Vad är det med ögonen på min kungspyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

142
5
JulefridHosOnkel:

Har testat att blöta upp den, utan resultat. Dock var det iofs inte alls lika lång tid som peter54 tipsade om. Ska köpa Viscotears imorgon och testa Copas knep, annars blir det till att lägga den bland vatten och handdukar i många timmar. 

953
1840
peter54:

Ja det är klart att om ormen kommer hem med problemet är det inte mycket annat att göra än att försöka få bukt med problemet. Jag menade inte att peka ut någon här, bara att detta är ett problem som behöver lösas. Under 70-80-talen var sånt här rätt vanligt, särskilt hos de zoohandlare som sålde reptiler. Folk saknade relevanta kunskaper i stor utsträckning och fuktboxar fanns inte på kartan.

Det löses upp i hög fuktighet, självklart, men om detta skulle lämnas obehandlat så torkar ögat ihop, ja har sett såna exempel förr.

142
5
JulefridHosOnkel:

Så kan jag tänka mig att det var. Ingen fara, no offence taken :) Vill fixa en sån där fuktbox. Jag har ett terrarie som är 90cm långt, 40cm djupt och 50cm högt, vilket verkar vara klockrent för en orm som är mellan 60-65cm, men det skulle väl vara lugnt att köpa ett större? Tycker inte jag får plats riktigt med ett riktigt bra gömställe på den svala sidan. Jag måste även klämma in fuktboxen, och vill att det ska finnas plats till en större vattenbalja som ormen kan bada i, den jag fick med verkar vara för liten. Rätt svårt att klämma in allt detta just nu då det finns en stor gren i som ormen kan klättra lite i. Vill även hänga några grenar till i burken via takventilationen på något vis. 

309
240
Gogs:

Man kan ju aldrig ha för stort till en orm... För det är ju knappast så att ormarna dör om de har det för stort... Isåfall skulle det inte finnas en enda orm i naturen ;)

Så skaffa en större burk så du får plats med allt du vill ha in =)

142
5
JulefridHosOnkel:

Tänkte det också, har läst lite här och var att vissa avråder från att låta ormarna bo "för stort" men det bör man väl betrakta med stor skepsis. Gömställen har man ju alltid endå, men det är alltid bra att fråga för säkerhets skull :)

953
1840
peter54:

Nja, det är en sanning med modifikation att man inte kan ha för stort terrarium till en orm. Det beror på hur man tänker sig sitt ormhållande. En liten juvenil i ett stort terrarium brukar innebära att ormen blir oerhört skygg och aldrig visar sig.

Det ska ju fungera praktiskt också att ha orm i terrarium. Då kan man inte ha hur stort som helst om det inte handlar om en jätteorm. I så fall skulle man få riva ut hela inredningen varenda gång man ska kolla av om den lilla ormen mår bra, för man skulle aldrig få se den annars.

Det där med att ormar i naturen har tillgång till stora ytor är förvisso sant, men det innebär inte att de nödvändigtvis rör sig över särskilt mycket större yta än vad ett terrarium omfattar. Det beror på om det är en orm som aktivt letar byte, eller om det är en art som vaktar i ett gömsle och väntar på att bytet ska komma förbi.

309
240
Gogs:

Helt rätt Peter... Det ska ju vara praktiskt nog så man kan se och ta hand om ormen... Men rent generellt kan man ju säga att man sällan kan ha det för stort för en orm (eller ödla eler vad man nu har för nåt djur). Var en disskution om ett spindelterrarium i ett forum förut där det var någon som klagade på att en kille hade för stor burk till sin spindel. Om jag inte missminner mig hade han en 45x45x45 burk åt sin spindel och folk klagade på att han hade för stort och han skulle ha en 30x30x30 burk. Kan säga att dom tystnade rätt fort när en kille sa:

"Ja för det är ju allmänt känt att i naturen så dör spindlarna direkt om de har det för stort" 

En spindel behöver förvisso sällan så stort utrymme då de gärna håller sig inom ett litet område där de lurpassar på byten men den tar ju knappast skada av att ha det lite större heller. Det enda man får se upp med är väl att den får tag på sina byten så det inte kutar runt en massa foderinsekter som kan stressa eller göra den illa. 

Det viktiga är att man har det stort nog för att tillgodose djurets behov och att det är lätt nog att kunna hantera djuret vid behov och för rengöring m.m =)

M.a.o sunt förnuft kommer man långt med =)

142
5
JulefridHosOnkel:

Tycker båda säger både logiska och vettiga grejer, intressant läsning som vanligt. Ja det är intressant att se hur olika folk resonerar ibland, och många olika metoder verkar ju funka utmärkt. Huvudsaken är ju, som det redan sas ovan, att man har plats till att tillgodose djurets behov. Personligen har jag ingenting emot att klämma in ett antal extra cm efter att man har gjort det heller, men ja, att säga att djur som ursprungligen kommer från t.ex regnskogen "mår dåligt" av att ha det för stort (om man nu simulerar deras miljö på ett vettigt vis...) låter rätt wierd. Dömmer inte ut någonting som någon har sagt här nu, men ibland när man dö-surfar lite på google och kollar fakta lite här och var, får man intrycket av att folk ser djur som t.ex ormar, som hjälplösa infantiler i behov utav en moder =/

953
1840
peter54:

Javisst, man behöver såpass stort att man får in de detaljer ormen ska ha, men ibland ser man en 150 X 50- botten med en pinne, ett litet gömsle i varje hörn och en helt tom jätteyta på mitten till någon liten boa eller juvenil kungspyton, eller ännu värre en majsormsjuvenil. Ägaren är skitstolt över vilket fint stort terrarium ormen har fått, men ormen vågar sig aldrig ut i detta tomma ökenlandskap.

42
8
JonasC:

Hoppas du fått bort skinnet från ögat.

Jag har själv inte testat men sett ett klipp där han tog bort en ögonkapsel genom att ta en liten tejpbit och tryckte lätt mot ögat, och vips så följde skinnet med :) tyckte själv att det värkade smidigt.

Det bör inte vara någon fara att använda fingrarna, bara du är försiktig. Det är få saker som kan skada ögat mer än att låta det sitta kvar öms.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild