänder man på steken och gör det varmare underifrån så kan det leda till katastrof.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild