Vad är det med ögonen på min kungspyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

142
5
JulefridHosOnkel:

Har testat både tejp och ögondroppar nu, men inget funkar. Nu vågar jag fan inte göra mer, väntar på nästa öms och hoppas på det bästa =/

953
1840
peter54:

Se till att hålla uppe luftfuktigheten ordentligt så att inte ögat hinner torka in innan det är dags för öms igen.

142
5
JulefridHosOnkel:

Ok, ska spraya några gånger om dagen då. Tack för alla bra tips :)

953
1840
peter54:

Har du en hygrometer i terrariet? Du behöver nog hålla runt 70-80% RH i luften för att inte ögat ska torka. Samtidigt måste du ha en viloplats för ormen där underlaget är torrt trots den höga luftfuktigheten.

142
5
JulefridHosOnkel:

Hygrometern har dessvärre vart hos en ny orm nu en liten period, men en torr viloplats har ormen :)

142
5
JulefridHosOnkel:

Vet någon på ett ungefär vad det skulle bli för följder ifall ormen skulle bli blind? =/

333
97
leolina:

Personligen skulle jag ha stoppat ormen i en hammarplastlåda eller liknande med en fuktig/blöt handduk och värmematta under för att hålla rätt temp, sen hade jag låtit ormen ligga däri i ett par dagar. På så vis får man en garanterat hög (för hög) luftfuktighet som gör att allt eventuellt öms löser upp sig. Risken att ytterligare ett lager öms kommer att sätta sig under nästa ömsning är annars väldigt stor.

För många år sedan fick jag hem en brun regnbåge som gått alldeles för torrt under lång tid och ormen hade flera lager gammalt öms som inte gick att få bort. Jag fick då detta tips av en gammal räv och det funkade galant men tog en enorm tid på just den ormen då den gått torrt väldigt väldigt länge. Det tog hela tre veckor innan allt öms löst upp sig och gick att få bort men efter det var ormen som ny :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Bra tips där leolina! Jag har själv använt hammarplast vid ömsningsproblem och har funkat klockrent, dock aldrig testat blöt handduk ;) 

333
97
leolina:

Rekommenderar man mossa, torv eller dyligt så kommer oftast följdfrågor och många har inte sånt hemma...Handduk är något som de flesta förhoppningsvis har hemma och ormen bryr sig knappast ;)

953
1840
peter54:

Just detta som leolina säger, har vi redan varit igenom i den här tråden och jag är helt överens med henne om detta, ormen får ligga kvar tills dess att plåten som sitter kvar på ögat lossnar.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild