Vad är det med ögonen på min kungspyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

142
5
JulefridHosOnkel:

Så mossa funkar också? Har beställt hem en massa mossa, trodde jag behövde det till en annan orm vilket inte blev fallet till slut, så ska ha det till fuktlådan sen när jag fått råd med ett större terrarie till min kungspyton. Ska man dra i ett stort lager mossa då eller? 

Men om detta inte funkar, och ormen blir blind, vad skulle konsekvenserna bli då på ett ungefär? Någon som har/har haft en blind orm tidigare?

333
97
leolina:

Tanken är ju att man stoppar ormen i en fuktlåda som den inte kommer ur och den den får ligga där så länge som krävs, den kan inte välja helt enkelt. Visst kan du använda mossa om du har. Fyll lådans botten med ett rejält tjockt lager och blöt den ordentligt.

En blind orm klarar sig men det är ju ganska enkelt att klara sig ifrån det problemet i det här fallet så varför hålla på och dra ut på tiden? Detta funkar, det är bara en fråga om hur lång tid det tar innan ömset lossnar.

953
1840
peter54:

Vilket fuktsubstrat som helst funkar förstås, men en liten poäng finns faktiskt med just en fuktig frottéhandduk och det är att när ormen rör sig i handduken finns en liten chans att den lossar den uppfuktad ömsplåten själv genom friktionen mot handduken. Det uppnås inte med mossa.

333
97
leolina:

Ja när det gäller den biten får allt frottéhandduk flest pluspoäng :)

142
5
JulefridHosOnkel:

Ok, låter rätt smidigt. Jo jag förstår det leolina, var mest nyfiken på vad som händer med en orm ifall den blir blind. Tack för tipset, ska testa det där.

142
5
JulefridHosOnkel:

Förra fredagen gav jag ormen en stor råtta för första gången (jag har matat den med 4 mellanstora möss innan), och efter måltiden la den sig såklart under sin stora barkbit för att smälta maten. Den låg där under, dag in och dag ut, utan att titta fram, och jag tänkte att jag ska låta den vara ifred till 100% då jag var osäker på hur lång tid det skulle ta för ormen att smälta en råtta i den storleken. Dagarna gick, och det har varit lite nojigt med tanke på situationen med ormens ögon, och den fortsatte att gömma sig under barkbiten men jag lät den vara ifred ändå eftersom att jag inte ville att den skulle spy upp maten. Tanken var att när den börjat titta fram självmant igen, så skulle jag lägga ner den i en fuktlåda i några dagar. Men idag lyckades jag skymta ormen under barkbiten, och jag såg att den istället låg i öms, vilket jag tidigare hade lite funderingar över. Så jag fuktade på som vanligt (har hållit det extra fuktigt i buren den senaste veckan för säkerhets skull), och nu ikväll kröp han fram, grannare än jag någonsin har sett honom, med kolsvarta och fina ögon :) Sedan gjorde den sina behov, och är nu i klockrent skick igen. Så ja, det löste sig fin-fint utan några åtgärder som skulle bli stressiga för ormen. Vilken tur den hade. Tänkte bara säga att det löste sig, tack återigen för alla vettiga tips, har lärt mig mycket :)

1685
794
fluffis:

Vad skönt att det löste sig! :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Härligt :) Skönt att det löste sig!

104
29
Amandarinen:

Gött! Nu slipper man oroa sig för din orm! ;)

142
5
JulefridHosOnkel:

Tack så mycket :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild